Gå til innhold

S-ATA

Toar

Anbefalte innlegg

Hallo.

Sliter litt her. har akkuratt fått meg ny maskin med S-ATA hardisk.

Får den ikke til å fungere, er helt blank i dette, så har ingen peiling på hva jeg skal gjøre. Kommer ikke inn i RAID utillity i oppstarten viss det er dit jeg skal? og klarer ikke å starte opp med de deskettene som fulgte med hovedkortet. Tror ikke de er til oppstart. De er bare til operativsystem.

Hva er det jeg skal gjøre for å få igang en hardisk med S-ATA?

Nydelig om dere svarer fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vi ha hjelp så burde du ta deg tid til å fortelle hva/hvilke system du har.

Og hvilke disketter og operativ system du har.

1. Sørg for at ledningene er tilkoblet slik User´s Manual sier.

2. Start maskinen og hold nede delknappen slik at maskinen går i BIOS

3. I BIOS oppsøker du en side som heter (noe sånnt som) Advanced BIOS Features Setup Menu

Der skal First Boot Devise vere Floppy

.............Second ................... S- Ata (serial ata som du har)

..............Third...................... CDROM

4. I BIOS oppsøker du også en side som heter (noe sånnt som) Integrated Peripherals og oppsøker OnChip IDE device (vet ikke hva der heter hos deg), men der skal du sørge for at S-Ata er slått på (enablet)

5. Så skal du save denne biosen. Og når maskinen starter igjen holder du nede Del -knappen og går inn i BIOS på nytt for å forvisse deg om at det du har gjort er blitt stående.

6. Hvis du har en WindowsXP installasjonsCD så setter du den inn nå og resetter maskinen så begynner installasjonen av seg selv. Under SetUp som de kaller det der sørger du for å dele hardisken opp i en tre fire partisjoner.

Siden du er uerfaren og kanskje må SetUp på nytt så må du IKKE velge NTFS filsystem for det er så sikkert at du ikke får omgjort noe

Hvis du bruker WindosXP skal du ikke vere redd for å avbryte SetUp og starte på nytt slik at du får gjort allt slik du vil ha det. Ikke nøl med det.

Driverene som er en av de medleverte CD-ene kjører du inn etter at Windows er på plass.

Hvis du har Windows 98 eller noe annet må du kjøre fdisk og formatere ved hjelp av en installasjonsdiskett før du installerer Windows.

Allt dette bruker du ihvertfall resten av natten på.

Det er ingen skam å spørre, det er verre å ødlegge noe.

Lykke til :nice:

Få høre hvordan det går med deg... *grin*

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Nydelig forklart. thx

Nå har jeg gjort sånn som du sa, men problemet er at det ikke går å trykke "F6" i det eg starter innstallasjonen av Windows. Leste en annen plass her på forummet at det var det jeg skulle gjøre. Det fungerer ikke å trykke "f4" som er Raid utillities i oppstarten av maskinen.

Hk'et mitt er Nfs7s v2.0 og Seagate 7200.7 120 GB s-ata hardisk.

Endret av Toar
Lenke til kommentar

Du har ikke to hardisker så du skal ikke ha RAID Ikke tenk på det.

Dette med F6 skal du heller ikke tenke på for WindowsXP har en driver der som den bruker under setup. Når du kjører inn driverene fra CD senere så er denne der og. Windows kommer til å protestere mot "usignerte drivere " alikevel, men du må bare insistere på at de skal brukes.

Jeg har samme hovedkortet så dette går fint. :nice:

Driverene er på den CD som er merket Abit. Det er under første valget der, og det er bare å installere alt, uansett hvor Windows protesterer ;)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Nydelig forklart. thx

Nå har jeg gjort sånn som du sa, men problemet er at det ikke går å trykke "F6" i det eg starter innstallasjonen av Windows. Leste en annen plass her på forummet at det var det jeg skulle gjøre. Det fungerer ikke å trykke "f4" som er Raid utillities i oppstarten av maskinen.

Hk'et mitt er Nfs7s v2.0 og Seagate 7200.7 120 GB s-ata hardisk.

å trykke F6 gjelder vel bare for win2000 og xp. så hvis det er win98 så har du ett lite problem=)

har du kanskje ett logitech tastatur der du har en F-Lock knapp?

du må i så tilfelle først trykke på den for å aktivere F1-F12.....

hvis du utdyper deg litt mer om ka op du skal ha osv så hadde det være lettere å hjelpe deg... :yes:

Lenke til kommentar
Når jeg fortsetter med innstallasjon av winxp kommer det bare opp at jeg "ikke har harddisk koblet til, trykk F3 for å avslutte blabla" så må jeg restarte maskin med en gang..

har du tatt å trykket F6 under oppstarten av innstallen... altså når skjermen er blå... står nederst på linja har du raid/scsi ettelerrana trykk F6.. du har vel ca 4-5 sek på deg...

husk også å ha riktig driver til kontrolleren på en diskett da du må fore innstallen med riktig info :roll:

Lenke til kommentar

4. I BIOS oppsøker du også en side som heter (noe sånnt som) Integrated Peripherals og oppsøker OnChip IDE device (vet ikke hva der heter hos deg), men der skal du sørge for at S-Ata er slått på (enablet)

Unskyld her skal det vere Onboard PCI Device klikk på press enter og velg Serial ATA Controller Enablet

Lenke til kommentar
Du må hente ned s-ata driverne til ditt nf7 kort hos abit..

Alså .... desse driverene følger kortet på en diskett. Og hvis de skal prøves så må man trykke ned F6 flere ganger mens teksten viser seg på en gul stripe nederst på skjermen. Da vil setup stoppe noen sekund (10-30 sek?) senere og spørre etter disketten.

Lenke til kommentar

Bra at så mange svarer... men jeg skulle nok forklart bedre hva slags utstyr jeg hadde og osv...

Men vi har nå funnet ut at det ikke er strøm til HD'en. Vi trudde den fikk strøm fra HK'et siden vi det er en ledning som går fra S-ATA kabelen og opp til Strømforsyninga, altså gjennom 1 og samme ledning.

Får kjøpe en i mårra og se hvordan den går, så får jeg bruk for all hjelpen dere har gitt meg til nå, med drivere osv... Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...