Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette et matematisk utrykk?


Anbefalte innlegg

Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). 

 

Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet.

post-382939-0-58660400-1463162627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Likninger forteller oss at to uttrykk er like. Vi kjenner dem igjen ved at alle likninger inneholder

- likhetstegn 
- en eller flere ukjente"

-- sitat https://www.matematikk.org/side.html?tid=67209

 

"En likning får du ved å oversette en tekstoppgave over til det matematiske språket. Dette betyr at en likning er et matematisk uttrykk med bokstaver der målet er å finne de ukjente eller en formel som sier at to matematiske uttrykk er like store."

-- sitat: https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89181

 

Kanskje din lærer hengte seg opp i at det manglet et likhetstegn og en null? Fullstendig tullete selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enig med læreren din. Her kunne du ha forkortet og trukket sammen. Hvis du er 6er kandidat ville du ha gjort det som en ren refleksbevegelse i høyrehånda, uten å tenke deg om.

Lenke til kommentar

Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). 

 

Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet.

Det er selvsagt et matematisk uttrykk. Enhver som påstår noe annet er direkte kunnskapsløs.

 

Imidlertid er det ikke forkortet, noe det burde vært:

ikke sånn

Edit: jeg regner med det er korrekt under.

Edit: det var riktig, men ikke forkortet helt.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). 

 

Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet.

Det er selvsagt et matematisk uttrykk. Enhver som påstår noe annet er direkte kunnskapsløs.

 

Imidlertid er det ikke forkortet, noe det burde vært:

2r * √3*r * 3

 

chart?cht=tx&chl= \left( \frac{r \sqrt{3} \cdot 2r}{2} \right) \cdot 6 = 6\sqrt{3} \cdot r^2

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Men dere holder dere jo stort sett ikke til spørsmålet. Hun mener det IKKE er et uttrykk, uten å nevne noe om forkorte det. Så argumentet hennes var da at det ikke var et uttrykk, uten noe snakk om å forkorte det.

 

Så vi er da alle enige om at DET ER ET MATEMATISK UTTRYKK?

Lenke til kommentar

Så vi er da alle enige om at DET ER ET MATEMATISK UTTRYKK?

 

Selvsagt er det det. Hvis det var spørsmål om å sette opp et matematisk uttrykk fra et sett opplysninger, så har du gjort det. Uttrykket er ikke ferdig forkortet, men det er ellers ikke noe i veien med det.

 

Men du må spørre læreren hva hun mener, eller om nøyaktig hva som er galt med svaret ditt. Du bør også legge ut oppgaven så man får satt svaret i riktig sammenheng. Det kan hende hun bare ga en elendig forklaring, men det betyr ikke nødvendigvis at svaret ditt er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...