Elias1234 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet. Lenke til kommentar
FinalFantasy Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Mange lærere er ganske vrange på slik.Hadde også en mattelærer som trakk forat man ikke hadde "ferdigregnet", selv omsvaret ikke er feil, men ikke helt "fullført". Endret 13. mai 2016 av FinalFantasy Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 "Likninger forteller oss at to uttrykk er like. Vi kjenner dem igjen ved at alle likninger inneholder - likhetstegn - en eller flere ukjente" -- sitat https://www.matematikk.org/side.html?tid=67209 "En likning får du ved å oversette en tekstoppgave over til det matematiske språket. Dette betyr at en likning er et matematisk uttrykk med bokstaver der målet er å finne de ukjente eller en formel som sier at to matematiske uttrykk er like store." -- sitat: https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89181 Kanskje din lærer hengte seg opp i at det manglet et likhetstegn og en null? Fullstendig tullete selvsagt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Det er viktig å lære seg å forkorte uttrykk mest mulig 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Enig med læreren din. Her kunne du ha forkortet og trukket sammen. Hvis du er 6er kandidat ville du ha gjort det som en ren refleksbevegelse i høyrehånda, uten å tenke deg om. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Du har to tråder du din luring: http://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=42807&p=201817 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet. Det er selvsagt et matematisk uttrykk. Enhver som påstår noe annet er direkte kunnskapsløs. Imidlertid er det ikke forkortet, noe det burde vært: ikke sånn Edit: jeg regner med det er korrekt under. Edit: det var riktig, men ikke forkortet helt. Endret 13. mai 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hei, læreren min valgte å trekke meg et halvt poeng på årets mattetentamen da hun mente svaret mitt ikke var et matematisk utrykk som oppgaven ba om(ironisk nok det halve poenget jeg manglet for å få 6). Så hva mener dere: er dette et matematisk utrykk eller ikke? Selv om det ikke er forkortet. Det er selvsagt et matematisk uttrykk. Enhver som påstår noe annet er direkte kunnskapsløs. Imidlertid er det ikke forkortet, noe det burde vært: 2r * √3*r * 3 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Er enig om at det er ren latskap eller slurv å ikke forkorte noe så åpenbart som det. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Etter min mening kan din måte å uttrykke dette (hva den nå enn er) være vel så riktig, kommer helt an på hva oppgaven dreier seg om. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Svaret må jo forkortes. Et halvt poeng trekk for å ikke forkorte svaret nok er helt innenfor. Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 13. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2016 Takk for alle svar. Men dere holder dere jo stort sett ikke til spørsmålet. Hun mener det IKKE er et uttrykk, uten å nevne noe om forkorte det. Så argumentet hennes var da at det ikke var et uttrykk, uten noe snakk om å forkorte det. Så vi er da alle enige om at DET ER ET MATEMATISK UTTRYKK? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Så vi er da alle enige om at DET ER ET MATEMATISK UTTRYKK? Selvsagt er det det. Hvis det var spørsmål om å sette opp et matematisk uttrykk fra et sett opplysninger, så har du gjort det. Uttrykket er ikke ferdig forkortet, men det er ellers ikke noe i veien med det. Men du må spørre læreren hva hun mener, eller om nøyaktig hva som er galt med svaret ditt. Du bør også legge ut oppgaven så man får satt svaret i riktig sammenheng. Det kan hende hun bare ga en elendig forklaring, men det betyr ikke nødvendigvis at svaret ditt er korrekt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Det er et matematisk uttrykk. Det er ikke et matematisk uttrykk som fortjener en sekser. En sekserelev skal forkorte uttrykk mest mulig. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Svaret skulle åpenbart være . Mer seriøst... Det er helt klart et matematisk uttrykk du har der, men a) det er ikke forkortet, og b) uten mer kontekst er det vanskelig for oss å spekulere i hva læreren din mente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå