Gå til innhold

Programvare for cloning av HD til SSD

Anbefalte innlegg

Vi har noen 3-4 år gamle PC på jobb som trenger raskere hardisker. (Ytelse problemer) Kostnaden for ved å kjøpe helt ny PC er neglisjerbar, det er programvareinstallasjoner som er komplisert.
Jeg kjøpte en Crucial SSD som det fulgte med Acronis programvare (fulgte med kode og link for nedlasting).

Dette var så vellykket at jeg kjøpte 2 SSD'er til men der fulgte det ikke med programvare. (Corsair)

Kan jeg bruke Crucial programvaren når jeg cloner Corsair diskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skulle klone Xbox One sine hdd (til ssd) brukte jeg HDD Raw Copy Tool http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ som fungerte smertefritt for meg. Prøvde meg først med Clonezilla, men der måtte jeg gi opp.

Mitt antivirusprogram blokkerte nettsiden med en gang... Virus alert tydeligvis.

Men jeg vil tro at du kan bruke samme program som du brukte sist gang når du klonet disken.

Endret av simonholm
Lenke til kommentar

Ja, man må være litt på vakt for slike sider, men har aldri brukt antivirusprogram (utenom det som kommer med windows) og den slår ikke ut hos meg. Men jeg garanterer ingen ting. Funket hos meg for noen måneder siden :)

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Vi har noen 3-4 år gamle PC på jobb som trenger raskere hardisker. (Ytelse problemer) Kostnaden for ved å kjøpe helt ny PC er neglisjerbar, det er programvareinstallasjoner som er komplisert.

Jeg kjøpte en Crucial SSD som det fulgte med Acronis programvare (fulgte med kode og link for nedlasting).

Dette var så vellykket at jeg kjøpte 2 SSD'er til men der fulgte det ikke med programvare. (Corsair)

Kan jeg bruke Crucial programvaren når jeg cloner Corsair diskene?

Regner med at det var Acronis Migrate Easy som var med.

Du skal fint kunne bruke denne på kloning av hvilken som helst harddisk. Men skulle det være problemer, så koster en versjon ikke mer enn knappe 400 kr. Men også prøveversjonen skal kunne brøkes.

Om dere er i en situasjon der dere har kompliserte oppsett av maskiner så har Acronis andre produkter også som kan være en fordel. Programmer som gir mulighet til å lagre komplette "image" av installasjonene. 

Lenke til kommentar

Når jeg skulle klone Xbox One sine hdd (til ssd) brukte jeg HDD Raw Copy Tool http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ som fungerte smertefritt for meg. Prøvde meg først med Clonezilla, men der måtte jeg gi opp.

Clonezilla er tekstbasert, og skjønner forsåvidt godt at det blir for vanskelig å sette seg inn i for noen.

Har nesten alltid valgt å bruke Clonezilla på egne maskiner - men så har jeg også blitt vant med brukergrensesnittet. Det er vel mengdetrening som det meste annet :)

Lenke til kommentar

Jeg brukte Clonezilla en gang for mange år siden, og det fungerte fint den gang, men da jeg skulle klone en ny disk nå i år var det såpass med knot at jeg så meg om etter en annen løsning. Jeg endte opp med Macrium Reflect Free, som fungerte brillefint og viste seg å være rimelig enkelt i bruk. Jeg har brukt det et par ganger til siden den gang. Du trenger ikke lage noe bootable media - du kan kjøre Windows, installere programvaren, og sette igang kloning mens Windows fremdeles kjører. Den shrinker også volumet på egenhånd dersom du kloner over på en mindre disk, så lenge du ikke har mer innhold på den større disken enn hva den mindre disken har kapasitet til.

Lenke til kommentar

Siden Crucial Acronis fungere så bra tok jeg sjansen på å bruke den på Corsair diskene. 
Alt fungerte perfekt bortsett fra en liten svakhet: Programmet cloner selvfølgelig også Lenovo recovery partisjonen, men den lar det bare være 4 KB ledig plass der slik at Windows maser om  lite plass.

Lenke til kommentar

Testet ett par forskjellige versjoner første gang jeg skulle clone, og har etter det holdt meg til Samsung SSDer og programvaren de har. Syntes den funker veldig bra, og aldri hatt problemer med de 4-5 stykkene jeg har gjort det med Samsung sine. (Men hjelper ikke mye når du allerede har disker).

Brukte den Acronis en gang, og det funket bra det, mens syntes Samsungen sin er mye enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...