Gå til innhold

Rasisme og sexisme i beste sendetid? Nrk klager over at hvite menn har makt i Brasil

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det er vel lenge siden du leste en positiv artikkel om hvite menn som gruppe i norske medier. Naar det er sagt reagerte jeg faktisk ogsaa litt paa dette. Etter egen erfaring er faktisk mangfold en berikelse, og jeg nekter aa tro at faglige kvalifikasjoner har vaert det eneste paramteret i denne utvelgelsesprosessen. Selv en som meg, som sikkert radikale feminster ville definert som mannsaktivist er nodt til aa gjore innrommelser akkurat her. At sjefen sjol har en spretten kone som er over 40 aar yngre gir bare gubbevelde en ny dimensjon. Som en som har bodd i Brasil i denne aktualle perioden kan jeg ikke akkurat si at jeg ser paa disse gutta som frelsesarmeen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her klager nrk over at Brasil har hvite menn som ledere, etter at ei dame som har ført Brasil til sin verste økonomiske krise, ble stilt for riksretten korupsjon.

Mener du at hennes ugjerninger diskvalifiserer alle kvinner og alle fargede?

Artikkelen er dessuten ikke kritisk i seg selv, den bare omhandler at det kritiseres.

Dersom vi i Norge hadde fått en regjering kun bestående av personer med mørk hudfarge, så kan jeg garantere at det hadde haglet med kritikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Her klager nrk over at Brasil har hvite menn som ledere, etter at ei dame som har ført Brasil til sin verste økonomiske krise, ble stilt for riksretten korupsjon.

Artikkelen er dessuten ikke kritisk i seg selv, den bare omhandler at det kritiseres.

Dersom vi i Norge hadde fått en regjering kun bestående av personer med mørk hudfarge, så kan jeg garantere at det hadde haglet med kritikk.

Nei, jeg mener ikke at det diskvalifiserer noen. Men heller ingen av de som nå måtte ta over posisjonene. Det her trenger ikke å ha noe med rase eller kjønn og gjøre.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke at det diskvalifiserer noen. Men heller ingen av de som nå måtte ta over posisjonene. Det her trenger ikke å ha noe med rase eller kjønn og gjøre.

Synes det er vanskelig å tolke ditt opprinnelige innlegg på en annen måte enn at hvite menn selvfølgelig må til for å rydde opp etter en farget kvinne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

75% av landets befolkning er ikke representert i en regjering på 24 medlemmer. Det er ganske spesielt, og det kan trekkes paralleller til Sør-Afrikas apartheid. Ser ikke at NRK gjør noe feil her.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

75% av landets befolkning er ikke representert i en regjering på 24 medlemmer. Det er ganske spesielt, og det kan trekkes paralleller til Sør-Afrikas apartheid. Ser ikke at NRK gjør noe feil her.

Så kjønn og hudfarge skal avgjøre hvem som skal sitte i en regjering, ikke kvalifikasjoner? "Representert" er dessuten å ta hardt i, jeg stemmer gjerne ved valg, men "føler" på ingen måte at enkeltindivider på Stortinget representerer mine hovedinteresser, holdepunkter osv, bare fordi de tilhører samme kjønn, etnisitet og aldersgruppe.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det finnes ikke en eneste kvinne eller farget som er like kvalifisert som noen av disse 24, altså? Hvordan kom du fram til det?

Det er du selv som kom fram til det. Samtidig rører du ikke spørsmålet om kvotering basert på diskriminerende eksterne faktorer som kjønn og hudfarge, men forutsetter at det er riktig?

Det er uvisst om partiets toppledelse hadde en variert nok populasjon å ta utvalget sitt fra når det gjelder de to parameterne som er nevnt, kjønn og hudfarge. Dette er jo en forutsetning for at man skal kunne konkurrere på kvalifikasjoner og ikke kvotering.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvem du snakker til, for det er ingen som har hevdet at ukvalifiserte kvinner og fargede burde erstatte kvalifiserte hvite menn.

Edit: Du redigerte innlegget ditt. Det er ingen som har snakket om kvotering heller. Jeg vet ikke hvilken artikkel eller tråd du har lest, men det kan umulig være denne og NRK.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hvem du snakker til, for det er ingen som har hevdet at ukvalifiserte kvinner og fargede burde erstatte kvalifiserte hvite menn.

Du får fortsette med å tilskrive meddebattanter påstander og meninger de ikke har :shrug:

Hvorfor stoppe på kjønn? Hvor er de homofile representantene, de under 18, de over 67, er de dominerende religiøse retningene representert, hva med de med inntekt under fattigdomsgrensen?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Du får fortsette med å tilskrive meddebattanter påstander og meninger de ikke har :shrug:

Hvorfor stoppe på kjønn? Hvor er de homofile representantene, de under 18, de over 67, er de dominerende religiøse retningene representert, hva med de med inntekt under fattigdomsgrensen?

Hvorfor skifter du tema? Du spør hvorfor kjønn og farge skal trumfe kvalifikasjoner, når ingen har hevdet dette. Du spør hvorfor jeg forutsetter at kvotering er riktig, selv om ingen, hverken i tråden eller artikkelen (bortsett fra deg), har nevnt kvotering. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Ja? Tråden handler om at alle 24 er hvite menn. Enkelte har reagert på dette. På grunn av dette spør du hvorfor kjønn og hudfarge er viktigere enn kvalifikasjoner. Men, det er ingen som har hevdet dette. Det er helt sikkert noen som antar at det finnes kvinner og/eller fargede som også var kvalifisert nok, og spørsmålet er hvorfor ingen av disse fikk jobben.

Dette er ikke komplisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk hadde steilet om man snakker om hudfargen til en farget leder i afrika som noe som diskvalifiserer ham som leder over hvite og svarte i landet, men når det er en HVIT person, da er det forferdelig at denne hvite personen dikterer hva de fargete skal gjøre!

Det er faktisk rasisme det også! Bare motsatt vei enn vi 'er vant med'...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...