Mastiff Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Aha! Forstått. Så hvis jeg legger noe inn i baksetet, tror den at noen har satt seg der. Volvo, altså... Jeg husker Lystad & Mjøen i "Bedre sent enn alvor" meldte i en nyhet der at Volvo, etter å ha innført bilbelter både i forsetene og så i baksetene (det var jo ganske nytt på 70-tallet) hadde planer om å gå videre til å montere dem i bagasjerommet også! Men det har jo sine fordeler med fokus på sikkerhet, og antakeligvis forholdsvis god statistikk. Jeg har aldri før hatt en bil med full kasko (unntatt leiebildekning) til en verdi av innpå 300 høvdinger som jeg bare gir 5500 i året i forsikring på. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Hva er problemet. Som fører har du ansvar for at passasjerer har påsatt belte og da er varslet helt okay for min del. Jeg har ikke noe problem med ett trykk på hendelen for å kvittere . Det blir en vanesak. Og ja det er gode forsikringer/premier på Volvo grunnet sikkerhet og statistikkene til dems kjøretøy. Jeg har også V60. Endret 3. juni 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Jeg liker ikke å få funksjoner jeg ikke trenger trukket ned over hodet. Så omtrent samme grunn som det første jeg gjør når jeg kjøper en ny pc, er å installere alt fra grunnen av med en ren Windows-installasjon uten noe ekstra dill, sponsede virusprogrammer og så videre. Jeg kjører alltid med belte når det er nødvendig, men koblet fra beltevarsleren på begge VW-ene våre, fordi når jeg stopper ved postkassa på vei hjem, og så skal kjøre 100 meter på privat grusvei i 20 kilometer i timen, er det jeg som bestemmer om jeg vil ha på beltet. Uansett er den funksjonen bare tull, for hvis den faktisk skulle fungert, måtte den hatt vektsensorer i setene for å føle hvor det sitter noen og så varslet om de brukte belte. Som den er, holder det at én av tre baksetepassasjerer har på belte. På VW kan man stort sett programmere bort sånt med en VAG, men det er visst ikke like lett med Volvo, har jeg hørt. Bortsett fra det liker jeg bilen bedre og bedre. D3-motoren er brukbart sterk, selv om automatkassa er litt treig i forhold til en dobbeltkløtsjkasse, særlig ved igangsetting. Så jeg kan ikke skvette ut i like små luker mellom køa på E-18 som med VW med DSG. Samtidig er hydsrauliske kasser selvsagt mer driftssikre, i dobbeltkløtsj er det mye som kan gå galt. Og VW har vel fått til å tabbe seg ut på hver eneste ting som er mulig å tabbe seg ut på! Den er jo legendarisk at de brukte for dårlig vulkanisering mellom de to delene av det doble svinghjulet, så omtrent alle med DSG fra 2005 måtte inn for å bytte hele svinghjulet! Komforten i Volvoen er noe helt annet enn i Golf og sånt, spesielt er lydnivået fint. Setene er gode, selv om jeg gjerne skulle hatt et armlene som kunne kjøres litt framover i midtkonsollen. Nesten merkelig at det bakre lokket ikke kan justeres, som på Golfen. Og når bare jeg får den inn til sørvis og gjennomgang i neste uke (forhåpentligvis) vil det også være DAB+ i den så jeg får NRK Alltid nyheter som jeg stort sett hører på når jeg kjører, og nøkkelfri åpning burde bli fikset. Så da er alt klart for tur til Oslo den 15. (Iron Maiden med Ghost som oppvarmere) og morgenen etter om bord på danskeferja fra Kristiansand, og full rulle nedover til Lorelei og Richie Blackmore's Rainbow and Friends med Manfred Mann og (The Rest of) Thin Lizzy som oppvarmere. Pluss et par dagers ekstra somling og besøk hos venner med mastiffer (jeg og kona trenger et mastiffkick nå, vi mistet vår foreløpig siste i mars i fjor, det er den hunden som er avataren min). Jeg tror nok Volvoen funker greit som Autobahn-lokomotiv, selv om den godt kunne hatt mer toppfart enn 220. Litt nedtur etter at den forrige turen mine der var med Honda Blackbird... Nesten litt rart at en så strømlinjeformet bil ikke går mer. Jeg holdt jo snittfart på 160 på Autobahn for ti år siden med en Chevrolet Suburban! Og den hadde bare 5,7-liters motor med 225 hester. Kanskje det er noe som er sperret i programvare? Endret 3. juni 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Fartssperre er programmert. Det er også relevant med type dekk , bremser , drivverk osv bilen er utstyrt med For dekk så er jo H index kun 210 km/t , V 240 km/t. EU pålegger å ha dekk som ivaretar kjøretøyets topp fart for sommerdekk. Endres fartsperren til 250 eller fjernes så har du ikke lovlige dekk lengre hvis H eller V. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Jeg hadde en anelse om det. Nye dekk, mener det var ZR. Så de burde holde et stykke. Kan Volvo fjerne fartssperren, eller må det gjøres i chipping? Jeg ser jo at BSR har noen greie chippinger. Det kan legges til at jeg er 50, har kjørt siden jeg var 18 og aldri mistet lappen. Snitt på 15 000 i året til sammen med bil og mc de siste 10-15 årene. Så jeg er ikke akkurat en gæren unggutt med lite kjøreerfaring. Siste boten var i 1999, hvis jeg ikke husker feil. Men det har nok mer med å vite hvor man kan kjøre fort og hvor man bør passe på enn alltid å holde fartsgrensen... Altså aldri mer enn 5 km over i tettbygd strøk, sjelden mer enn 10 over i 70 og 80 (og fartsgrensen på en del kjente kontrollpunkter), og så trykker vi gradvis mer på gassen... Endret 3. juni 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 BSR kan visst ikke fjerne sperre lengre på modeller med oppgradert Volvo 2.0 software. Dra til Sverige og få gjort en polestar optimering isteden hos en Volvo /polestart forhandler. Da har du fremdeles full garanti. Men fartssperren forblir. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Høres interessant ut, jeg får sjekke det, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå