Gå til innhold

Flere nyutdannede mister retten til overtidsbetaling: – Frykter at mange utnytter den dårlige situasjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse statistikkene never aldri de prosentene av ansatte som faktisk ønsker å ha en særlig uavhengig stilling...

Jeg lurer egentlig på hvor mange er det der ute som ønsker å jobbe ubetalt overtid. Sånn som det står i artikkelen er det fortsatt mulig for arbeidsgiveren å pålegge deg overtid, selv om du er i en slik stilling.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse statistikkene never aldri de prosentene av ansatte som faktisk ønsker å ha en særlig uavhengig stilling...

Hvem er disse? Vilkår er såklart en sammensatt greie, med mange ting å ta hensyn til, men det er i utgangspunktet en ganske klar ulempe å måtte jobbe overtid gratis.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere, og er selv en av de som absolutt har hatt det helt topp med en særlig uavhengig stilling. En forutsetning for akkurat det, er at stillingen faktisk er særlig uavhengig. De særlig uavhengige stillingene som faktisk krever at du møter opp på jobben 0800 er ikke særlig uavhengige. De krever også særs sjeldent pålagt overtid, fordi du kan planlegge hverdagen din selv. Friheten i slike stillinger er det som gjør dem attraktive.

Som du selv nevner ATWindsor, så er vilkår en sammensatt greie. Noen er flinke til å forhandle om lønn, andre er det ikke. Noen har riktig kompetanse, andre har det ikke. Om man faller inn under førstnevnte kategorier, så ser man ofte at man får godt betalt for å måtte jobb litt overtid, kveld, natt etc fra tid til annen. 

De som derimot får en "særlig uavhengig stilling", men burde ha vært ansatt som konsulenter eller lignende, har nok ofte en betydelig kjipere arbeidsdag. Uten tvil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For at særlig uavhengig skal være lov må det gå begge veier. Gjør det ikke det vil aldri arbeidsgiver slippe unna i retten, men dessverre slipper de fleste unna med det. Styrer man ikke (i all hovedsak) sin egen arbeidsdag og -tid har man ikke en særlig uavhengig stilling. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hvor mange er det der ute som ønsker å jobbe ubetalt overtid. Sånn som det står i artikkelen er det fortsatt mulig for arbeidsgiveren å pålegge deg overtid, selv om du er i en slik stilling.

Jeg tar gjerne en slik stilling.

Lenke til kommentar

Hvor mye ubetalt overtid er det typisk snakk om her?

I mange yrker blir det jo ofte endel minutter før/etter arbeidstid til forberedning/avsluttende prosedyrer. Det bør man tåle til en viss grad, men er det snakk om mange timer hver uke er det ikke bra...

Lenke til kommentar

I mange yrker blir det jo ofte endel minutter før/etter arbeidstid til forberedning/avsluttende prosedyrer. Det bør man tåle til en viss grad, men er det snakk om mange timer hver uke er det ikke bra...

Jeg vil tippe det avhenger veldig etter bransje og firma osv, men kanskje noen hundre timer i året "typisk"? 

AtW

Lenke til kommentar

HVEM er disse useriøse bedriftene som tilbyr avtaler som ikke følger arbeidsmiljøloven? Slike lovbrudd kan jo gjerne Tekna og NITO melde fra om til sine medlemmer, og TU kan jo gjerne liste opp og omtale dem. Det er en effektiv måte å sile vekk bedrifter vi ønsker å jobbe i før vi sender søknad. Omdømmet til en bedrift må gjenspeiles av realitetene, og da kan ikke presse, fagforeninger eller ansatte sitte å beskytte useriøse kriminelle lovbrytere av noen bedrifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe det avhenger veldig etter bransje og firma osv, men kanskje noen hundre timer i året "typisk"? 

AtW

Anslaget ditt stemmer veldig godt med mine egne erfaringer, og ikke minst fra andre jeg kjenner.

Det mange glemmer er at en særlig uavhengig stilling medfører at man skal kunne styre arbeidstiden sin selv. Ett godt eksempel på dette er at ved vedlikehold eller store oppdateringer en helg, så kan jeg faktisk ta meg fri mandag til torsdag, så fremt systemene jeg er ansvarlig for leverer som de skal i mellomtiden. Om jeg da må jobbe ugunstig tid en helg, spiller med andre ord liten rolle, for min del.

La oss regne litt på det;

En konsulent med 575K i året vil ha en timelønn på ca 295 kroner. For å nå 775K i året så må han jobbe over 400 timer ekstra med 50% overtid. Det er mange timer overtid, og langt over det som er lovlig, gitt at man ikke søker om dispensasjon da.

Det er ganske normalt å få mellom 100 og 200 tusen ekstra når man har en "Særlig uavhengig stilling". Gitt ett par hundre overtidstimer i året, så betaler de seg ganske godt, kontra det å ha til tider betydelig lavere grunnlønn, men å få betalt for overtid....

Når det er sagt, så finnes det vel garantert eksempler som går den andre veien også. Verden er heldigvis ikke sort hvit, og som jeg har nevnt tidligere, det er faktisk opp til den enkelte å forhandle om sin egen stilling, og lønn  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...