Gå til innhold

Falt 20 meter i døden: Ingen tegn til bedring på Hyundai-verftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at dette er dødsfall som blir registrert. Hvis noen faller ned og de klarer å få liket ut med en søppelsekk så kommer det ikke i statistikken. + litt dollar til familien så er alt greit.

Dessverre!

 

Men dødsfall på verftet tilsier at Statoil ikke kan bruke dette verftet i fremtiden grunnet anbudsregler mtp HMS.

 

Staten er største aksjonær i Statoil.

Jeg er staten.

Jeg sier: Bygg i Norge, det er mine skattepenger som blir brukt.

 

Takk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du tror det er vanlig å dumpe lik i søppelsekker blant store firma i korea? Jeg er skeptisk.

 

AtW

du er naiv mener du, vi snakker om et delvis u-land med en kultur som ikke kan sammenlignes med vestlig nivå.

Samsung og Hyundai kjemper om kontrakter i milliard klassen hver uke, de har ikke råd til dødsfall som da betyr tapte kontrakter.

Selvfølgelig har de en underrapportering på dødsfall.

Det vanker sikkert bonuser til de som klarer å unngå at en som detter ned blir rapportert. Dermed ut bakdøra i en søppelsekk.

Forsåvidt så kan det hende de går i stål-smelta også? Mener disse verftene har egne stålverk.

Lenke til kommentar

 

Du tror det er vanlig å dumpe lik i søppelsekker blant store firma i korea? Jeg er skeptisk.

 

AtW

du er naiv mener du, vi snakker om et delvis u-land med en kultur som ikke kan sammenlignes med vestlig nivå.

Samsung og Hyundai kjemper om kontrakter i milliard klassen hver uke, de har ikke råd til dødsfall som da betyr tapte kontrakter.

Selvfølgelig har de en underrapportering på dødsfall.

Det vanker sikkert bonuser til de som klarer å unngå at en som detter ned blir rapportert. Dermed ut bakdøra i en søppelsekk.

Forsåvidt så kan det hende de går i stål-smelta også? Mener disse verftene har egne stålverk.

 

 

Og du baserer dette på hva?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Du tror det er vanlig å dumpe lik i søppelsekker blant store firma i korea? Jeg er skeptisk.

 

AtW

du er naiv mener du, vi snakker om et delvis u-land med en kultur som ikke kan sammenlignes med vestlig nivå.

Samsung og Hyundai kjemper om kontrakter i milliard klassen hver uke, de har ikke råd til dødsfall som da betyr tapte kontrakter.

Selvfølgelig har de en underrapportering på dødsfall.

Det vanker sikkert bonuser til de som klarer å unngå at en som detter ned blir rapportert. Dermed ut bakdøra i en søppelsekk.

Forsåvidt så kan det hende de går i stål-smelta også? Mener disse verftene har egne stålverk.

 

 

Korea er ikke noe u-land på noe vis. 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet en del på de to verftet til Hyundai, og tviler veldig på at dødsfall går i søppelsekker.

 

På mindre verft, og da spesielt i Kina, er det mer sannsynlig. Det sies også at enkelte blir slept utenfor verftet og lagt i veikanten for at det skal se ut som en bilulykke også. Jeg aner selvsagt ikke om noen konkrete tilfeller og jeg antar at dødsfall etc blir holdt skjult for utelandske/vestlige leverandører så langt som råd er.

 

(Det går forøvrig et rykte om et dødsfall på et Statoilprosjekt for flere år siden hvor Statoil da sendte en delegasjon til verftet og forlangte en utredning. Verftet forstod ingenting og forklarte at arbeideren var blitt erstattet i løpet av få timer - det illustrerer på en fin måte kulturforskjellen )

Lenke til kommentar

Tja, etter å ha jobbet i Korea, på Samsungs verft i Geoje i 2 år er jeg ikke overrasket. En av mine kolleger døde der. Ansatt i et Norsk selskaps Engelske avdeling. Hendelsen hadde ingenting med sikkerhet under arbeid å gjøre. Han fikk et problem med hjertet. Samsung kom veldig fort på stedet med en ambulansebil. Jeg ble med i ambulansen, som var bemannet med 2 mann. Sjåfør og en sidemann som satte seg inn i setet foran. Jeg var den eneste i rommet hvor pasienten lå, utenom pasienten. Denne ambulansen så ikke ut som en ambulanse på innsiden. Det var en tom varebil med en båre i. Jeg gjorde hva jeg er opplært til for å prøve å redde livet til kameraten min. Men jeg er ikke proffesjonell i den slags. Jeg prøvde å fortelle mannskapet på bilen at jeg trengte hjelp, uten at de over hodet var interresert. Vi ankom sykehuset og der fikk min venn ettert lang tid behandling av en lege. De prøvde utallige ganger med hjertestarter uten at det hjalp. Når jeg kom ut av rommet hvor han ble ærklært død kom Samsung Heavy Industries president og tok meg i hånden, han skrøt av at de hadde helikopter som kunne bringe folk til sykehus. Det var det. Min venn ble ikke tilgodesett med noen som helst hjelp. Liv er billig vare i Korea.

Lenke til kommentar

De Norske verftene som jeg har vært innom har vært bemannet av personer fra Polen. Det er naivt og tro at kulturen på Norske verft er så mye bedre. En ting som definitivt er bedre på Norske verft er kulturen med og ikke urinere overalt på arbeidsplassen din.. I store deler av Asia virker det helt OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De Norske verftene som jeg har vært innom har vært bemannet av personer fra Polen. Det er naivt og tro at kulturen på Norske verft er så mye bedre. En ting som definitivt er bedre på Norske verft er kulturen med og ikke urinere overalt på arbeidsplassen din.. I store deler av Asia virker det helt OK.

 

Ikke si det, med mindre du har jobber med polakkene i Norge... for det har jeg, mange steder. De er alldeles flinke folk og "ukulturen" de tar med seg er de like flinke å glemme som å lære nye HMS krav. Ulikt Korea så blir de ikke presset til å jobbe mer enn de lokale eller ta noe som helst risiko utenom det vanlige, og kulturen i Norge gir aldri etter i den forstanden.

Lenke til kommentar

 

Du tror det er vanlig å dumpe lik i søppelsekker blant store firma i korea? Jeg er skeptisk.

 

AtW

du er naiv mener du, vi snakker om et delvis u-land med en kultur som ikke kan sammenlignes med vestlig nivå.

Den må du mye lenger ut på landet med.
Lenke til kommentar

Husk at dette er dødsfall som blir registrert. Hvis noen faller ned og de klarer å få liket ut med en søppelsekk så kommer det ikke i statistikken. + litt dollar til familien så er alt greit.

Dessverre!

 

Men dødsfall på verftet tilsier at Statoil ikke kan bruke dette verftet i fremtiden grunnet anbudsregler mtp HMS.

 

Staten er største aksjonær i Statoil.

Jeg er staten.

Jeg sier: Bygg i Norge, det er mine skattepenger som blir brukt.

 

Takk.

 

For ikke å snakke om de nesten ikke-eksisterende nesten-ulykkene, førstehjelpsskadene osv. Med mindre enn kunde eller politiet ser det, har det ikke skjedd. HMS-statistikken til bl.a. HHI viser altfor få mindre alvorlige ulykker ift dødsfallene.

Lenke til kommentar

Folk som påstår at lik havner i sekker ol. påstander i denne kategorien må enten være ignorante eller fordomsfulle.

 

Jeg orker ikke å forklare noe så åpenbart. For å vise det enkelt kan en jo se på statistikken vi i Norge elsker: HDI

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

Her kommer Sør-Korea på en 17. plass i hele verden. Over land som Frankrike og Østerriket, og såvidt under Sverige.

 

Har de samme regler og sikkerhetsprosedyrer som i Norge? Nei. Har de det i Frankrike? Nei. Jeg ser ingen snakke om at folk havner i søppelsekker og forsvinner fra statistikk i Frankrike.

 

 

Jeg kan nesten garantere at folk i Sør-Korea ser på dette som langt mer alvorlig enn vi gjør her. Dette er jo totalt uakseptabelt i landet. Det at regjeringen har gått inn spesielt og forbudt gaffeltrucker bør fortelle folk at de tar det alvorlig. Det kan gjerne virke slik, men jeg bortforklarer ikke, eller sier Hyundai tar dette alvorlig. Det gjør de jo åpenbart ikke. Det betyr ikke at folk i landet ikke gjør det av den grunn.

 

Problemet her finner du i historien. Forholdet mellom stat og de store selskapene ("chaebols"), og fagforeninger. Likevel tolker folk situasjonen utifra et norsk ståsted, noe som ikke gjelder for Sør-Korea. Forholdene i landet er faktisk helt unike, og det finnes ikke noe likt forhold/system noe annet sted i verden. Som alle systemer så har slikt fordeler og ulemper. En av de største ulempene er den situasjonen vi ser ho HHI sitt verft nå. En av de store fordelene er at HHI har et gigantisk verft, og det har Samsung og Daewoo og. De får og massevis av kontrakter. Det er jo grunnen til at tu skriver om dette i det hele tatt. TU fokuserer selvfølgelig utelukkende på de negative sidene. Samtidig ser en jo at Samsung og Daewoo gjør det klart bedre, så HHI som selskap gjør åpenbart en dårlig jobb.

 

Så er det jo faktisk slik at folk dør på jobb innen konstruksjonsbransjen. Mange som dør i Norge også. Vi har jo og f.eks problemer med innleid arbeidskraft fra Europa som jobber under ulovlige og usikre forhold. Der er det mye ekstra skader, dødsfall og sannsynligvis mørketall. Er det ikke og innleide arbeidere som er utsatt for flertallet av ulykker hos HHI? Klarer TU eller noen her på forumet å vise til at sikkerheten ved Samsung og Daewoo sine verft er dårligere enn ved europeiske? Altså ikke norske?

Lenke til kommentar

Jeg har arbeidet en del ved HHI (Hyundai Heavy Industries), dog ikke i produksjonen. Mitt inntrykk er at HHI er et seriøst selskap på linje med norske verft. Når en ser på dødsfall, så må en også ta i betraktning størrelsen på en virksomhet. HHI har 25.000 ansatte (per 2012).

 

HHI har sterke fagforeninger som sikkert hjelper til å holde bedriften på den smale veg. Det kan allikevel være at HMS ikke er like vel utviklet som i Norge. HHI bør sikkert gjøre ting bedre, men har liten tro på at de er useriøse som noen vil ha det til i dette kommentarfeltet. Dersom disse ikke underbygger sine påstander så bør de la være med sin skittkasting.

 

Ved bygging av en kraftlinje i Norge som pågår nå, er det skjedd to uavhengige dødsulykker. Hvilket ikke gir noen særlig god statistikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

De Norske verftene som jeg har vært innom har vært bemannet av personer fra Polen. Det er naivt og tro at kulturen på Norske verft er så mye bedre. En ting som definitivt er bedre på Norske verft er kulturen med og ikke urinere overalt på arbeidsplassen din.. I store deler av Asia virker det helt OK.

Det er jo nettopp fordi det kommer polakker med mye ukultur norske verft har en ekstremt rigid HMS opplæring. Det er jo det første som skjer når nye polakker ankommer norske verft, klask inn i assimilering i norsk HMS og kommandostruktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...