London0Calling Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hei! Er det noen flere som har kommet opp i internasjonal engelsk? Satser på at det er flere av oss der ute. Jeg tenkte at vi kan godt dele gode tips, veiledning, linker og hints med hverandre. Nå skal jeg begynne å se gjennom de trådene fra de forrige årene og tar med det viktigste hvis noen blir med. Lykke til og jeg gleder meg å høre fra dere! Lenke til kommentar
snuppis02 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hei! Er det noen flere som har kommet opp i internasjonal engelsk? Satser på at det er flere av oss der ute. Jeg tenkte at vi kan godt dele gode tips, veiledning, linker og hints med hverandre. Nå skal jeg begynne å se gjennom de trådene fra de forrige årene og tar med det viktigste hvis noen blir med. Lykke til og jeg gleder meg å høre fra dere! hei jeg er en 13 årings jente som har engelsk tentamen i dag. Jegb er litt sent ute til og spørre men jeg klarer ikke engelsk, jeg kan lese pugge og skrive men det går ut av hodet mitt igjen. HJELP!!!!!! Lenke til kommentar
Shamener Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Jaa kom opp i int engelsk jg og! dt jg gjør r å sette mg inn i språket. har begynt å lese boka "the kite runner" for å utvide vokabularet mitt (litt sent kanskje..jaja). skal også gå tilbake til de tidligere tekstene jg har skrevet for å se på kommentarerne lærern min har gitt mg. Hvordan skal dere øve til eksamen da?? Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Privatist her! Jeg begynte vell for sånn 1 uke siden med å forberede meg til den skriftlige eksamen. Jeg har shitloads med masse dokumenter. Har bare gått igjennom hvert eneste kapittel og valgt ut essensen eller det viktigste som jeg tror kan komme opp som tema(er) Kap 1. World English - Her har jeg ikke helt funnet ut et tema, forslag? Føler dette bare er en liten introduksjon til selve boka som i bunn og grunn bare handler om internasjonal engelsk og "the varities of english". Har dog funnet informasjon om "English as a Global means of communication"; Historien om hvordan engelsk klarte å bli et verdensspråk. Føler at kap 1. henger veldig med kap 2. som er Multicultural Societies. Bare kom med innspill... Kap 2. Multicultural Societies - Should the society support multiculturialism?; Positive og negative sider med land som er åpne til et flerkulturelt samfunn. (alle tekstene er hentet fra internett). Positive sider; Man blir mer åpne og aksepterer ulikheter, mindre fokus på religion og hvordan man ser ut osv. Negative sider kan være at de som kommer til landet de ønsker å immigrere til ikke vil føye seg etter lover og regler som igjen kan føre til at vi får et splittet samfunn der ingen kommuniserer med hverandre (USA er et ypperlig eksempel på denne trenden). Andre negative sider (ekstremt tilfelle) kan være økt fare for terrorisme. Derimot om jeg skal gå dypere inn på terrorisme følger også temaer som flyktninger, poverty, human trafficking osv. (Kap 4. Global issues). Kap 3. Across Cultures - Cultural clash "Write an essey in which you identify cultural differences mentioned in the extract and reflect on how different cultutal values affect relations and communication between people anywhere in the world". Her kan det jo komme en oppgave der vi skal skrive en short story der vi legger vekt på forskjellige kulturforskjeller i f. eks jobbsammenhenger, hvordan vi skal oppføre oss når vi besøker andre land "When in Rome, do as the Romans"<--- The importance of Cross-cultural awarness. Aparteid...? Temaet sier vell egentlig seg selv. Her kan det komme en oppgave der vi f. eks skal skrive et leserinnlegg, eller en personlig tekt. Sammenligne vår kultur med den amerikanske kulturen... Forslag? - Globish Kap 4. Global Challenges Dette er et utrolig stort og bredt kapittel som tar for seg så og si alt det jeg synes er mest spennende. - Global Warming/climate change, drought (Al Gore sin dokumentarfilm & The 11th Hour). "Global warming is a truth and it is more convenient for people to ignore this truth. A never-ending domino effect has already begun" - Al Gore. Her blir vi sikkert nødt til å skrive et essey eller en tekst der vi argumenterer for og mot, kanskje til og med et leserinnlegg "A Letter To The Editor". 1. In our global society there are many challenges. (Environment, overpopulation, terrorism, conflicts, etc.) Choose one issue and discuss it (problem, where, effect, possible solution). 2. Can you give an example of a literary text or film dealing with one of the global issues mentioned above? Describe and discuss it. Er det lenge siden "Global Issues" har blitt gitt i oppgave/tema til eksamen? Andre temaer? - Poverty - Immigration - Human Trafficking, slavery (denne ble gitt i 2015 til eksamen...tror ikke den kommer igjen i år) - UN - Human Rights, terrorism, war/peace/conflict - Global Disease (Denne tror jeg også ble gitt i 2015 som en annen oppg. i del 3) Flere forslag? Kap. 5. The Media World - Globalization. "In this globalized world where people and cultures influences each other across the borders, how can we seperate our own culture from the ones we are affected by? And how do we avoid negative sorts of globalization and the conequences of it and the conflict that may occur". Positive og negative sider med globalisering... - Hvordan påvirker egentlig media våres hverdag? Hvor stor innflytelse har det når det kommer til måten vi kommuniserer med hverandre/språket, hva vi leser om i avisene, hva vi spiser, hvordan vi kler oss? Hvordan vi kommuniserer gjennom internett (facebook, twitter, YouTube) osv... "People in countries around the world worry about the influence American media have on their national cultures. Write an essey on the impact of American media on the culture of other countries, commenting on some of the arguments presented below". - eksamen høst 2010 Kap 6. Going International 1. Many young people choose to go abroad to study or work. What might be the reason for this? Which countries are the most popular do you think? Why? What kinds of challenges are there to be faced when one would like to work abroad and returning from home? 2. Do you think the situation for young people working abroad has changed in recent years? Why? What kind of problems face young people starting on their career today? Her er i hvertfall to problemstillinger som kan hjelpe med researchen. Vet at eksamen i 2015, del 1 (kortere svar) hadde en oppgave "Come to the Institute on International Studies", men det hadde ikke noe med å produsere en langsvarsoppgave, men heller mer om å analysere virkemidler som forfatteren av teksten hadde tatt i bruk for å gjøre den mer interessant (language features, literary devices). Forslag til flere problemstillinger? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tilslutt da, så lurer jeg på hva DERE tenker kan være de mest aktuelle temaene vi kan få på eksamen? Tror dere vi kommer til å få noe om valget som foregår i USA: Donald Trump og Hillary Clinton? Evt. hvordan skulle den oppgaven sett ut? Endret 18. mai 2016 av WorldWide20016 Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Så bra at noen andre deltar her! Jeg skulle også komme med forlsag, men ga opp da det var veldig lite respons. Jeg skal nå sette med og skrive mine forslag om hva kan være tema og hva kan være viktig, men når det gjelder spørsmålet ditt så tviler jeg om det blir noe om valgkampen. Det er mer aktuell i samfunnsfaglig engelsk. I år så tror jeg det blir noe om terrorisme og flyktninger. Paris og Brussel er jo aktuelle saker. Ikke minst - EM og litt mer sannsynlig Olympic Games. Det kan også være noe om Brexit og EU, og da vil naurlig EU også være aktuell hvis terrorisme blir temaet. Det er også viktig med filmer og bøker. Det kommer helt sikkert en oppgave der vi får en tekst om en eller annen og skal sammenligne h*n og h*ns situasjon med en annen fra en tekst eller engelskspråklig film vi leste/så. Noen ideer hvilke filmer er relevante? East is East, American History X, Gran Torino og hva mer? Jeg er seint ute når det gjelder tekster, men det var noen i boka faktisk. Men jeg tror det blir bedre å bruke en karakter fra filmer, fordi da kan du "lure" litt, spesielt når du har sett en mindre populær film da. Sensoren skal jo ikke sette seg og se den filmen som du referer til for å sjekke om det du skriver stemmer. Lurt å huske om den: Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne finne fram til og drøfte internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter analysere og vurdere noen engelskspråklige mediers rolle i det internasjonale samfunnet drøfte ulike sider ved flerkulturelle samfunn i den engelskspråklige verden reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke kommunikasjon drøfte noen internasjonale og globale utfordringer drøfte et utvalg av litteratur og sakprosa fra tiden etter 1950 og fram til i dag analysere og drøfte minst ett lengre litterært verk og en film presentere et større fordypningsarbeid med emne fra internasjonal engelsk eller et annet fag innen eget programområde og vurdere prosessen Privatist her! Jeg begynte vell for sånn 1 uke siden med å forberede meg til den skriftlige eksamen. Jeg har shitloads med masse dokumenter. Har bare gått igjennom hvert eneste kapittel og valgt ut essensen eller det viktigste som jeg tror kan komme opp som tema(er) Kap 1. World English - Her har jeg ikke helt funnet ut et tema, forslag? Føler dette bare er en liten introduksjon til selve boka som i bunn og grunn bare handler om internasjonal engelsk og "the varities of english". Har dog funnet informasjon om "English as a Global means of communication"; Historien om hvordan engelsk klarte å bli et verdensspråk. Føler at kap 1. henger veldig med kap 2. som er Multicultural Societies. Bare kom med innspill... Her, tror jeg, det sentrale teamet kan være det at lokalspråkene forsvinner og at engelsk forekommer et internasjonalt språk. Altså hva er fordeler og ulemper med engelsk som et internasjonalt språk, hva slags problemer kan det skape (f.eks. at folk vil blande sine lokalespråk og skape nye former av engelsken, slik som i f.eks. India eller Nigeria), det at lokalspråket vil forsvinne, dø ut, identitet osv. Endret 18. mai 2016 av London0Calling Lenke til kommentar
Shamener Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) I de siste 4-5 eksamenene så har temaet vært Global issues (så, alt fra store epidemier, modern technology, migration etc.) temaet omhandler jo en del. Snakket litt med lærerne som underviser i internasjonal engelsk, og de tror at temaet i år kan være miljøet. Del 1 handler stort sett om literary devices, så tror det er lurt å ha disse på plass. Lærern min har i så fall fokusert mest på dette: The world of English (altså, språkets betydning for verden) The 9/11 experience International media Her er noen filmer/dokumentarer/tekster som kanskje kan være til nytte for dere: (utdelt fra lærern, så dette kan muligens være viktig) Literature around the world Novels: * Yann Martel – Life of Pi (Canada, 2001) * Mohsin Hamid – The Reluctant Fundamentalist (Pakistan, 2007) Short stories: * Petina Gappah – The Cracked, Pink Lips of Rosie’s Bridegroom (Zimbabwe, 2009) * Nadine Gordimer – The Ultimate Safari (South Africa, 1989) * Salman Rushdie – Good Advice is Rarer than Rubies (India, 1987) * Tim Winton – Neighbours (Australia, 1985) * Ken Saro-Wiwa – Robert and the Dog (Nigeria, 1989) * Samuel Selvon – Brackley and the Bed (Trinidad & Tobago, 1957) * Helen Dunmore – My Polish Teacher’s Tie (United Kingdom, 2000) Memoirs: * Darin Strauss – Half a Life (USA, 2011) Articles * David Crystal, “World English: Past, Present, Future” (1999) * Edgar Schneider, “The Fate of the Global Language” (2014) * Samuel Huntington, “The Clash of Civilizations” (1993) * Fared Zakaria, “The Politics of Rage: Why do They Hate Us? (2001) Films * Babel (2006) * My Name is Khan (2010) * Life of Pi (2012) * Team America (2005) Documentaries * Why We Fight (2005) Anbefaler virkelig å sjekke ut disse sidene: http://writingcenter.unc.edu/handouts/reorganizing-drafts/ http://writingcenter.unc.edu/handouts/comparing-and-contrasting/ Endret 18. mai 2016 av Shamener Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Er det lenge siden "Global Issues" har blitt gitt i oppgave/tema til eksamen? Andre temaer? - Poverty - Immigration - Human Trafficking, slavery (denne ble gitt i 2015 til eksamen...tror ikke den kommer igjen i år) - UN - Human Rights, terrorism, war/peace/conflict - Global Disease (Denne tror jeg også ble gitt i 2015 som en annen oppg. i del 3) sosiale og økonomiske kan være: - arbeidsledighet - sult - korrupsjon - fattigdom som sagt før - smuggling - overbefolkning - sykdommer (AIDS, SARS, HIV, MALARIA + ANOREXIA? i forbindelse med medias påvirkning osv) - migrasjon - sosialforskeller - rike og fattige, religiøse og ureligiøse osv politiske: - terrorisme - konflikter - lurt å ha med seg og nevne millenium goals økologiske: - luftforurensning - ozonhull - drivhuseffekten - vannforurensning - krypskyting - skoghogging teknologiske - folk blir latere - arbeidsledighet, bl.a. pga. automatisering - kan godt nevne det med f.eks. genmodifisering, spesielt hos mennensker. Det går noen forsøk på det. Risikoen av det, overmennesker osv. Endret 18. mai 2016 av London0Calling Lenke til kommentar
Shamener Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Dere har sikkert sett den før, men her er en 6'er besvarelse fra int. engelsk 2015: http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/vurderte-elevtekster/vurderte_eksamenssvar_spr3008_internasjonal_engelsk_v15.pdf Endret 19. mai 2016 av Shamener Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 "Så bra at noen andre deltar her! Jeg skulle også komme med forlsag, men ga opp da det var veldig lite respons" hehe, ja...altså, jeg har lett etter en oppdatert link til internasjonal engelsk i sånn 2 uker kanskje, men det var først i går at jeg fant det, ellers hadde jeg selvfølgelig meldt meg inn mye før "Her, tror jeg, det sentrale teamet kan være det at lokalspråkene forsvinner og at engelsk forekommer et internasjonalt språk. Altså hva er fordeler og ulemper med engelsk som et internasjonalt språk, hva slags problemer kan det skape (f.eks. at folk vil blande sine lokalespråk og skape nye former av engelsken, slik som i f.eks. India eller Nigeria), det at lokalspråket vil forsvinne, dø ut, identitet osv". KONGE!! Det er jo helt sant...det hadde vært en fin oppgave å fått, eller i hvertfall noe i den duren. "I år så tror jeg det blir noe om terrorisme og flyktninger. Paris og Brussel er jo aktuelle saker. Ikke minst - EM og litt mer sannsynlig Olympic Games". Spennende tema, hvis vi får om terrorisme, men hvordan ville problemstillingen sett ut da - tror du/dere? Jaaa, OL kan jo være kjempetema! Positive og negative sider akkurat sånn som OL i Sochii der Russland brukte flere millioner på å advertise landet sitt. "Brexit og EU, og da vil naturlig EU også være aktuell hvis terrorisme blir temaet". Brexit har ikke jeg hørt noe om bortsett fra når jeg leste litt om det nå. Lyst å forklare det og hva slags sammenheng det har med terrorisme å gjøre ? Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Er det lenge siden "Global Issues" har blitt gitt i oppgave/tema til eksamen? Andre temaer? - Poverty - Immigration - Human Trafficking, slavery (denne ble gitt i 2015 til eksamen...tror ikke den kommer igjen i år) - UN - Human Rights, terrorism, war/peace/conflict - Global Disease (Denne tror jeg også ble gitt i 2015 som en annen oppg. i del 3) sosiale og økonomiske kan være: - arbeidsledighet - sult - korrupsjon - fattigdom som sagt før - smuggling - overbefolkning - sykdommer (AIDS, SARS, HIV, MALARIA + ANOREXIA? i forbindelse med medias påvirkning osv) - migrasjon - sosialforskeller - rike og fattige, religiøse og ureligiøse osv politiske: - terrorisme - konflikter - lurt å ha med seg og nevne millenium goals økologiske: - luftforurensning - ozonhull - drivhuseffekten - vannforurensning - krypskyting - skoghogging teknologiske - folk blir latere - arbeidsledighet, bl.a. pga. automatisering - kan godt nevne det med f.eks. genmodifisering, spesielt hos mennensker. Det går noen forsøk på det. Risikoen av det, overmennesker osv. Her var det mye Sentrale temaer da! Så en oppgave der man skal sammenligne og finne kontraster mellom to sanger (sosial og politiske problemer i USA) som handler om forskjellen mellom rike og fattige, terror/krig - 9/11 og George W. Bush. Det var en DEL 1 oppgave der man skulle finne language features og literary devices Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Er det forresten en forbredelsesdag i dette faget? Vi får en dag der vi får utgitt et tema som vi skal finne stoff til? Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Er det forresten en forbredelsesdag i dette faget? Vi får en dag der vi får utgitt et tema som vi skal finne stoff til? Dessverre, vi gjør ikke det. Man får vite tema den gangen man får eksamenhefte i hånda på eksamendagen. Når skal du ha den forresten? Jeg skal ha den i morgen jeg. Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Er det forresten en forbredelsesdag i dette faget? Vi får en dag der vi får utgitt et tema som vi skal finne stoff til? Dessverre, vi gjør ikke det. Man får vite tema den gangen man får eksamenhefte i hånda på eksamendagen. Når skal du ha den forresten? Jeg skal ha den i morgen jeg. Samme her...er litt nervøs altså Jeg har ordnet alt i mapper nå, og jeg har liksom ikke noe mer å se på. Hva har du gjort til nå da? Hva har du fokusert mest på? Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Hmm, jeg hadde egentlig bare 3 dager til å forbrede meg, Fikk vite at jeg kom opp på fredag, men hadde andre skoleoppgaver og gjøre ferdig først. Jeg begynte på tirsdag og da gikk jeg gjennom alt som har med grammatikk å gjøre. Leste mine gamle tentamen, prøver og noterte alt det jeg får alltid feil på + ting jeg vet jeg strever alltid med mens jeg skriver og lagde min egen grammatikkbok som jeg har tenkt å se gjennom når jeg skriver eller retter imorgen. Etter det så har jeg skrevet ned linking words, idiomer, regler for komma, grunnleggende og mer avanserte adjektiv som jeg kunne ha bruk for, vanskelige ord fra boka og noen sånne "profesjonelle" som jeg fant i en ordbok for de som lærer seg engelsk på C1 nivå, gikk gjennom reglene for de forskellige verbene i engelsk. I går så gjorde jeg ikke så veldig mye, siden jeg var dritt sliten av å jobbe med skolesaker. Jeg sitter og skriver oppgaver og pugger og alt mulig fra og med forrige mandag, hver dag, hele dag. Men vel, jeg har lagd noen små hefter med f.eks. språklige virkemidler - altså du for bruk av det, når du skal analysere en tekst i del 1, jeg fant noen maler for forskell mellom formale og uformale tekster, hvordan skal man skrive formelle brev, e-mail, jobbsøknader, hvordan skrive en brosjyre og lignende. + kikket på de gamle eksamensbesvarelsene, leste på de som fikk 5ere og 6ere og noterte litt hva slags ord de bruker, hva slag struktur hadde teksten deres osv. Deretter begynte jeg med å se gjennom boka og læreplanen og fordelte de slik som du gjorde og noterte alt det som kan være tema på fredag. Lagde litt tankekart og f.eks. når målet var "drøfte internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter" så tenke jeg ok, hva er det jeg skal vite? Ja - for og imot studier i utlanndet, hva er pluss hva er minus, hva slags challanges kan man møte, hva er nytte av det, hvordan er det å bo i utlandet, hvorfor velger flere å studere i utlandet og hvilke land er populære. Det gjorde jeg på alle kapitler og alle punkter i lærerplanen og da avsluttet jeg dagen klokka rundt halv tre. I dag så sitter jeg fra og med klokken 9 og laster ned og printer ut informasjonsider, artikler osv til alle de punktene jeg har skrevet, både på norsk og engelsk. Jeg fant tusenvis av artikler om for og imot, pluss og minus ved studier i utlanndet, om mulige utfordninger osv osv. Tar forskellige kilder, sånn at jeg kan bruke argumenter av flere og velge kun det beste av hver. Nå har jeg endt opp med cirka 100 ark og jeg er ikke halveis en gang, men det blir greit å ha med seg og bli forbredt til alt. Etter jeg er ferdig så skal jeg rydde litt, kategorisere og organisere de arka etter temaet og finne en løsning på hvordan jeg skal fort finne det jeg vil i morgen på eksamen, sånn at jeg slipper å misbruke tida mi på å lete etter papirer. På slutten av dagen, hvis jeg rekker det og det blir før klokka ett, så har jeg tenkt å se en film som kan være aktuell imorgen, fordi jeg er egentlig veldig skav på dette området og det blir jo helt sikkert en ellr to oppgave der du skal sammenligne noens situasjon med en annen fra filmer du har sett elle boka du har lest. Å lese nå en bok blir altfor seint. Jeg har ikke sp veldig god kontroll på tekstene fra boka heller. Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Kjempebra jobbet! Det er egentlig det samme som jeg har gjort. Fikk skaffet meg ordbok i engelsk så den skal nok bli handy. Har også funnet eks. på linking words og forskjellige strukturer som gjør at teksten flyter bedre. Jeg føler at vokabulære er sånn helt ok, så lenge jeg har faktaen så skal nok flyten gå greit. Vet du noe om vi må ha et spesielt program på dataen sånn at vi ikke har tilgang til internett og evt. filer? Husker jeg hadde det når vi skulle skrive på dataen på høyskolen. Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Ser forresten at du har lagt en del vekt på kapittel 6 i boka mi. Studying Abroad. Jeg har ikke så mye fra det kap. bortsett fra hvordan det er å liksom flytte/studere/jobbe i utlandet og hva slags utfordringer man treffer på, men også positive sider ved det da. Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Vi har den samme boka, vettu. Jeg tror det at det med studier i utlandet kan være en av oppgavene, siden i læreplanen så står det et eget punkt om det der. Jeg fant på noen argumenter for og imot + utfordringer og priser for studier i utlandet. Det står som et eget mål fordi du skal vite om det og kanskje bruke den kunnskapen den gangen du er ferdig med skolen. Sitter nå og tenker på globale challenges. Shamener skremte meg litt med det derre miljøet. Sitter og leser om global oppvarming, men føler at det her gidder jeg ikke Jeg har aldri vært glad i naturfag jeg. Sjokk at jeg klarte en 5er i biologi, men det var jo bare pugging. Jeg hakke peiling hva er drivhusefekten en gang, etter så mange år med bablinga om dem. Herregud, jeg håper det blir noe om studier, medier eller kommunikasjon/kulturforskjeller Lenke til kommentar
WorldWide20016 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Haha! Eg kan alt om Global Warming så den hadde passet meg midt i blinken. Hva mener du med "miljøet?" Åjahhhh, du e redd for å få det temaet? Men altså, vi får jo velge mellom 3-4 oppgaver på del 3 og da er det jo mange forskjellige problemstillinger. Men tror jammen at OL eller Terrorisme kan være noe som kan komme ☺ jeg sluttet å samle inn og lese mer på engelsk i dag så får vi bare ta det som det kommer Lenke til kommentar
London0Calling Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Ja, hvis det blir noe om OL, så kan det enten være å argumentere for å komme, en type reklame eller brosjyre og det kan godt være del 1 det, kanskje b oppgaven. Eller så blir det på del 2 og da er det naturlig at tema som doping kan dukke opp. Alt for mange muligheter egentlig. Det ville vært mye enklere hvis vi kunne ha fått et tema dagen før, sånn som man gjorde på ungdosskolen. Lenke til kommentar
aero blue Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Oppdaget denne tråden litt sent, men lykke til folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå