Gå til innhold

[Løst] God bærbar PC til studentbudsjett?

Anbefalte innlegg

Laptopen har en egen RAM-luke. Tror jeg nøyer meg med å gå litt enkelt frem før jeg får teken på det. Er allerede litt bekymret for at jeg har ødelagt noe, da jeg åpnet opp dekselet fra feil side (under), slik at det falt ut en sånn klissete hudfarget gummiremse. Er dette en vanlig ting å ha inni der, er det noe spesielt den er ment til å dekke, slik at jeg kan lete frem hvor den kom fra? Har jeg klart å rive den av?

Om det var en gummiremse, så er det trolig bare for litt ekstra støv/fuktighetstetting, eller kanskje for at vibrasjoner fra viften ikke skal føre til litt skrangling eller noe lignende. Kan ikke se for meg at en gummipakning fra RAM-luken er en kritisk komponent.

RAM trenger ikke å være spesielt dyrt. Selv har jeg gode erfaringer med å kjøpe minne fra kinesiske selgere på ebay, men man må være litt obs på selgerscoren. Selgere med gode tilbakemeldinger tar som regel ikke sjangsen på å sende defektivt minne, siden de er uhyre redde for negative tilbakemeldinger. Personlig bruker jeg alltid å kjøre en minnetest på slikt så snart jeg får de i posten.

Interessant. Hvilken pris har du fått på dette? :)

Jeg kjøpte 4 GB ddr2 til den gamle Thinkpaden til foreldrene mine for 150, og bestilte nylig 8 GB DDR3 til ca 250 til en annen laptop jeg har. Ikke akkurat en statistisk betydelig mengde kjøp, men nok til at jeg føler meg trygg på å kjøpe 16 GB til å installere i ytterligere en laptop i nær fremtid :p. Prisen på sistnevnte ser ut til å være litt over 250 for hver 8GB modul. Om man kjøper de enkeltvis så får man det under 350kr grensa uten juksing også. Frakt er som regel alltid gratis fra kinesiske selgere for små komponenter som dette. Det eneste problemet er leveringstid, men jeg har det som regel ikke så veldig travelt når det kommer til slikt. Tåler å vente et par uker.

Egentlig så er det ikke prisen i forhold til norske priser som var avgjørende, men heller at det var begrenset tilgjengelighet i norske butikker. Jeg kunne muligens ha fått ting litt billigere, men om det er mulig, så velger jeg moduler fra kjente merker som samsung eller kingston selv om de kanskje koster en 10-20 kr mer.

redigert: når jeg sjekker så er faktisk ikke prisen på DDR3 SODIMM betydelig mye mer her hjemme. Forskjellen øker vel mer og mer jo mindre populær teknologien blir her til lands. Jeg er kanskje litt gjenbruksorientert. Liker ikke å kaste ting som fremdeles er brukbart, og det er mange som kan ha nytte av en litt eldre C2D laptop så lenge den får litt mer RAM i seg :p

Absolutt. Jeg er av samme ulla selv. Jeg har per dags dato et brukt skrivebord, kamera + objektiv, mobiltelefon, skjerm, stasjonær (hovedsakelig brukt, noen komponenter er nye) og nettopp gått til innkjøp av MacBook Pro 15 Retina brukt. Det er både sparsomt for miljøet og lommeboka, og du får med litt god research, som regel produkter med relativt lite slitasje. :)

Grunnen til at jeg anbefaler Multicom Tulisa i dette tilfellet, er fordi Asus U36SD som han har nå ikke strekker til på et par punkter han spesifiserer. Han får ikke bedre skjerm av å beholde maskinen sin, ei lavere vekt eller bedre batteritid. Om han skal investere i nytt minne, SSD og batteri til maskinen, kommer en fort opp i halvparten av prisen til en helt ny maskin som innfrir på alle disse punktene. Da vil jeg si at det er en bedre avtale med ny maskin.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt refurbished laptop hos http://www.arrowdirect.no/ (tidl. Greentech)

Ser ikke ut som de har noen "U36-killer" for øyeblikket - de har i all hovedsak businessmodeller - så det er ikke sikkert du finner noe du liker der, men det kan være verdt å titte rundt på hva de har. Du finner diverse 12,5- og 14-tommere, men ingen av de jeg kan se har nevneverdig imponerende skjermoppløsning.

For min del ble det denne gang til at jeg ofret lav vekt og god batteritid til fordel for fullHD skjerm og svært studentbudsjettvennlig pris, og fikk meg en Dell M4500. Jeg drasser uansett ikke lenger like mye rundt på laptopen som jeg gjorde før.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Agentspoon

RAM er jo valgfritt da :p, så da er det bare SSD og batteri som må kjøpes. Jeg nevnte det fordi han også sa at han i grunn var fornøyd med den forrige laptopen, bortsett fra de defekte delene, og at kostnaden kommer langt under budsjettet hans, noe som muligens betyr mye for en fattig student :p. Det frigjør flere tusen som kan brukes på noe annet.

Skulle ikke forundre meg om han hadde klart å selge den for ca. det samme som reparasjonskostnadene et år etterpå, dersom han senere vil bytte til noe bedre. Jeg ser dårligere laptoper enn det der bli solgt for over en tusenlapp.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vil bare følge opp tråden med å si at jeg kjøpte meg en Samsung 850 Evo med 256 GB, og venter nå på å få nytt batteri. Nå er PC-en rask og herlig å bruke. I tillegg var det kjempegøy å fikle med ting og installere OS. Var for sent ute med å oppdatere til win10 så jeg valgte å prøve ut xubuntu. Uansett, takk for bra tips!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...