Gå til innhold

Hva er logikken til ruter ?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at Ruter velger og legge ned express ruter men enda kjører de busser hvert tiende minutt som er tomme ?

 

Jeg tar bussen hjem fra jobb, en sjelden gang til jobb. ( Sitter på med noen til jobb )

 

 

På vei Hjem

 

Buss 1 er full 15:00 og 15:30 men nesten ingen pasasjerer 15:10-15:20 eller 15:40 og alltid tom 15:50 og 16:00

 

Samme gjelder Buss 2 er full 15:50-16:00-16:10 og er nesten tom eller 3-6 pasasjerer 15:30-15:40-16:30-16:40-16:50

 

Altså, de kjører tomme busser i rushen hvert tiende minutt, det er som dere ser et fåtall av bussene som har mange pasasjerer, og det er ofte innenfor et tidsrom på 30-40 minutter hvor det er nevnverdig med folk, 

 

 

Jeg har tatt bussen på veldig mange forskjellige tidspunkter innenfor en periode på 2 timer, og det er så og si aldri folk på buss utenom de avgangene nevnt over, det er snakk om 2-6 personer og det har jeg lagt merke til i snart ett år.

 

Hvorfor kjører ruter disse tomme bussene ? Hvorfor ikke heller ha avgang hvert 20. minutt eller 15.minutt ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel fordi folk slutter på skole og jobb på ca. nøyaktig samme tid hver dag.
Altså samler det seg mange på hver stasjon i tidene du nevner. Du kan jo hvis du vil,
foreslå til Ruter at dem kjører to busser etter hverandre 15:00 og 15:30, og droppe
15:10/15:20-bussene. Dermed kan dem flytte bussene dit det trengs flere busser, og
i Oslo-området/tettsteder kjører bussene ofte forbi på grunn av at de er fulle. Da må
alle passasjerene vente på neste, eller ta T-bane/trikk/tog/(fly), eller Taxi når folk har ventet
lenge nok og ikke gidder mer. Er vel også derfor flere velger privatbil, spesielt med tanke
på at det ikke er mye dyrere å eie en egen bil, sammenliknet med månedskort (som ofte
koster ca. 1800 kroner for bare en måned, spesielt hvis man reiser over 3 soner). :ohmy: 

Jeg misliker også fulle busser, så dem burde vurdere å kjøre to til fire busser
etter hverandre på samme tid. Spesielt kjedelig er det å vente i vinterkulda  :ohmy:
Hadde vært ok for meg med færre avganger, som alltid garanterte plass.
Har du kun buss som eneste kollektivtransport der?

Endret av Casc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi folk skal slippe å vente 20 minutter?

 

Så de går ikke i minus når en buss kjører tom for kunder i underkant av 2 mil ?

 

Det vanligste er 3-4 pasasjerer på bussene etter 15:30 og 16:10 på de 2 forskjellige rutene, og der er de nødt for og tape penger ? 

 

Den ene bussruta tar ca 1time og 10 minutter fra start til ende, 4 personer betaler 30 kroner hver, altså 120 kroner. en busssjåfør tjener vell litt mer en 120 kroner for og kjøre 1 time og 10 minutter ? 

 

Jeg har sittet alene på noen av disse bussene som er utenom de nevnte klokkeslettene i første tråd hele ruten, altså de tjente 30 kroner på en så lang tur...

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

 

Fordi folk skal slippe å vente 20 minutter?

 

Så de går ikke i minus når en buss kjører tom for kunder i underkant av 2 mil ?

 

Det vanligste er 3-4 pasasjerer på bussene etter 15:30 og 16:10 på de 2 forskjellige rutene, og der er de nødt for og tape penger ? 

 

Den ene bussruta tar ca 1time og 10 minutter fra start til ende, 4 personer betaler 30 kroner hver, altså 120 kroner. en busssjåfør tjener vell litt mer en 120 kroner for og kjøre 1 time og 10 minutter ? 

 

Jeg har sittet alene på noen av disse bussene som er utenom de nevnte klokkeslettene i første tråd hele ruten, altså de tjente 30 kroner på en så lang tur...

 

 

Joda, det kan godt tenkes at Ruter taper penger på noen avganger og tjener desto bedre på andre. Selv reiser jeg ikke så mye med Ruter, men pendler 3 timer daglig med buss til og fra jobb.

 

Hver morgen har jeg 4 busser jeg kan ta for å rekke jobben klokken 8:00. Hvor mange som er med på de varierer veldig, men jeg må si jeg er veldig glad i alle sammen. Man har et godt tilbud og en sjanse til å rekke jobben selv om man forsover seg.

 

Men økonomien i dette handler ikke bare om Ruters inntjening pr. buss, eller T-banen som kjører minst like ofte med få passasjerer. Det handler om å gi folk et alternativ til egen bil som "nesten" er like fleksibelt.

 

For at folk skal gidde å reise kollektivt må tjenesten være så god at det blir en fordel fremfor egen bil.

 

De gangene jeg reiser med Ruter må jeg si at det er veldig behagelig å slippe å stresse til holdeplassen og sjekke avgangstider. Bare det å kunne spasere ned og vite at det maks er 9 minutter å vente på neste buss gjør at jeg ikke trenger å bruke bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg synes er fantastisk er når folk i Oslo klager på dårlig rutetilbud... Da blir jeg en smule provosert. Ta dere en tur utenfor egen komfort-sone (Ring1, 2 eller 3) og se litt på hva andre mennesker rundt hovedstaden sliter med. For egen del så har Ruter ødelagt ett flott tilbud som har eksistert i minst 15 år. Tidligere har jeg (og svært mange andre) kunnet ta ekspressbuss fra A til B uten å måtte bytte. Nå har ruter funnet ut at det beste for "folk flest" er som følger: buss fra A til B, tog fra B til C, T-bane/trikk/buss videre til destinasjonen. En bekjent av meg fikk plutselig 2 timer lenger reisevei HVER VEI... Han kjøpte seg bil og kommer ikke til å se seg tilbake. Han er langt i fra den eneste som har sett seg lei på det "fantastiske" tilbudet fra Ruter utenfor Oslo sentrum.

 

Så konklusjonen må vel bli at ruter ikke følger noen som helst logikk. Og mye av grunnen til det er at Ruter blir sponset av staten pr sete og ikke pr passasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...