Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan ryker dynamo


Anbefalte innlegg

Litt frustrert etter tilbakemelding fra bilverkstedet, så ville høre her om noen som er litt teknisk kunne sagt sin mening.

 

I oktober hadde jeg min renault scenic 2004 modell på verksted for full service, skifte av bremser, helt ny startmotor, regreim og vannpumpen skifte. Totalt betalte jeg nesten 30 000 kroner for denne jobben. Men pågrunn av full service og sjekk gikk jeg utfra at det bilen vil være helt fin til EU kontroll.

 

Men så begynte bilen å lage lyd og denne har bare blitt verre. Det er en tikke lyd når den står på tomgang, og det er en lyd som høres som en vifte eller helikopter propell.

jeg har nå vært tilbake på bilverkstedet og fått dem til å se hva lyden er. Utenom dette så kjører bilen helt fint og oppfører seg ikke unormalt. Tenkte noe kunne være løst eller ikke gjort ordentlig under siste jobb.

 

Nå har jeg fått en telefon hvor de sier det er dynamo som holder på å ryke, og at denne lukter svidd. Noe vi ikke har merket når vi har sjekket under panseret. Den andre lyden var visst air-condition som de også sier må byttes. Totalt har de gitt megode en pris på 25 000 kroner for å fikse bilen. De tilbød seg også å ta EU kontrollen for å se om det var noe annet de skal fikse samtidig.

 

Etter å ha lest på nettet så lurer jeg på om de ikke burde oppdaget problem med dynamo ved service tidligere, spesielt når de byttet regreim og vannpumpe?

Er bilen farlig å kjøre og hvordan ryker plutselig dynamo? Har kjørt med denne lyden en stund, og lurer på om det bare er flaks at jeg ikke har havarert før?

 

Er surt å påkoste nye 30 000 på en så gamel bil når det ikke er lenge siden den skulle bli helt utbedret for akkurat samme beløp.

Endret av H_jac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå bør du nok vente på bedre svar fra noen skikkelige bilkyndige, men har jo hatt litt med bil og "en del" elektro fra før, så la gå.

 

En dynamo er jo nesten som hjertet til bilen, i alle fall det elektriske, og om den blir dårlig så vil bilen haverere etter kort stund (eller bare ikke starte). Ikke nødvendigvis noe mer actionfylt enn at den stanser grunnet flatt batteri. Det har skjedd med meg før pga. dårlig dynamo. Kan dog bli ganske irriterende om man er på vei til noe viktig, da man vil trenge veihjelp, og potensielt ødelegge batteriet sitt (en del liker ikke å bli helt tømt). 

En dynamo har dog i teorien til å ødelegge mer elektrisk, selv om det kanskje ikke er sannsynlig, så kan den (kommer bla. på hvordan den er skadet) skade noe fin elektronikk. 

 

På toppen av det hele, så vil en dynamo som lukter svidd kanskje starte å brenne? Om det virkelig blir så varmt at smuss og div. har begynt å avgi gasser. 

 

Kort sagt: Å kjøre med skadet dynamo er nok ikke det lureste, men ikke NØDVENDIGVIS noe stort problem.

Edit: 
Angående det å oppdage en skadet dynamo, så er det nok rimelig vanskelig. Som andre tilsvarende elektriske komponenter, så kan det være mikroskopiske feil som forårsaker problemet, som ikke nødvendigvis er mulig å se i et mikroskop en gang. Det er jo også ganske godt kapslet inn, og til en viss grad ikke ment å bli tatt fra hverandre (på lik måte som at man ikke tar en motor fra hverandre i tusen biter, for så å analysere hver del for å utføre en overhaling/sjekk). Det kan også være nok at disse små feilene plutselig utvikler seg og blir ganske store på et visst tidspunkt. 

 

F.eks: Så kan slitasje i kulelager gi mikroskopiske vibrasjoner/vandring i rotoren, som igjen fører til økt slitasje på børster, som igjen skaper varmegang i dynamoen, som kan gi ytterligere økt slitasje, eller skade andre steder i den. Det kan også være vibrasjoner som har løsnet koblinger internt, og gir økt elektriske motstand som også øker temperaturen.

Men det kan altså være så mangt, selv om svidd lukt kan nok gi noen eksperter visse indikasjoner, og vil kanskje rent nylig ha utviklet seg til å bli så store at det kan luktes (da har det gått rimelig langt). Det kan ved hjelp av avanserte elektriske måleapparater som oscilloscoper (usikker på om dette er noe som står i disposisjon, eller noen som har kompetanse til å bruke i verksteder) og tilsvarende som vil skissere strømkvaliteten, og som kunne ha gitt en viss indikasjon på statusen. Men også andre metoder kunne nok bli brukt for å kontrollere jevn gang av rotor. Dette er dog noe jeg heller hadde forventet å finne på motorer i hundre/tusen millioner-klassen. 

 

Kort sagt: Personlig ville jeg vært imponert om man kunne ha forutsett dette på forhånd. Det er nok ikke før ting skjærer seg eller "holder på å ta fyr" (lukter svidd) at de kan se dette innenfor rimelighetens grenser. Men igjen, jeg har aldri vært noen mekanikker, og deres "triks". :)

 

Skjønner jo at det er surt å påkoste en gammel bil slikt, men det er jo nettopp det som gjør gamle biler så lite verdt, fordi slikt er å forvente. Og gjerne på lik tid, da det typisk har blitt utsatt for samme behandling og alderdom. De fleste er sånn passe fornøyd med at vaskemaskinen sin varer i 10 år, og da bør man nok også være fornøyd med en 12 år gammel dynamo, som tross alt lever et laaaangt tøffere liv. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er lurt å være svært skeptisk til alle bilverksteder, kjenner en
som måtte betale noen tusen fordi fjæringene bak bilen var knekt.

Han trodde ikke på dem, så han gikk til verkstedet for å sjekke.
Det såg ut som noen hadde sagd begge fjæringene slik at det såg ut

som de var knekt av "slitasje". Det knirket når han satte seg inn i bilen.
Den knirkingen var ikke der før han leverte inn bilen til verkstedet!

Han endte likevel opp med å betale regningen, fordi han ville ha bilen sin "EU-godkjent".

Så at verksteder med vilje prøver å sabotere/ødelegge bildeler, for å tjene ekstra penger
på å sette in nye, burde man ikke utelukke. Man burde ta bilder av mange områder på bilen
før man leverer den inn, og så sammenlikne med "feilene" dem finner. Det kan være lurt.
 

Endret av Casc
Lenke til kommentar

En dynamo kan være ganske grei å reparere selv om man får delene som skal være inni, men dette er avhengig av modell på bil og hvor den er plassert.

 

Men om den lager ulyd så kan det være større problemer og da bør jo selvsagt noen som kan dette sjekke videre , dessverre er det mange verksteder som rett og slett bare bytter hele dritten selv om det kanskje kunne vært løst for et par hundrelapper på egen hånd eller en tusenlapp om man har reservedelene i verksted og legger til arbeidspenger.

 

Men så varierer dette også fra bilmodell til bilmodell og den dynamoen som er brukt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rep av en dynamo er som de sier ikke avansert, så lenge spolene ikke er brent.

 

Det finnes flere dynamo og starter verksted rundt om i Norge og det som regel en brøkdel av å skifte selv mot byttedeler som noen tilbyr.

 

En dynamo består som regel av 2 lager, reimskive, spoler, magneter, og så har du en dings som inneholder børster (som er en slitedel) og ladekrets. 

 

Så lenge spolene ikke er brent fikser et dynamo verksted det mye rimeligere en noen andre. 

 

De kunnet fikset starteren din også for slikk og ingenting mot hva du betalte, men det er dessverre for seint.

Endret av Maxopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det flere andre her nevner, der finnes de som reparerer (dynamoer, f.eks) istedet for å bare bytte. Som et eksempel så skal jeg idag fikse en dynamo på en Toyota. Diodebroen i likeretteren er brent av, en nokså typisk feil. Selve delen koster 690,- og er festet med 2 bolter, tar 5 minutter å bytte, et kvarter med kaffe. I mitt tilfelle er dette tilstrekkelig til å få en full brukbar dynamo. Om f.eks et lager også er defekt (som også skjer), er det endel mer jobb, men på de aller fleste biler er det en jobb som er gjort på 1 maks 2 timer. Her i Bergen er det 2 verksteder som bare jobber med denslags, dynamoer og startere, og begge tar SVJV under en tusenlapp per time, ergo vil det neppe koste deg mer en maks 2.500,- for å få dynamoen opp i god stand igjen.
Angående AC så kan du fint fortsette å kjøre bilen  uten AC, det blir bare litt varmere i kupeen om sommeren. Uansett så er de prisene du lister opp her ganske heftige, det kan virke som at de bruker deg som melkeku til å sponse årets julebord. Jeg ville definitivt fått sjekket ut andre verksteder. Hvor bor du? Godt mulig det er noen her som kan hjelpe deg med å finne et verksted som er brukbart.

At AC og dynamo ryker rett etter et verkstedsbesøk har neppe noen sammenheng. Det er en eldre bil etterhvert, og ting kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dynamo kan ryke på flere måter.

 

Det vanligste er at børstene er utslitt, da må man bare bytte børster.

Andre ting som kan skje er at lager ryker, det er nok det vanligste etter børster..

Når lagrene ryker kan det skje på flere måter, de kan skjære seg fullstendig så dynamoen rett og slett stopper, eller de kan lage ulyd.

 

Jeg har faktisk opplevd ved dynamohavari at den står helt stille og at det da rett og slett ikke har vært mulig å starte bilen igjen (fordi dynamoen holder igjen reima).

Jeg har også opplevd at bilen har stoppet når slikt har skjedd under kjøring med lite belastning.. (Da på en stor V8-motor med grei effekt)

Ulyd fra lagrene har jeg aldri opplevd selv..

Lenke til kommentar

Takk for all info og informasjon. Dro for å hente bilen idag, da en bilteknisk onkel skal hjelpe meg med dynamo bytte.

Fikk da snakket med verksted teknikeren som hadde feilsøkt bilen og fikk helt ny informasjon. Dynamo er helt fin, det som måtte byttes var frihjul og dynamoreim. Den svidde lukten hadde kommet av at den hadde vært for nære kompressoren.

 

Ifølge han som sitter på kontoret på verkstedet så er det ikke mulig å oppdrive ny frihjul og derfor må hele dynamo byttes.

 

Det jeg lurer på er om det fortsatt er fare for at dynamo ryker pga problem med frihjul? Hva er forskjellen på frihjul og remhjul?

Lenke til kommentar

Om dynamo ryker vil du få opp en ladelampe i instrumentpanelet (rødt batterisymbol)

Slå av unødvendige lys, varmeapparat, stereo og alt som bruker strøm så kan du fint kjøre hjem om du ikke bor flere timer unna. Men sett batteriet på lading når du kommer hjem så det ikke tar skade.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...