Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Borettslag uten styreleder?

Anbefalte innlegg

Jeg er styreleder i borettslaget og jeg skal flytte snart. Ingen andre er villige til å ta over jobben og jeg kan jo åpenbart ikke være styreleder når jeg verken bor der eller eier noe der.

Men, hva skjer når jeg flytter og ingen andre tar over, det vil jo ikke være noe styreleder der lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet noen har "leid inn" styreleder utenifra, men det kan neppe være særlig possitivt. Har man ikkje noe tilknytning til borettslaget, så blir nok ikkje jobben veldig god heller. Det er min mening. Har selv vært nestleder i et borettslag med ~320 leiligheter. Styreleder var avgjørende for at borettslaget gikk bra. Hvis ikkje styret gjør en bra jobb, så går ting lett adundas. Å ha en som er leder i et styre er jo rimelig avgjørende, ellers blir det jo ikkje noe styring :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen nestleder, har sendt SMS til alle og ingen kan/vil.

Det er bare 4 enheter, så er ikke akkurat store saken. Ser ikke noe grunn til å kalle inn til møte når jeg har fått bekreftet fra alle beboere at de ikke vil ta over.

Når jeg flytter er det to styremedlemer og ett varamedlem igjen...

Lenke til kommentar

I utgangspunktet sitter du som styreleder inntil generalforsamlingen velger en ny styreleder. Det er altså ingen automatikk i at du slutter å være styreleder når du flytter.

I borettslagsloven § 8-3 annet ledd er det imidlertid gitt en bestemmelse om at et styremedlem kan fratre før tjenestetiden er avsluttet, dersom det foreligger særlige grunner. At du flytter, og dermed ikke er andelseier lengre, må vel sies å være en særlig grunn. Du må imidlertid gi styret rimelig forhåndsvarsel om at du fratrer, slik at de kan innkalle til generalforsamlingen for å velge ny leder.

Dersom det ingen som vil være styreleder, vil dette være borettslagets problem. Du behøver derfor ikke å bekymre deg for om laget finner ny styreleder. Jeg er for øvrig enig med personen ovenfor her, om at du bør sjekke vedtektene. Alle borettslag skal ha vedtekter, så de ligger nok bortgjemt et sted. Hvis dere er tilknyttet en profesjonell forretningsfører (f.eks. OBOS eller TOBB), kan det kanskje være lurt å spørre de.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller ingenting i vegen for at du fortsatt er styreleder sjølv om du ikkje lenger bur i burettslaget. Men vanligvis vil dette falle inn under "særlige grunner" for å fråtre som styreleder.

Her burde det være ganske innlysande at dei som blir igjen i burettslaget ikkje vil være best tjent med å fortsatt ha deg som styreleder. Om du f.eks. sluttar å betale rekningane i tide så er det dei andre som må auke fellesutgiftene for å dekke inn alle purregebyra. 

Eller du kan leige inn diverse fagfolk til å gjennomføre tilstandsrapportar og utbetringar, då blir det i alle fall dyrt for burettslaget.

Så her kan du nok være såpass frekk at du berre informerer om at dersom dei vil fortsette å holde fellesutgiftene lave så bør det kallast inn til generalforsamling for å få valgt ein ny styreleder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har dere ikke vedtekter? Det er ikke lov til å stifte borettslag uten vedtekter, så det høres veldig rart ut. Er borettslaget stiftet av amatører?

Det er ikke noe i veien for at du sitter som styreleder selv om du ikke eier i borettslaget. Det er ikke tillat å ikke ha styreleder, så om du trekker deg og ingen stiller til valg så vil borettslaget bli tvangsoppløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...