Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikringa gikk. Anlegget funker ikke med ny sikring

Anbefalte innlegg

I går da jeg kjørte sluttet plutselig sub-ene mine å spille. Jeg har to Apline type R drevet av en Power Acoustics Bamf 4000 w forsterker. Det som skjedde var at jeg spillte lity dunking og så virket det som om den begynnte å kutte. Men det ordnet seg selv raskt så tenkte ikke mer over det. Skudde så ned volumet for å snakke med kompisen og da jeg skrudde opp igjen var det ingen bass. Sjekket sikringa som er rett etter batteriet og den var gåen. Byttet den men fortsatt ingen lyd fra sub. Har sjekket sikringer og ledninger, men finner ingen feil. Virker ikke som om forsterkeren i det hele tatt får strøm. Noen som har en teori om problemet? Kan det være noe jeg har oversett? Kjøpte bilen med anlegget så er ikke sikker på hvordan alt er koblet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke tak i multimeter idag, men skal mest sannsynlig hjem i morgen så får kanskje målt da. ;-)

Har sjekket sikringene på forsterker, men ikke på spilleren. Men om sikringen på spilleren er gåen ville jo ikke den spille noe som helst. Jeg har jo lyd, bare ikke bass fra subene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har omsider fått tid og ork til å finne feil og fant ut at problemet var en ledning som var gått av. Men fant også ut at slik strømkablen er koblet til nå så tar den hjernen i bilen om jeg får kortslutning. Har har skaffet nye kabler og skal koble det opp skikkelig med hjelp av folk som kan i dag. 

Lenke til kommentar

Har omsider fått tid og ork til å finne feil og fant ut at problemet var en ledning som var gått av. Men fant også ut at slik strømkablen er koblet til nå så tar den hjernen i bilen om jeg får kortslutning. Har har skaffet nye kabler og skal koble det opp skikkelig med hjelp av folk som kan i dag. 

Hvis du er modig kan du prøve å koble til sikringen og kortslutte strømkabelen mot jord (karosseriet), hold langt unna enden på kabelen.

Når du hører smellet, ser størrelsen på gnisten og ser det smeltede metallet så har du en god grunn til å skru ledningene godt fast og feste de skikkelig.

Hver gang du svinger og kjører over en hump løsner kablene litt og plutselig så kortslutter de og bilen tar fyr.. Så ledningene bør sitte skikkelig, spesielt 12v kabel fra batteriet og til jord.

Husk på at selv om sikringen går så kan ledningen fremdeles kortslutte på den siden av sikringen som er nærmest batteriet. Derfor skal du koble sikringen nærmt batteriet, ikke i bagasjerommet.

Lenke til kommentar

Hvis du er modig kan du prøve å koble til sikringen og kortslutte strømkabelen mot jord (karosseriet), hold langt unna enden på kabelen.

Når du hører smellet, ser størrelsen på gnisten og ser det smeltede metallet så har du en god grunn til å skru ledningene godt fast og feste de skikkelig.

Hver gang du svinger og kjører over en hump løsner kablene litt og plutselig så kortslutter de og bilen tar fyr.. Så ledningene bør sitte skikkelig, spesielt 12v kabel fra batteriet og til jord.

Husk på at selv om sikringen går så kan ledningen fremdeles kortslutte på den siden av sikringen som er nærmest batteriet. Derfor skal du koble sikringen nærmt batteriet, ikke i bagasjerommet.

Den ledninga som jeg trodde var problemet fant jeg ut at ikke hadde noe med anlegget å kjøre og gikk ingen plass. Har sikkert vært brukt til noe ekstrautstyr tidligere. Problemet var en alt for liten sikring som var gåen. Denne var gjemt opp under dashbordet så ikke rart jeg ikke fant den først. Byttet så til annen sikringsholder og kjøpte nye sikringer på 80 amp (som btw også var alt for lite). Koblet til ny sikring for å teste om det var problemet. Dagen etter fikk jeg strekt ny strømkabel og fikk tak i 150 amp sikring som burde holde. Den gamle remotekabelen var koblet til baklyset så fikk fjernet den og strekt ny som er koblet slik det skal. Strakk også nye signalkabler da de gamle bar loddet til ledningene til diskantene så jeg får mye støy som ender med å vrenge sub'en. Selvfølgelig var den ene kontakten på de nye signalkablene løsnet så må bruke de gamle til jeg får loddet kontakten. Har nå stillt forsterneren helt ned for å ha bass uten å vrenge sub'en. Hadde tidligere to element, men siden forsterkeren er for liten for to og kassa også var for liten har jeg fått lånt meg en ny portet kasse for et element som jeg skal bruke til det blir tid til å bygge en ny kasse som er tilpasset mitt bagasjerom. :-)

Lenke til kommentar

Hvis signalkabel til bassen var loddet på ledning til diskanten fremme er det ikke rart det låt dårlig =p

Hørtes ut som et morsomt prosjekt.

Sikringen oppunder dashbordet hører den orginalt til bilen? Isåfall må du ikke bytte den ut med en som tåler mer strøm, da risikerer du å ryke noe mye verre enn en sikring neste gang. Jeg tipper det er noe som hører til anlegget, det er unødig risikabelt å ha en sikring så langt fra batteriet, 15-20cm er bedre sånt sett. Hvis du noensinne er involvert i en bilkrasj så vil du ikke ha bensinlekkasjer eller kortslutninger :b

80A*12V gir ca 1000watt. 150A sikringen holder sikkert :)

Du bør ha signalkabel på ene siden av bilen, og strømkabel på andre siden av bilen, da reduserer du crosstalk mellom kablene.

Du får holde oss oppdatert ^^

Lenke til kommentar

Alltid morsomt med prosjekter. Og spennende å lære noe nytt. Er ganske ny på dette bilstereogreiene så er fint når man har folk som kan til å hjelpe. De som hjelper meg har bygget stereo for konkurransebruk i flere år. :-)

Sikringen under dashbordet var til strømmen til forsterkeren. Siden strømmen var hentet fra 12v til hjernen var den plassert under der for å få "lovlig" avstand til polen. Ny sikring ble plassert ca. 20 cm fra batteriet.

Nye signalkabler ble lagt på høyde side av bilen og strøm på venstre nettop for å redusere elektronisk støy imellom kablene.

Om folk er interessert i å lese at jeg fikser anlegg i bilen kan jeg jo alltids lage en worklog og poste link her. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...