fotokolbrann Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Jeg er på utkikk etter en EL-sykkel av god kvalitet og håper noen med kunnskap omkring dette kan komme med gode råd og tips. Jeg er 40år, og 183 cm lang. Mange mener sikkert at jeg burde bruke «vanlig sykkel», men bakgrunn for at jeg ser etter EL-drevet sykkel, er at jeg har revmatisme og får raskt betennelser ved belastning «normale» tåler. Jeg ser derfor på El sykkel som et hjelpemiddel til å komme meg ut, og noe mosjon og bevegelse i passelig mengde. I tillegg til at jeg lettvint kan komme meg til fiskevann Dagens behov er til fritidsaktiviteter på skogsbilveier, grusveier litt sti etc. Men jeg vil gjerne ha i bakhodet at jeg i fremtiden også skal kunne bruke den til og fra jobb, da på asfalt. Jeg antar at det er en terrengsykkel jeg burde se etter? Jeg ser mange på jobben bruker vanlige terrengsykler til pendling, slik at disse fungerer vel også bra til asfaltbruk? Jeg har et budsjett på 20-30.000 og håper å kunne sikre meg en doning som gir meg mest mulig for pengene, og som vil vare i mange år. Jeg har forstått det slik at til mitt skisserte bruk vil være gunstig med krank montert motor, eller hva tenker dere. Ettersom jeg har mye betennelser i ankler, knær, rygg og nakke bør jeg ha en sykkel som er så komfortabel som mulig, men jeg ser gjerne at den fortsatt ser sporty ut og ikke som en «gubbesykkel». Hva bør jeg tenke på gitt mine forutsetninger? Ser at mange rammer er for eksempel opptil ca. 183cm i STR M og fra ca. 183cm i STR L, har det noe å si for en komfortabel sittestilling om jeg velger det ene eller det andre, ettersom jeg «passer» til begge? Når jeg ser på terreng-El-sykler, så hadde styret med fordel kunne vært høyere for å få en mer komfortabel sittestilling(litt mer oppreist), er det her muligheter for å heve styret på de fleste modeller, eller går det på bekostning av andre egenskaper igjen….? Er takknemlig for alle gode råd og tips for ny sykkel, gitt min bakgrunnJ Kom gjerne med tips til spesifikke modeller! Ettersom en av og til får opptil 25% hos XXL har jeg sett på denne modellen: https://www.xxl.no/giant-dirt-e+-2-27-5-yamaha-80nm-400wh-16-elektrisk-terrengsykkel/p/1118861_1_style Men om det er bedre egnede sykler for meg der ute er ikke de eventuelle prosentene avgjørende Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Har ingen peiling på el-sykler (interesserer meg veldig lite), men har du tittet på denne? https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/elektrisk-sykkel/diavelo/diavelo-evolution-herre-el-sykkel-sort-blå-str-53cm-m-diev53db15-p0000078032 Ingen stisykkel akkurat, men hvis du har mange andre bruksområder for sykkelen, ville jeg personlig ikke sett bort fra den. Du får nok like mye sykkel for pengene etter hva jeg kan se (som nevnt, jeg har ingen peiling), og den ser ut til å være på tilbud også. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Ditt budsjett tilsier ingen stisykkel, så jeg antar du ikke har noen forventning om en fulldemper, det passer uansett de andre bruksområdene dine dårlig. Cannondale har et bra utvalg elsykler. Sporty utsende, ok utstyrt: https://antonsport.no/kategorier/sykkel/el-sykler/produkter/tramount-2-5413/gry-charcoal-grey-md-25466 En enklere og billigere modell: https://antonsport.no/kategorier/sykkel/el-sykler/produkter/2016-kinneto-lefty-rigid-3568/gry-s-14173 Mer terrengorientert, men kanskje litt for spesiellt intresserte: http://evoelsykler.no/produkt/surface-604-boar/ Om du dropper krav om sportslig utsende kan en slik være et langt mer praktisk alternativ (Fås med nuvinci for 2KKr mer, minus for felgbremser): http://evoelsykler.no/produkt/cruiser-mixte-city/ Jeg synes denn hverken er fugl eller fisk, men om utsende er viktig så kan jo noen like den. Minus for kjipt utstyr utenom motoren: http://evoelsykler.no/produkt/roadster-touring/ Både praktisk og litt sportslig, samt høyt styre, men litt utenfor budsjett: http://evoelsykler.no/produkt/samedi-27-xroad/ Pen og sportslig, men sære løsninger (Les dyr service), og litt utenfor budsjett: https://www.specialized.com/no/en/bikes/turbo-levo-ht-29/115917 Praktisk og sportslig, men fortsatt sært. Minus for navmotor: https://www.specialized.com/no/en/bikes/turbo-flr/106633 Generellt: Sportslig oppsatte sykler vil ha lavere styre. Det kan fikses med å bytte stem, men om det sportslige utseende var viktig, så ryker det sammen med at styret heves... Krankmotorer er å foretrekke over navmotor. De gir enklere service av bakhjul og bedre vektfordeling. Ikke undervurder verdien i et godt bagasjerbrett for praktisk bruk. Det er mye mer behagelig med å ha ting i panniers enn å ha de på ryggen. Om du faller mellom størrelser er ofte tipset å velge den mindre størrelsen. Det er verre å bli for strukket ut enn å få styret nærere, spesiellt når du sier du helst vil ha det litt lengre opp. Ulempen med et høyt styre er 1. mindre rekkevvidde. D.v.s at den effektive stemlengden blir kortere. Dette øker styrerespons og reduserer stabilitet. 2: ved å sitte mer rett opp og ned får mer belastning aksielt gjennom ryggraden. Ved å ligge mer forover kan ryggen fjære mer, jeg vil ikke si hva som er riktigst for deg gitt din situasjon, her bør du kanskje forhøre deg med din lege/fysioterapaut o.l. Endret 14. mai 2016 av sverreb Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Hva med denne: http://www.birk.no/birk-e-ride-2037 Eller hvis du ønsker uten dempegaffel til en litt slankere pris: http://www.birk.no/birk-e-raceway-2037 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 NAF testet jo el-sykler forrige mnd: https://www.naf.no/forbrukertester/i-trafikken/test-av-el-sykler/ Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Eg kjøpte meg ein El sykkel her i slutten av April. Eg landa på denne fra XXL: https://www.xxl.no/scott-e-sub-sport-men-bosch-performance-ebike-16-elsykkel/p/1118166_1_style Eg har skifta ut setet på den med eit eg fant på intersport for 299 kr (soft gel, meir behaglig og sittepå) Etter 5 veker har den runda 60 mil (ja, det er kilometerteller på den). Når været er bra, så sykler eg til og fra jobb, det er ca 3 mil tur/retur for dagen. Det tar meg ca 30-40 minutter kvar veg. Så langt storfornøydd med sykkelen. Den har Bosch Performance krank motor. Har også testa eit par sykler med nav motor bak, men dei gav skyv når eg ikkje forventa skyv. Batteri indikatoren på Bosch systemet er også nøyaktig. På den eg testa med nav motor bak viste den fult batteri, men etter 300 meter med litt bakker viste den nesten tomt batteri. Det var fra ecoride. Det finnes mange ville bilister der ute, kjøp sykkel med lys på, og brukt det om dagen også, ta med hjelm og relfeksvest også. Det er du som taper om dere krasjer! Har filma ein tur fra sjøen til ca 400 meter over havet, ca 5 km lang tur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå