robertaksland Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Jeg har et Canon 1100D som jeg tenker å bytte ut. Jeg ønsker meg økt oppløsning, wifi, vridbar skjerm, flere fokuspunkter, bedre ISO-ytelse og HDR. Jeg har sett på 750D som nå er veldig rimelig til 5500 kroner. Jeg føler at forskjellen i ISO-støy mot 80D ikke forsvarer prisforskjellen. Jeg har Sigma 17-50 f/2.8 OS, Tamron 70-300 f4-5,6 VC og Tamron 60mm f/2.0 makro. Blits er 430EX2. Jeg føler at alle objektivene mine fortjener økt oppløsning men lurer på om det er noe som tilsier at jeg bør se på f.eks 760D til en tusenlapp mer, eller om jeg bør seriøst vurdere å punge ut for 80D? Bruker kamera stort sett til å fotografere ungene i lek og aktivitet, samt noe naturfotografering både langt unna og veldig nære bilder. Endret 12. mai 2016 av robertaksland Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Må det være Canon? Andre modeller har enda bedre dynamisk omfang og bedre ISO ytelse. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Canon 80D skal ha den beste dynamikken fra Canon noen gang og autofokusmodulen skal være veldig god. Så i forhold til 750/760D er det mange flere fordeler enn bedre ISO egenskaper. ISO egenskapene til dagens kamera er likevel mer enn gode nok. Jeg husker tilbake til min tid med film i kameraet. Da var jeg vågal om jeg tok sjansen på 400ISO film :-) Om prisforskjellen mellom xxxD og 80D kan forsvares er det dessverre bare du som kan vurdere. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Jeg har et Canon 1100D som jeg tenker å bytte ut. Ikke sikker på hva du mener med HDR for det kan man få til med alle kameraer, men wifi, vridbar skjerm, flere fokuspunkter og bedre AF er lett å finne. Flere piksler har alle dagens modeller. Bedre ISO-ytelse er ikke så enkelt. Jeg mener ikke du skal legge alt for stor vekt på DxO-type målinger, men Canons sensorer (målt av DxO) har ikke hatt noen voldsom utvikling når man ser på RAW-filene. Bruker du JPG vil du se større forskjeller enn med RAW, men det skyldes til dels bedre prosessering i kameraet. Du får en forbedring på høy ISO med både 750D, 760D og 70D, men du kan ikke regne med noen revolusjon. 80D har en ny sensor som gir bedre dynamikk på lav ISO, men får ikke så mye bedre karakterer for ytelse på høy ISO. 80D er ikke testet av DxO ennå. Jeg synes 80D er Canons beste allround kamera (uten å gå til fullformat), men fordi det er nytt og kronekursen er lav blir det ganske dyrt i øyeblikket, og det vil neppe endre seg raskt. Bytte merke er selvsagt mulig, men du får da en relativt liten forbedring for en relativt høy pris, i hvert fall hvis du skal kjøpe linsene nye på nytt. Bytte til fullformat er også et alternativ. Da kan du bruke blitsen og telezoomen, men ikke normalzoomen. Usikker på marko-linsen. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Man kan jo evt. kjøpe seg et 600d brukt. Burde ikke være store mellomlegget dersom du selger det gamle i samme fei. Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Forskjellen i oppløsning fra 1100D til 750D er neglisjerbar. Du kan skrive ut 15% større bilder med samme oppløsning på utskriften, that's it. Det er først og fremst objektivene du må se på om du ønsker å få til bedre oppløsning. Ingen av de du har klarer bedre enn en opplevd oppløsning på 9 Mpix. Se på www.dxomark.com. Har du sjekket om kameraet treffer med fokus? 1100D har kanskje ikke mulighet i menyen for justering av fokus? Den store og merkbare forskjellen i skarphet får du først om du går for fullformat. Problemet er at objektivene ikke klarer å få til en reell oppløsning god nok til å utnytte så mange piksler på en liten bildebrikke. Særlig 70-300-zoomen, den er laget for fullformat, og det er der den er god. Endret 13. mai 2016 av tow Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Forskjellen i oppløsning fra 1100D til 750D er neglisjerbar. Du kan skrive ut 15% større bilder med samme oppløsning på utskriften, that's it. Det er først og fremst objektivene du må se på om du ønsker å få til bedre oppløsning. Ingen av de du har klarer bedre enn en opplevd oppløsning på 9 Mpix. Se på www.dxomark.com. Har du sjekket om kameraet treffer med fokus? 1100D har kanskje ikke mulighet i menyen for justering av fokus? Den store og merkbare forskjellen i skarphet får du først om du går for fullformat. Problemet er at objektivene ikke klarer å få til en reell oppløsning god nok til å utnytte så mange piksler på en liten bildebrikke. Særlig 70-300-zoomen, den er laget for fullformat, og det er der den er god. Enig i at det å se på megapiksler når man allerede har 12MP er litt bortkastet hvis man ikke har helt ekstreme behov for store utskrifter. Men DxO's målinger av reelle megapiksler er alltid kombinasjon av objektiv + sensor og en sensor med flere piksler vil gi høyere score hos DxO selv om objektivet ikke scorer fullt (det er det ingen som gjør). 1100D har for øvrig ikke mulighet for fokusjustering, det får man på 70D eller bedre. Fokusjustering av zoomer er uansett ikke helt enkelt da eventuell feil kan variere med brennvidde. Men å sjekke at fokus er korrekt kan man uansett gjøre. Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Enig i at det å se på megapiksler når man allerede har 12MP er litt bortkastet hvis man ikke har helt ekstreme behov for store utskrifter. Men DxO's målinger av reelle megapiksler er alltid kombinasjon av objektiv + sensor og en sensor med flere piksler vil gi høyere score hos DxO selv om objektivet ikke scorer fullt (det er det ingen som gjør). Forskjellen er fra 18 til 24 Mp, eller husker jeg feil? Helt uten betydning. Ingen av de objektivene klarer mer enn 9, uansett kamera. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Har du prøvd å bruke de større modellene? Som de andre sier så er det ikke så store optiske forskjeller mellom kamerahusene hvis man bruker RAW, men rent betjeningsmessig kan det være merkbare forskjeller i ergonomi, betjening, skuddtakt og fokuspunkter. Etter å ha brukt 20D og 40D ville jeg hatt problemer med å gå ned til 7xxD modellene. Etter å ha kjent på nyere Canon-kamera i butikken så føler jeg at selv 100D har bedre ergonomi enn de billigste modellene. Burde 100D også vært med i utvalget ditt, eller blir det for lite for dine hender og objektiv? WiFi er det få produsenter som har utnyttet på noen god måte, jeg føler at dette er mer et kryss på utstyrslisten for produsentene enn noe som brukerne blir avhengig av. Vridbar skjerm, er dette for makrobilder eller pleier du å bruke skjerm som søker? Nyere kameramodeller har også bedre videomuligheter hvis du får lyst til å filme ungene Endret 13. mai 2016 av Frobe Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Ingen av de objektivene klarer mer enn 9, uansett kamera. Canon 1100D har 12MP. Bytter TS til 750D/760D eller 80D dobles antall piksler. DxO har ikke testet 1100D, men 450D har samme antall piksler og scorer antagelig ganske likt 1100D på oppløsning. Sigma 17-50 går fra 7MP på 450D til 10MP på 760D Tamron 60mm går fra 7MP på 450D til 10MP på 760D Tamron 70-300 VC går fra 5MP på 450D til 7MP på 760D. TS vil (skal vi tro DxO) se en forbedring i reell oppløsning med alle linsene med en 24MP sensor, litt mindre med 70D (og 20MP). I tillegg er de fleste linser skarpere i senter enn ut mot kantene så der vil forskjellen sannsynligvis være større. Forøvrig enig med kommentarer om at bedre optikk sannsynligvis vil gi en like stor eller større effekt enn å oppgradere sensor, men siden enhver oppgradering gir flere megapiklser "på kjøpet" er det jo verdt å ta med seg. Dessuten ikke så enkelt å oppgradere til bedre optikk uten å gå mye opp i pris. Endret 13. mai 2016 av se# 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 (endret) Jeg føler at forskjellen i ISO-støy mot 80D ikke forsvarer prisforskjellen. Når vi snakker om sensorer fra de siste 4-5 årene, så er støy på høy iso stort sett bestemt av lyset som treffer sensoren og ikke sensoren i seg selv. Så hvis du vil ha et kamera som faktisk gir synlig bedre ytelse på høyere ISO-verdier så er det bare en løsning: Kjøp et kamera med større sensor. Men sensoren i 80D er et ganske stort steg fremover for Canon på andre områder, spesielt på dynamisk omfang på lav iso. Så skal du ta bilder i svakt lys, så har det egentlig ikke noe særlig å si hvilket EF-S-hus fra Canon du kjøper (da er gjerne mer lyssterk optikk en mer fornuftig investering), men skal du ta landskapsbilder på lav iso, så kan det økte dynamiske omfanget til 80D gjøre en synlig forskjell. Endret 14. mai 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 Takk for mange gode svar i tråden min. Jeg har blitt klokere, det er helt klart, men valget er ikke lettere av den grunn. Kanskje 750D er godt nok for mine ønsker, men nå har både 70D og 80D kommet opp på vurderingslisten. Spesielt på grunn av betjerningen deres og at de har fokusjustering, noe jeg også ønsker meg. Sigmaen frontfokuserer med 1-2 cm, og det er plagsomt ved nærbilder av ansikter. Men jeg løser det ved å blende litt ned. Jeg har savnet utfellbar skjerm ved makrobruk, men også når jeg ønsker å ta bilde helt nede ved gulvet av krabbende unger. Wifi ønsker jeg meg for å kunne se bilde på storskjem straks de er tatt. Jeg må ta en tur i fotobutikker og få kjent på de forskjellige modellene, og så må jeg rett og slett bestemme meg for hvor mye jeg vil legge ut. Jeg har ganske store hender, så 100D er nok utelukket. Mange sier at de aldri vil gå tilbake til xxxD når de har prøvd xxD, det er noe jeg biter meg merke i. Dersom 70D kommer på bruktmarkedet etterhvert er nok det et godt alternativ. Fullformat er helt utelukket, da jeg vil slippe unna med 5-7K på denne oppgraderingen, og 6D starter på 14K samt at jeg må ha ny normalzoom. Med mitt Sony RX100 har jeg fått god smak på økt oppløsning, og forskjellen på å redigere bilder i 20 mpx er ganske stor i forhold til 12 mpx. Under gode fotoforhold er de ekstra megapixlene fint å ha når man vil hente ut mindre detaljer. Men også under dårlige forhold hvor man må innføre iso-støy for å få ned lukkertiden, blir støyen mer finmasket i forhold til utsnittet når man har større oppløsning. Det blir nok å ta det litt over langs, og være på utkikk etter gode tilbud. Igjen tusen takk for veldig god hjelp fra dere. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 70D er på bruktmarkedet, her er et til kr 6500 inkludert et EF-50mm objektiv + diverse annet: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=70d&id=253550 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Må det være Canon? Sikkert ikke - men TS har en del grei optikk så system-skifte blir fort dyrt. Andre modeller har enda bedre dynamisk omfang og bedre ISO ytelse. Ja, på papiret så er det en del modeller som er klart bedre enn 1100D. Men er de det i praksis? Jeg tror at det er vel så mye å hente ved å lære seg å bruke det utstyret man har ... Av de tre kameraene som TS nevner (750D, 760D og 80D), så ville jeg nok vurdert 760D eller 80D da de har noe bedre ergonomi. 80D har den beste crop-sensoren fra Canon foreløpig og vil være et kamera som TS kan ha veldig lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå