Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Søker en ekspert på vw Golf.


Robin Hood

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg spør, er at 1588 topper (M.kode FR/EG) IKKE passer på GTi blokka.

1595 ccm topper (M.kode RE/EW) passer...

 

skal ikke bli noe forskjell i positiv retning uansett på komp. da dette sansynligvis er samme toppen som på 1,8l.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

1.8 90hk og 1.8 112hk (gti) er i grunn samme motor! GTI versjonene har sprut, noe større ventiler, 10.0 i komp og underspylte stempler. 90hk har 8.5 i komp som følge av tykkere topp-pakning (kan oppnå 9.6 i komp med spesiell pakning) og andre stempler med noe dish. 10.0 har flate stempler. Det er enklest å få tak i en komplett GTI motor med sprut og det hele - hvis du har 90hk injection er det ikke så ille å bytte over. Men gjerne en 16V motor når du er i gang - mye morsommere motor en den sterke men veldig tamme 8V GTI motoren.

 

1.6 gti 110hk motoren har derimot flat topp og forbrenningsrommet som dish i stemplene, så ikke bytt om på 1.8 og 1.6 toppene, motoren går nok heller dårlig med komp omkring 5! :roll: Det er i grunn bare å gi opp å bytte 16V topp over på 8V blokk, for det første stemmer ikke kanalene over ens, og i tillegg må du bytte så mye deler frem og tilbake at det er billigere og enklere å kjøpe en komplett 16V motor.

 

Og du Opus, det der du skrev om ventiler og komp... det er ikke så kult gjort å forsøke å lure en som ber om råd med helt ville påstander! :mad:

 

Ventilstørrelse har absolutt null sammenheng med komp, durasjonen ("gradene" eller "kvassheten") på en kam beskriver hvor lenge den holder ventilene åpne, det er løftet som beskriver hvor langt de åpner! Og intercooler..? På en sugemotor?? :laugh:

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar
1.8 90hk og 1.8 112hk (gti) er i grunn samme motor! GTI versjonene har sprut, noe større ventiler, 10.0 i komp og underspylte stempler. 90hk har 8.5 i komp som følge av tykkere topp-pakning (kan oppnå 9.6 i komp med spesiell pakning) og andre stempler med noe dish. 10.0 har flate stempler. Det er enklest å få tak i en komplett GTI motor med sprut og det hele - hvis du har 90hk injection er det ikke så ille å bytte over. Men gjerne en 16V motor når du er i gang - mye morsommere motor en den sterke men veldig tamme 8V GTI motoren.

 

1.6 gti 110hk motoren har derimot flat topp og forbrenningsrommet som dish i stemplene, så ikke bytt om på 1.8 og 1.6 toppene, motoren går nok heller dårlig med komp omkring 5! :roll: Det er i grunn bare å gi opp å bytte 16V topp over på 8V blokk, for det første stemmer ikke kanalene over ens, og i tillegg må du bytte så mye deler frem og tilbake at det er billigere og enklere å kjøpe en komplett 16V motor.

 

Og du Robin Hood, det der du skrev om ventiler og komp... det er ikke så kult gjort å forsøke å lure en som ber om råd med helt ville påstander! :mad:

 

Ventilstørrelse har absolutt null sammenheng med komp, durasjonen ("gradene" eller "kvassheten") på en kam beskriver hvor lenge den holder ventilene åpne, det er løftet som beskriver hvor langt de åpner! Og intercooler..? På en sugemotor?? :laugh:

Jeg (robin hood) startet dette forum'et. det er jeg som får svar på mine spørsmål.

Så kom ikke her og snakk dritt om meg. det er ikke jeg som kommer med svar på mine egne spørsmål. 1.8 med forgasser har 9.0 i comp forresten...

DET VAR IKKE JEG SOM SKREV AT STØRRE VENTILER GIR STØRRE KOMP. :angry:

Og at større durasjon på kammen gir større komp! Les hele topic'en igjen, og du vil finne ut at det var jeg som stilte spørsmål. jeg har ikke kommet med noen utsagn. alt jeg har skrivd har vært spørsmålsformulert!!!

Lenke til kommentar

Oi, unnskyld Robin Hood. Jeg har visst skrevet feil navn! Rettet nå.

 

Hvis du har en forgassermotor så er det like mye jobb å bytte til alle motorer med innsprøytning, så da vil jeg anbefale å gå rett på en 16V motor. Riktignok er 8V motorene mye billigere, men det er jo fordi alle andre bytter dem ut med 16V eller G60 motorer det ;)

 

Du må ha tank, pumper og alle rør fra en bil med sprut, i tillegg til motor og gir. Du kan kanskje beholde 90hk kassen på en 112hk GTI motor, men heller ikke GTI kassen overlever særlig lenge på en 16V motor. Men du slipper å bytte drivaksler for å få det til å passe.

 

Hvis du har ventilerte skiver fremme trenger du bare skiver bak for å få dette godkjent, og om du har enkle skiver fremme er det bra sjans for at GTI 239mmx20 skivene passer på med GTI klosser. Mange av 90hk modelene har nemmelig samme calipere, men ekstra tykke klosser fremme!

 

Sånn personlig ville jeg ikke byttet om det ikke var for å bytte til 16V motor - en GTI går litt bedre, men ikke mange tusen i deler og lange kvelder i garasjen bedre.

 

Et alternativ kan kanskje være å turbokonvertere 90hk motoren, da - en bekjent bygget en Scirocco med en slik motor med G60 motorstyring og dyser, TDI manifold, diger IC fra en lett lastebil og en Schwitzer turbo. Med 1.25kg ladetrykk målte jeg den til 231hk og over 330Nm - og den motoren holdt faktisk ganske bra selv med originale 90hk stempler og staker! :thumbs: Var et helt sykt drag i bilen - slapp tvert på begge forhjulene når ladetrykket kom selv med rullende start i tredje gir!

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...