Robin Hood Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Hei. Jeg lurer på hva som er forskjellen på en vanli vw golf motor med forgasser og en vw golf GTI motor. Vet at GTI motoren har Injection. og at det er olje avkjøling på de fleste GTI motorene. Men er det noe forskjell på kompresjonen? Har GTI motoren kvassere kam? eller er det andre eller flere ting som gjør at GTI motoren er "kvikkere". Har lurt og grublet over dette i lang tid. men fant ut at jeg trengte hjelp fra en som er ekspert på vw Golf, og motorene som sitter i de. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 lønner seg vel i si årsmodell .. siden det forandrer seg fra år til år .. generasjon til generasjon (nå har jo alle Injection .. tror jeg ) Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Motoren jeg har, har stått i en golf 2. det er en 1.8 liter. Det er ikke grenrørs eksos manifoild. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Større kompresjon - ja Kvassere kam(annen durasjon) - ja Muligens noe større ventiler også. Muligens litt ekstra sprut pga. kjøligere luft ved innsug. Det er jo ikke så vanvittig stor forskjell på HK mellom 1,8 Forgasser(90HK) og 1,8 innsprøytning(112HK). Mener Scirocco kan fåes med en 1,8 med +-140HK. Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Okay. takk skal du ha. endelig noen som kan svare på sånne innviklede spørsmål. men vet du hva det er med scirocco'en som gjør at den har 140 hester da? Turbo eller no? eller er det bare andre ting? i så fall er jeg nysgjerrig på å få vite det... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Tror ikke det er turbo, med det er ihvertfall 16 ventiler og annen durasjon på kammen. Endret 23. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Okay. takk skal du ha da. Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 men du, opus, en ting til. Det som utgjør at det blir bedre kompresjons forskjell, er det toppen eller stenplene, eller er det begge deler? Lenke til kommentar
L&D Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Kompresjonen er i forbrenningskammeret i toppen Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Kompresjonen er i forbrenningskammeret i toppen er det ikke litt forskjell på stemplene også da? det tror jeg. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Jo større innsugsventiler (diameter) det er, jo større kompresjon. Jo "kvassere" kamm, jo mer åpner den ventilene. Begge disse faktorene fører til at mer luft enn "normalt" blir sugd/blåst inn i sylinderen(forbrenningskammeret), dermed større kompresjon. ++ Intercooler kjøler ned luften ytterligere, slik at den kan ekspandere enda mer i sylinderen. Blir litt fysikk her men... grovt sett: 1 l. kald luft=lite volum. 1 l. varm luft= større volum. Luft ekspanderer ved økt temp. på lik linje med f.eks. vann. (nå ser jeg bort i fra is selvfølgelig, da den også ekspanderer). Endret 23. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Jo større innsugsventiler (diameter) det er, jo større kompresjon. Jo "kvassere" kamm, jo mer åpner den ventilene. Begge disse faktorene fører til at mer luft enn "normalt" blir sugd/blåst inn i sylinderen(forbrenningskammeret), dermed større kompresjon. ++ Intercooler kjøler ned luften ytterligere, slik at den kan ekspandere enda mer i sylinderen. Blir litt fysikk her men... grovt sett: 1 l. kald luft=lite volum. 1 l. varm luft= større volum. Luft ekspanderer ved økt temp. på lik linje med f.eks. vann. (nå ser jeg bort i fra is selvfølgelig, da den også ekspanderer). Takk for svaret. Men jeg visste det der med lufta da. Har lest litt om turbo og intercooler og sånt. det er interressant. Men du, passer toppen fra Golf gti med 16 ventiler på Blokka som det har stått en topp med 8 ventiler? Eller er stemplene annerledes utformet, slik at det ikke blir plass til alle 16 ventilene? eller det vil si, vil ventilene slå nedi stempelet? Ps, vet du hva kompresjons forholdet på vw Golf 2 Gti er? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) passer toppen fra Golf gti med 16 ventiler på Blokka som det har stått en topp med 8 ventiler?Eller er stemplene annerledes utformet, slik at det ikke blir plass til alle 16 ventilene? eller det vil si, vil ventilene slå nedi stempelet? Ps, vet du hva kompresjons forholdet på vw Golf 2 Gti er? Går utfra du mener du Scirocco med 16V. Fysisk sett skal dette ikke være noe problem,men... Plasseringen av toppboltene,oljekanaler og kjølevannskanaler, må jo seff stemme 100% med blokka, eller den gamle toppen hvis du vil..Dette er kritisk, mildt sagt... Det som er sikkert er at begge motorene har samme boring (81mm) og slag/stroke (86,4mm). Det skal være mulig å bytte stemplene også. Om stemplene er like tør jeg ikke svare på, men hvis løftet på 16V er like mye som 8V, skal de ikke bli knust av stemplene. Det skal være mulig å bytte stemplene også. Dette avhenger også av timingen på kammen.(som er ulik fra 112HK til 140HK). Endret 24. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) Ble litt krøll her... Hvis stemplene til 8V ikke kan brukes sammen med en 16V topp, så vil jeg tro stemplene til 16V kan brukes i blokka til 8V. Endret 24. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 passer toppen fra Golf gti med 16 ventiler på Blokka som det har stått en topp med 8 ventiler?Eller er stemplene annerledes utformet, slik at det ikke blir plass til alle 16 ventilene? eller det vil si, vil ventilene slå nedi stempelet? Ps, vet du hva kompresjons forholdet på vw Golf 2 Gti er? Går utfra du mener du Scirocco med 16V. Fysisk sett skal dette ikke være noe problem,men... Plasseringen av toppboltene,oljekanaler og kjølevannskanaler, må jo seff stemme 100% med blokka, eller den gamle toppen hvis du vil..Dette er kritisk, mildt sagt... Det som er sikkert er at begge motorene har samme boring (81mm) og slag/stroke (86,4mm). Det skal være mulig å bytte stemplene også. Om stemplene er like tør jeg ikke svare på, men hvis løftet på 16V er like mye som 8V, skal de ikke bli knust av stemplene. Det skal være mulig å bytte stemplene også. Dette avhenger også av timingen på kammen.(som er ulik fra 112HK til 140HK). Jeg mener at det fins golf 2 GTI med 16ventiler og 139 hester jeg. Har et program på jobben(verksted) som man kan se på spesifikasjoner på forskjellige biler. Der stod Golf 2 GTI 16v. Og det stod at den hadde 139 hester. den meg katalysator hadde 129. Men det er DOHC på 16v toppen ikkesant? Er det det på alle topper med 16ventiler? Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Ble litt krøll her...Hvis stemplene til 8V ikke kan brukes sammen med en 16V topp, så vil jeg tro stemplene til 16V kan brukes i blokka til 8V. -Regner med det jeg også, siden du sier boringen er samme. men hvis ikke 16v toppen og 8v blokka ikke passer sammen, hva er vitsen med å flytte over stemplene fra 16v til 8v blokka da? -Vet du hva som er forskjell fra GLI til GTI? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Det vil jeg tro, er vel litt mye for èn kam å trykke på 16V. Det er sikker samme motoren som i Scirocco'en, VW brukte de samme motorene i flere modeller. De samme motorene er også å finne i gamle Audi. Grunnen til at jeg refererer til Scirocco er at jeg har tabeller over den og ikke Golf II. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) Ble litt krøll her...Hvis stemplene til 8V ikke kan brukes sammen med en 16V topp, så vil jeg tro stemplene til 16V kan brukes i blokka til 8V. EDIT: Hvis stemplene til 8V KAN brukes.... Endret 24. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) -Regner med det jeg også, siden du sier boringen er samme. Den er det samme på begge motorene, og det har seff ingen hensikt å flytte stemplen og ikke toppen. Endret 24. november 2003 av Opus Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Takk for hjelpen Opus. Din informasjon har vært til stor hjelp. Du kan tydeligvis MYE om biler!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå