Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Har klart å komme meg i en posisjon der jeg har tre alternativer for hvordan jeg skal fortsette min bachelor og er svært usikker på hva jeg bør velge. En kort forklaring av situasjonen: For ett år siden var planen å starte på ett deltidsstudier(60% studie prog) i hjembyen, men pga manglende søkere ble studiet ikke noe av og jeg fikk tilbud om å starte samme studie i nabobyen, bare på fulltid. Dette har forsåvidt gått fint, men jeg har ingen mulighet til å dra på forelesning og lab/eksamen og andre obligatoriske oppmøter er tungvindt. I tillegg ser det ut til at det blir lite streaming av forelesninger fremover. Pga dette søkte jeg på ny i hjembyen, som nå også skal ha samme studie på fulltid. I samme slengen sendte jeg inn en søknad for å komme inn på 3 året med de som startet deltidsstudiet året før meg. I dag fikk jeg tilbud om både å starte 3 året og starte helt på ny i hjembyen. Men jeg er neimen ikke sikker på hva jeg bør gjøre, vill jeg havne veldig bakpå å starte på en progresjon som ligger 20 poeng foran meg? Det er jo absolutt det første som frister mest, da tar jeg litt ekstra fag og ender opp med like mange stp etterhvert, men jeg vill jo ikke ta vann over hodet heller. Velger jeg fulltid tar jeg enkelt emner i år slik at jeg får redusert progresjon de 3 neste årene. Velger jeg deltid år 3 er jeg ferdig om 2,5 år etter planen og tar ett fag ekstra i to semester ift de andre. Noen innspill? gjerne noen som har tatt bachelor i elektro/automasjon. Oversikt over fag: Fag de har tatt og jeg mangler: 3 Analyse og lineær algebra ING1020 1 10 3 Styringsteknikk ING2051 1 10 4 Rekker og funksjoner av flere variable ING1021 1 10 4 Elektroteknikk ING2052 1 10 Fag jeg skal ha neste år: 5 Statistikk og økonomi ING2053 1 10 6 Fysikk ING1008 1 10 6 Signaler og systemer ING2055 1 10 Endret 12. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 20 studiepoeng er da ikke så ille, er det vel? Det koker ned på hvilke emner det er snakk om; er det tunge matte/fysikk/kjemi-emner er det grunn til å være litt betenkt selvsagt. Hvis ikke er det vel bare å sette seg ned fort som faen å begynne å arbeide seg i gjennom stoffet. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 20 studiepoeng er da ikke så ille, er det vel? Det koker ned på hvilke emner det er snakk om; er det tunge matte/fysikk/kjemi-emner er det grunn til å være litt betenkt selvsagt. Hvis ikke er det vel bare å sette seg ned fort som faen å begynne å arbeide seg i gjennom stoffet. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Nei det er ikke allverden, forhåpentligvis kan jeg ta 10 stp de to første semestrene slik at jeg er likt med de andre etter ett år. Fagene jeg mangler er "matematikk 1 & 2", styringsteknikk(PLS, noe jeg kan godt fra før), og elektroteknikk. Det er altså 4 fag jeg mangler da jeg hopper over ett år, men så har jeg tatt ett av faget de skal starte på dette semesteret, pluss ett til de ikke skal ha som jeg da bruker som valgfag antagelig. fag jeg vill ha til neste semester er statistikk og økonomi + noen av de nevnte fagene over, året etter er det fysikk og signaler og system. Det er signaler og system jeg er mest bekymret for egentlig, dette går endel inn i matematikk 1 og 2 og jeg vill sannsynligvis ta matematikk 2 på samme tid. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Høres ikke ut som det der er noe problem, så lenge du setter deg ned og begynner jobbingen på matematikk så fort som mulig (avhengig av hvor stødig du er fra før selvsagt). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Høres ikke ut som det der er noe problem, så lenge du setter deg ned og begynner jobbingen på matematikk så fort som mulig (avhengig av hvor stødig du er fra før selvsagt). Det er litt av problemet også, jeg har ikke tid til å ta på meg enda mer arbeid. Men jeg kan nok ta ett grep i sommer ferien. Jeg tar dette ved siden av jobb, så jeg er allerede presset til det ytterste på kapasitet Heldigvis har jeg gjort en innsats i realfagene og har A der pr i dag. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Du har 3MX/R2 eller bare 2MX/R1? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Du har 3MX/R2 eller bare 2MX/R1? Vi har forkurs matematikk(gå Y-vei) så det er modifisert R1 og R2, samme pensum men noe spisset mot ing. fagene slik jeg har forstått det. Det inngår også fysikk i faget. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Med litt egeninnsats høres ikke dette så fælt ut. Men det er jo vanskelig å si noe helt sikkert; det er bare du som kjenner dine egne evner og vet hvor mye du kan. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Med litt egeninnsats høres ikke dette så fælt ut. Men det er jo vanskelig å si noe helt sikkert; det er bare du som kjenner dine egne evner og vet hvor mye du kan. Absolutt, men siden jeg ikke kjenner fagene er det jo litt vanskelig å si også. Men jeg har troen Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Kanskje du kan oppdatere førsteposten med en tabell eller oversikt som viser nøyaktig hvilke emner som skal tas når, i følge studieplanen? Da blir det litt enklere å gi råd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Kanskje du kan oppdatere førsteposten med en tabell eller oversikt som viser nøyaktig hvilke emner som skal tas når, i følge studieplanen? Da blir det litt enklere å gi råd. Absolutt Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Hva ligger i matematikk 1 og 2? Opplevde disse som store tunge fag på siv.ing. NTNU i alle fall. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Hva ligger i matematikk 1 og 2? Opplevde disse som store tunge fag på siv.ing. NTNU i alle fall. Hei, Det er: Analyse og lineær algebra ING1020 Rekker og funksjoner av flere variable ING1021 Forstår det slik at det er to tunge fag ja, som de jeg går med da har fullført(om de har bestått). Forhåpentligvis kan jeg ta ING 1020 nå til høsten og ING1021 til våren, det eneste som kan bli ett problem er Signal og systemer som bygger på matematikken, da tar jeg jo ING1021 samtidig. Men i og med at skolen har gitt meg innpass så regner jeg med de har tatt den vurderingen "for meg" og at det er mulig å gjennomføre. Etter nærmere studering ser jeg at alle fagene bygger på enten matematikk 1/2. Dette kan bli tøft ja! Endret 12. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Det der blir jo mye mer enn 20 studiepoeng..? EDIT: Matte + andre emner du også mangler altså. Endret 12. mai 2016 av nightowl Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) feil post. Endret 12. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Det der blir jo mye mer enn 20 studiepoeng..? Jeg har ett av fagene de skal ha dette semesteret, så der har jeg 10 mer enn dem. I tillegg har jeg ett annet fag som jeg kan bruke som valgfag litt senere. Så det blir jo 30 poeng bak akkurat nå, men så har jeg 10 poeng jeg slipper å ta litt senere. Så totalt sett har jeg 60 poeng og de 80. var nok litt dårlig formulert det der. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Tror nok stoffet fra 'Matematikk 2' burde vært innøvd før du begynner på 'Signaler og system'. Jeg sier ikke at du må ha eksamen overstått, bare god nok peiling på stoffet, altså må du jobbe deg gjennom pensum på egen hånd. Å deretter repetere stoffet samtidig som du går 'Signaler og system' blir langt greiere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Tror nok stoffet fra 'Matematikk 2' burde vært innøvd før du begynner på 'Signaler og system'. Jeg sier ikke at du må ha eksamen overstått, bare god nok peiling på stoffet, altså må du jobbe deg gjennom pensum på egen hånd. Å deretter repetere stoffet samtidig som du går 'Signaler og system' blir langt greiere. Ja det er nok det absolutt beste, men som sagt har jeg nok ikke tid til å få gjort dette. Men jeg skal prøve å ligge så langt foran som mulig. Har sendt mail til studiekonsulent for å høre hvordan de har sett for seg at jeg gjennomfører dette, i og med at de har godkjent. Kjenner jeg er litt skeptisk enda. Spesielt når jeg så at både statistikk og fysikk bygger på matematikk 1! Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 12. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Når til sommeren kan du begynne å lese Matematikk 1 da, hvis det blir noe av? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2016 Når til sommeren kan du begynne å lese Matematikk 1 da, hvis det blir noe av? Kan nok starte 1,5 til 2 måneder i forveien ca, så lenge jeg ikke har noe skole uten om har jeg jo tid. Så kan jeg starte på matematikk 2 etter eksamen i 1, så blir vell en god måned der ca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå