Redaksjonen. Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Regjeringen vil kjøpe 27 kampfly.Danmark går for F-35 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 "Super Hornet og Eurofighter er designet for å fly 6000 timer i sin levetid, mens F-35 skal klare 8000 timer. Samlet kostnad, det vil si drift og vedlikehold over 30 år, oppgis til 56,4 milliarder danske kroner (71 milliarder norske kroner)."Eurofighter og Superhornet kan man fly 8-9 dager pr. år i 30 år mens F-35 kan flys 11-12 dager i året? Leser jeg fullstendig feil eller er det noe galt i artikkelen??? 2 Lenke til kommentar
Steinar Jakobsen Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Hva er i veien med Sukhoi_Su-35 ? 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Har Danmark ikke hørt på alle de tusener norske "ekspertene" som har uttalt seg svært så negativt om F-35, folk som "har" inside information om flyene og alt som er galt med dem? Er det Donald Trump som har truet dem i kjent stil hvis de ikke kjøper? 5 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hva er i veien med Sukhoi_Su-35 ? Ingen i Europa kommer til å kjøpe russiske fly på en god stund. Norge og Danmark kjøper bare militært utstyr fra NATO-partnere. Har Danmark ikke hørt på alle de tusener norske "ekspertene" som har uttalt seg svært så negativt om F-35, folk som "har" inside information om flyene og alt som er galt med dem? Er det Donald Trump som har truet dem i kjent stil hvis de ikke kjøper? Tror ingen betviler at F-35 er det beste flyet. Problemet er hvor dyrt det er. Både innkjøp og drift. Køen for flyene er ganske lang og, da veeeldig mange NATO land kjøper dem. Stemmer egentlig driftallene for F-35? Vanskelig å si, siden det er estimater. Slike estimater er nesten alltid for lave. F-35 er jo og veldig avanserte fly. Mye som kan gå galt. Og hva gjør vi om vi havner i krig? Norge har jo vanligvis masse fly stående på bakken til reparasjon i mangel på penger. For å fikse dem når det blir krig må deler shippes fra USA. En båt som kan senkes med ubåt eller fly. Da kan ikke flyene fikses. Ellers er F-22 de klart beste flyene, men de er så gode at USA nekter å selge dem. F-35 er mer bombefly enn jagerfly. Et lite antall F-22 fly hadde knust massevis av F-35 fly, hvis de flys av gode piloter. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Dette med "konkurranse" blandt kampfly som kommer i etterkant at land blir med på utviklingen av F-35 (akkurat som F-16) er mildt sagt misvisende, og for å si det rett ut rent løgn. Lenke til kommentar
8YICYZY8 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 8000 timer var ikke mye flytid. Og hver flytime koster 442500 kr. ? Får bare håpe vi 'ikke får bruk' for de. Lenke til kommentar
Terje Kjøsnes Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 8000 timer var ikke mye flytid. Og hver flytime koster 442500 kr. ? Får bare håpe vi 'ikke får bruk' for de. 8000 flytimer fordelt over 30-40 år er mer en nok, med tanke på at våre veteranfly(F-16) nærmer seg 8000 t siden tidlig 80 tall. Mye av flygernes trening blir nok i avanserte simulatorer som også bidrar til å holde kostnader nede.( De er høye nok som de er ) 1 Lenke til kommentar
E_Nilsen Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Stemmer det at Danmark betaler langt mindre enn Norge per fly, selv om vi kjøper flere? Hva er grunnen for det i så fall? ( http://www.dagbladet.no/2016/05/14/nyheter/politikk/forsvar/kampfly/44232430/ ) Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Stemmer det at Danmark betaler langt mindre enn Norge per fly, selv om vi kjøper flere? Hva er grunnen for det i så fall? ( http://www.dagbladet.no/2016/05/14/nyheter/politikk/forsvar/kampfly/44232430/ ) Nei absolutt ikke. Alle land som bestiller fly i samme serie betaler samme pris. Vel og merke partnernasjonene i JSF-programmet. De som er utenom, f.eks. Israel og Japan, får en litt høyere pris (en slags saksomkostninger på grunn av en mer komplisert prosess - FMS eller Foreign Military Sales). Alle land bestiller flyene igjennom amerikanske myndigheter, som gjør den direkte forhandlingen med fly- og motorprodusenten (Lockheed og Pratt). Det inkluderer også USAF, US Navy og US Marines. Man forhandler altså om en felles pris for flyene. Endret 27. mai 2016 av bbolsoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå