Gå til innhold

Stellaris-tråden


Anbefalte innlegg

Er det fortsatt veldig mye micromanagement i spillet?

 

 

 

Ikke hvis du ikke vil at det skal være det. Du kan (og etterhvert må) lage sektorer av stjernesystemer, så vil AI ta seg av resten.

 

Hva er det folk savner av gameplay? Personlig synes jeg planeter og krigføring er veldig todimensjonale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler ting har blitt for avansert til at jeg klarer å følge med på alt nå. Factions, traditions osv. Jeg er nok ganske casual ift 4X. Og kan ikke skryte på meg å være spesielt god i denne typen spill, men å bli såpass bombet med informasjon og at dette øker på så mye som det gjør med en litt manglende mulighet til å fjerne en og annen ting som til slutt bare blir støy som jeg toner ut og håper det går bra å ignorere; gjør at spillet blir vanskeligere og vanskeligere å komme tilbake til nå

Lenke til kommentar

 

Er det fortsatt veldig mye micromanagement i spillet?

 

 

 

Ikke hvis du ikke vil at det skal være det. Du kan (og etterhvert må) lage sektorer av stjernesystemer, så vil AI ta seg av resten.

 

Hva er det folk savner av gameplay? Personlig synes jeg planeter og krigføring er veldig todimensjonale.

 

 

Syntes det har blitt forholdsvis komplekst og etterhvert faktisk ett av de aller beste space 4X jeg har spilt jeg. Det er egentlig bare en ting jeg savner og som jeg aldri kommer til å bli fornøyd med og det er combat systemet. Tror nok jeg er preget av mye turn-based, men savner noe slags tactic screen i forkant av kampene med flere valg enn bare flåtestørrelse og hvilke skip/våpen du har valgt.

 

Uansett så skal jeg nok få maaange timer ut av Utopia  :dremel:

Lenke til kommentar

Jeg føler ting har blitt for avansert til at jeg klarer å følge med på alt nå. Factions, traditions osv. Jeg er nok ganske casual ift 4X. Og kan ikke skryte på meg å være spesielt god i denne typen spill, men å bli såpass bombet med informasjon og at dette øker på så mye som det gjør med en litt manglende mulighet til å fjerne en og annen ting som til slutt bare blir støy som jeg toner ut og håper det går bra å ignorere; gjør at spillet blir vanskeligere og vanskeligere å komme tilbake til nå

I starten av spillet trenger du ikke tenke på så mye samtidig, da. Jeg vil si at tingene de har lagt til nå bringer spillet mer opp på nivå med andre nyere 4X-spill (som Civ V/VI), fordi det gir deg litt mer å tenke på enn bare å male kartet i en farge, og samtidig lar deg skreddersy sivilisasjonen din litt mer underveis, enten ut ifra smak og behag eller konkrete behov. Hvis du vil ha det litt rolig for å lære deg nye funksjoner, så kan du endre på litt ting og tang i game setup - færre AI empires, lavere AI aggressiveness, osv.

 

Krig, krigføring (spesielt taktisk dybde) og diplomatiet rundt det trenger en oppussing, men det er vel neste post på programmet etter 1.6, fikk jeg inntrykk av. For å tvinge inn iallefall et lite element av strategi, så har jeg begynt å kjøre nye kampanjer med FTL låst til hyperlanes for alle. Plutselig må man tenke på chokepoints, å sikre seg tilgang, også videre.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Problemet ligger imot at enkelte ting dukker opp ganske tidlig, og uten noen åpenbar effekt eller funksjon. Factions dukker opp nesten umiddelbart, men såvidt jeg har merket har de ikke hatt noen innflytelse på spillets gang. Har fint klart å ignorere disse totalt frem til oppdagelsen av ring-verdener, X våpen og eierskap av en fjerdedel av en 1000 systems galakse. Traditions gir litt alternativer for å gjøre ting kraftigere;men det er stort sett ingen ulemper å måtte velge noe over noe annet. Andre ting har blitt strømlinjeformet, til ergrelse for undertegnede. Jeg skulle gjerne ha sluppet å måtte fikle med kontrollene for at nye skip ikke skal automatisk samle seg i den siste flåta som et eksempel. Stellaris har gått fra å være forholdsvis enkelt å sette seg ned med, til å forsøke å komplisere spillet over tid. Men jeg opplever at dette ikke gir noe mer dybde i spillet, for om det skulle bidratt til det; måtte ting vært mer tilgjengelig. Og ikke bare fremstå som unødvendig støy som lett kan ignoreres

Lenke til kommentar

Factions er nyttige til to ting. Hvem sier vel nei takk til litt ekstra inlfuence? Eller du kan bruke dem til å skifte ethics. Jeg pleier å starte som pasifist, men ende opp som militærist. Pasifist er kjekt i begynnelsen for ekstra core systems synes jeg.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig at "raskeste" veien til megastructures er først å samle opp og bruke tre ascension perks på hva som helst før man kan velge Voidborne som fjerde perk, og da tilslutt Galactic Wonders (om man har forsket fram Mega Engineering) for å få tilgang til resten?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Du må ikke ha tre perks for å velge Voidborne. Det du må ha er to techs, Battleships og Deep Space Installations (som lar deg bygge Fortress). Du kommer nok til å ende opp med å velge noen perks før det siden du ikke kan rulle Battleships som tech choice før tidligst 2025, men du kan i prinsippet fint ta Voidborne som perk 2/3. Til og med 1 hvis du er villig til å drøye med å velge.

Deretter som du sier - gå for Mega-engineering, gjerne plukk opp perken Master Builders i mellomtiden, og deretter gå for Galactic Wonders og Ring of Life. Det er litt vanskelig å få mega-engineering som valgmulighet, anbefaler at du finner en Curator Enclave og hyrer en av deres scientists når du skal prøve å gå for den. "Spar" også gjerne noen billige techs så du kan få nye rolls ofte akkurat i den fasen.

Er ikke helt fornøyd med implementeringen av megastructures - synes de kommer for sent til å være en virkelig gamechanger, og det er mye dilldall med techs og prereqs. Perken Master Builders kunne f.eks. gjerne gitt deg Mega-engineering gratis. Voidborne er derimot en flott perk uansett hva du går for, Habitats er veldig gode investeringer for science og energy (altså: ikke bruk plasser på Habitats til mineraler/mat, siden du får mye mer igjen for plassen om du bygger energy/science-bygninger. Husker ikke helt hva de heter, men det blir veldig åpenbart hva som er lurt når du ser hva slags output de har).

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig. Ja det viser seg at flaskehalsen er mega engineering, sitter med mer enn nok perks etterhvert men hjelper lite om ikke tech`en kommer. Synd det er implementer sånn at man fort kan være ferdig med spillet før man får tilgang til mer enn Habitats.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Ny dev diary med informasjon om den kommende Čapek (1.8) oppdateringen. Massive forandringer til habitability og antall koloniserbare planeter, oi tillegg til forandringene i end game crisis fra forrige dev diary. De gjør også noen store forandringer med planetenes ressurssammensetning!​​​​​​​

 

Nyeste dev diary:


 

Forrige dev diary: 


  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Stor fan av dette spillet, eneste som frustrer meg er endgame lag. Liker og ta meg god tid, leke litt i diplomati etc før jeg starter og sluke alt av territorium :p

Har en super pc, og leser at dette er et problem alle har.

 

Og Nr2 er ja, du sloss litt. Din fiende stikker, du følger etter. Men så klarer halve flåten og finne ut at de må bruke 2 år på og drepe denne mining station. Siden resten av flåten er midjump treffer de på fiendlige flåten alt for mannsterke siden halve flåten er på mining station jakt :p 

 

Om disse 2 tinga ble fikset tror jeg hadde spilt dette enda mer, og noe jeg vil være innom støtt og statig i åresvis.

Lenke til kommentar

Lasta ned Star Trek moden New Horizons. 

Den er fin, men man må starte i ENT perioden, jeg skjønner det jo du starter jo med en planet og da passer det med å begynne i ENT perioden, men jeg er egentlig bare interesert i å spille TNG perioden, så jeg må sitte timesvis bare for å komme til peridoen jeg vil komme til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...