mring Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Jeg kjøpte i juni 2013 et sett hodetelefoner som fungerte frem til ca. mars 2015, da lyden på den ene siden ble borte. Jeg kontaktet butikken og fikk et nytt sett som har fungert som det skulle frem til nylig, men nå ser det ut til at samme feil har skjedd med dette settet. Jeg vet at reklamasjonstiden for disse produktene i alle fall er to år, og det ser ut til å herske en viss uenighet om det kanskje også til og med er fem år (noe som kanskje trekker det i retning av det siste er at dette er relativt dyre hodetelefoner (de kostet drøyt 2000 kr) til innendørs bruk). Jeg tror imidlertid at butikken vil påstå at det er to år, og spørsmålet mitt tar utgangspunkt i dette: Det er nå over to år siden jeg gjorde det opprinnelige kjøpet, men mindre enn to år siden jeg fikk erstatningsproduktet: Begynner det å løpe en ny reklamasjonsfrist fra jeg fikk erstatningsproduktet, eller er det datoen for det opprinnelige kjøpet som gjelder? Beklager hvis et slikt spørsmål er stilt her før uten at jeg har fått det med meg. Jeg har sett noen liknende diskusjoner andre steder, men de var vanskelig å bli klok på ettersom det var mange motstridende meninger. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Garantien gjelder fremdeles for det nye produktet, forutsetter at hodetelefonen er byttet. Er det reparert må det være feil 3 samme feil før du kan heve kjøpet. Nå kan det være bare en kabel som er ødlagt eller brudd. Med mindre du har spilt veldig høyt. Lenke til kommentar
mring Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Garantien gjelder fremdeles for det nye produktet, forutsetter at hodetelefonen er byttet. Er det reparert må det være feil 3 samme feil før du kan heve kjøpet. Nå kan det være bare en kabel som er ødlagt eller brudd. Med mindre du har spilt veldig høyt. Takk, men jeg forstår ikke svaret helt og hva det har å si for mitt spørsmål: Gitt at det er to års reklamasjonsrett og det er over to år siden jeg kjøpte det opprinnelige produktet, men under to år siden jeg fikk et nytt av samme produkt da jeg reklamerte første gang, vil fristen på to år begynne å løpe på nytt fra da jeg fikk erstatningsproduktet, eller er det fristen fra da jeg gjorde det opprinnelige kjøpet som gjelder? Som du skriver kan det godt hende at det bare er en ødelagt kabel, men jeg tror ikke jeg har noe særskilt ansvar for å finne ut hva som er galt - det eneste jeg bryr meg om er om de virker som de skal. Jeg har ikke spilt spesielt høyt (jeg kan for eksempel ikke huske å ha spilt slik at lyden vrenges). Endret 12. mai 2016 av mring Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Jupp, fristen for å reklamere begynner på nytt ved omlevering, samt for de delene som blir reparert. se: http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg. Edit: Det står litt mer utfyllende under teksten jeg siterte. Men et headset til 2 høvdinger beregnet for innebruk burde alltids ha ihvertfall 5 års levetid. Endret 12. mai 2016 av Axefjord Lenke til kommentar
mring Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Jupp, fristen for å reklamere begynner på nytt ved omlevering, samt for de delene som blir reparert. se: http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg. Edit: Det står litt mer utfyllende under teksten jeg siterte. Men et headset til 2 høvdinger beregnet for innebruk burde alltids ha ihvertfall 5 års levetid. Supert- da var det akkurat som jeg håpte og det burde bli en grei sak å reklamere. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå