Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtale om tidlig oppsigelse av leie

Highender

Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette er ikke meg det gjelder, men ei venninne av meg. Hun skal i sommer flytte, og bor akkurat nå på en studentby. Ved denne studentbyen har hun skrevet en ett-års-kontrakt som løper til 01.08.16.

Tidligere denne måneden fikk hun denne e-posten (anonymisert) fra utleier: 

Hei

Vi har en søker som gjerne vil ta over din leilighet fra allerede 01.07.16. Har du ønske om å flytte ut før dette, eller trenger du boligen ut juli?

Med vennlig hilsen utleier

Hun svarte deretter:

Hei.

Trenger ikke leiligheten etter 01.07.16, så kan godt avvikle den til da.

Med vennlig hilsen leietager

Hun fikk da bekreftet at dette var avtalen på e-post. Slik så den ut:

Hei

Så fint. Da tildeler vi den fra 01.07.16 til hun som hadde behov for leilighet fra da. Har du mulighet til å gå inn på Min Side og registrere en oppsigelse der? Vi får da registrert inn kontonummer og antatt utflyttingsdato.

Hun registrerte da oppsigelse på "Min side," og hørte ikke noe mer. I dag tidlig mottok hun en ny e-post, der utleier ganske enkelt sier at dette ikke blir noe av allikevel. 

Hei

Hun som ønsket en tidligere leiestart valgte å ikke signere leiekontrakten. Det vil derfor ikke bli noen tidligere avvikling av leiekontrakten likevel dessverre.

Er dette lov? Hun har allerede skaffet lagerplass og ordnet med tidlig flytting til nytt sted nettopp på grunn av denne avtalen som er inngått. Har hun retten på sin side til å holde avtalen om tidlig innflytting, også ikke betale for juli? Eller står leiekontrakten såpass sterkt at utleier kan si akkurat hva de vil på e-post, for så å trekke seg. Er litt usikker på hvor vi går videre derfra. Er jo utrolig kjipt å nå måtte betale for juli allikevel, i TILLEGG til det hun nå hadde ordnet som midlertidig lager. Ville bare høre noen andres mening i denne saken. 

Endret av Highender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville svart noe sånt som dette:

"Vi har en avtale om avvikling av leieforhold og utflytting innen 1. juli. At den nye leietakeren ombestemte seg, kan ikke jeg holdes til ansvar for, og jeg kommer derfor til å holde meg til inngått avtale"

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...