Gå til innhold

[Løst] Telenor finner ikke feilen (lav hastighet)


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Til å begynne med kan jeg nevne at jeg har betalt for 5 Mb/s linje fra telenor.

 

Jeg har hatt en case med Telenor som har pågått siden begynnelsen av april. Det startet med at nettet plutselig var borte i 4-6 dager. Telenor kom hjem for å feilsøke, og problemet løste seg. Etter dette har det bare ballet på seg. Flere ganger mister jeg nettet, gjerne 5 minutter på, og 3 minutter av. Ringte Telenor, og de lovet å feilsøke problemet. Dette ville ta noe tid, og linjen min ville derfor strupes ned til ca 1Mb/s som tilsvarer 125KB/s ved nedlasting.

 

Dager etter hvor feilsøkingen skulle være over, ringer jeg opp, og lurer på hvor lenge vi skal leve med en hastighet som nærmest ikke duger til annet enn e-post og nettbank. De sa at alt var i orden, og at nettet var optimalisert, og ingen feil var funnet. Likevel, så er linjen min fortsatt 1Mb/s men det hender at nedlasting kan komme opp på 200KB/s. Før problemene begynte i April, har jeg aldri hatt problemer med å laste ned i full betalt hastighet, altså ca 625KB/s men etter problemene, så har det stoppet helt opp på ca 100-125KB/s (som nevnt over).

 

Den siste meldingen jeg fikk fra Telenor lyder som følger,

 

"Vi har gjort en produktendring for å bedre stabiliteten på din bredbåndlinje. Noe ustabilitet kan inntreffe de neste 5 dagene."

 

Det har gått 4 dager, og hastigheten er fortsatt den samme lave 125KB/s hastigheten. Hvordan kan dette ha seg? at det skal være så vanskelig å fortsette og gi meg noe jeg har hatt i 3år? Hva er det egentlig telenor bruker 5 dager på? hvorfor tar dette så enormt lang tid? eller er det bare "piss preik" som jeg misstenker?

 

All hjelp ville vært til nytte.. og hvis noen vet hva jeg kan si, eller bør nevne til Telenor, gi meg gjerne noen råd. Jeg har allerede prøvd alt som står på nettsidene til Telenor, og har som sagt hatt folk hjemme for feilsøking. Begynner å bli veldig lei.. kan ikke gjøre noe som helst med denne hastigheten (gøy å se på vg.no laste litt etter litt...)

Endret av LeoMathias
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bytte leverandør? Det gjorde jeg etter at Nextgentel ikke klarte å levere (nei det er ikke graving når alle de andre leilighetene i bygget har nett - tullinger).

 

Har selvfølgelig vært inne på tanken, men bor i utkanten og det er ikke mange som kan levere bredbånd ut til meg, dessverre.

Lenke til kommentar

Men er det noen?

 

Ja, "noen" er vel å ta litt i, tror nextgentel var det eneste tilbyderen jeg fant (hvor jeg i tillegg kunne sjekke ved hjelp av hjemmeadresse). Uansett så må det jo være en grunn til at dette skjer, og der er jeg veldig nysgjerrig, hvordan noe kan være så bra, og strupes så mye "uten feil" ?

Lenke til kommentar

Vet ikke, men Nextgentel hadde et nærmest uendelig antall feilrettingsforsøk, og påsto alltid at det ikke var noe feil hos dem. På den første leiligheten var det til slutt en som fant at de faktisk hadde stilt inn noe feil hos seg, men så flyttet jeg. Der fant de aldri feilen. Ved bytte av leverandør funket det plutselig.

Lenke til kommentar

 

Men er det noen?

 

Ja, "noen" er vel å ta litt i, tror nextgentel var det eneste tilbyderen jeg fant (hvor jeg i tillegg kunne sjekke ved hjelp av hjemmeadresse). Uansett så må det jo være en grunn til at dette skjer, og der er jeg veldig nysgjerrig, hvordan noe kan være så bra, og strupes så mye "uten feil" ?

 

Logg inn på modemet, å se hvilken hastighet Telenor har provisjonert til deg.

 

post-9983-0-91803600-1463042430_thumb.png

Lenke til kommentar

 

 

Men er det noen?

 

Ja, "noen" er vel å ta litt i, tror nextgentel var det eneste tilbyderen jeg fant (hvor jeg i tillegg kunne sjekke ved hjelp av hjemmeadresse). Uansett så må det jo være en grunn til at dette skjer, og der er jeg veldig nysgjerrig, hvordan noe kan være så bra, og strupes så mye "uten feil" ?

 

Logg inn på modemet, å se hvilken hastighet Telenor har provisjonert til deg.

 

attachicon.gif1.png

 

 

Fant ikke dette i min ruter.. Har ingenting som heter "Interface Status" 

 

:edit:

 

er tydeligvis blind, men slik ser det ut hos meg,

 

http://img.prntscr.com/img?url=http://i.imgur.com/Tss3hDu.png

Endret av LeoMathias
Lenke til kommentar

 

 

 

Men er det noen?

 

Ja, "noen" er vel å ta litt i, tror nextgentel var det eneste tilbyderen jeg fant (hvor jeg i tillegg kunne sjekke ved hjelp av hjemmeadresse). Uansett så må det jo være en grunn til at dette skjer, og der er jeg veldig nysgjerrig, hvordan noe kan være så bra, og strupes så mye "uten feil" ?

 

Logg inn på modemet, å se hvilken hastighet Telenor har provisjonert til deg.

 

attachicon.gif1.png

 

 

Fant ikke dette i min ruter.. Har ingenting som heter "Interface Status" 

 

:edit:

 

er tydeligvis blind, men slik ser det ut hos meg,

 

http://img.prntscr.com/img?url=http://i.imgur.com/Tss3hDu.png

 

Oppe til høyre ser du da provisjoneringen, dvs den er på ca 2mbit når du har tatt høyde for overhead. 

 

Dvs. hastigheten mellom modem og dslam porten er rundt 2mbit. Send skriftlig reklamasjon via nettsidene deres, og forklar dette ilag med at du tidligere har hatt 5mbit.

Lenke til kommentar

Takk for svar Rusher. Tok en telefon til Telenor, og forklarte problemet på nytt. Ingen feil er funnet, og nå påstår dem at det er dette nettet de kan levere. Jeg forklarte hva jeg alltid har hatt, og ble nærmest ledd av, og måtte ikke forvente å få i pose og sekk. Jeg kunne altså ikke forvente å ha noe, som jeg har hatt i 3år. Nedlasting på 110kb/s (som var min siste test) var absolutt innafor, ble jeg forklart. Ble anbefalt å pause netflix før jeg gikk og handlet, så ville det gå fint over lengre periode (buffering)..

 

Kan ikke si så mye annet enn at telenor, er noe dritt.

Lenke til kommentar

hvordan noe kan være så bra, og strupes så mye "uten feil"?

Det er mulig de har gjort noe galt når de "fikset" at nettet var nede. Hva var det egentlig de gjorde?

 

Hva er det egentlig telenor bruker 5 dager på? hvorfor tar dette så enormt lang tid? eller er det bare "piss preik" som jeg misstenker?

De må jo bare være tull.

 

Hva med å skriftlig informere om at hvis ikke dette er fikset innen 3 uker så bytter du leverandør? Og hvis det ikke er fikset da, bytte til nextgentel? (Sjekk også homenet.)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig samme jævla problemet.

 

LeoMathias, du bor vel ikke tilfeldigvis på eller i nærheten av Lambertseter i Oslo, rundt Skullerud f.eks? Begynner å lure på om det er telefonsentralen på Skullerud det er noe galt med.
 

Jeg har hatt masse linjebrudd på 2-5 minutter, lavere hastighet enn normalt 400kb/s istedet for 900 og de nekter for at det er noe galt.

Dette til tross for at samme jævla sak skjedde for noen måneder tilbake og da var jeg uten nett i en uke før det plutselig var helt fint igjen - antagelig da en reparatør et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Prøv home.net og se om de klarer å levere til der du bor, koster ikke så mye med en telefon og få de til å måle linja for å se hva de klarer å levere. Så får du se om resultatet frasviker det som telenor påstår.

Ellers så er det vel Nextgentel eneste andre alternativet, synes det generelt  har blitt færre leverandører av adsl.

 

fant en link til telenor sin kapaks for oversikt over linjelengde osv

http://metrolive.telenor.no/kapaks-application-web/kapaksweb

bruker/passord: skapaksprovider/prov

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Takk for svar Rusher. Tok en telefon til Telenor, og forklarte problemet på nytt. Ingen feil er funnet, og nå påstår dem at det er dette nettet de kan levere. Jeg forklarte hva jeg alltid har hatt, og ble nærmest ledd av, og måtte ikke forvente å få i pose og sekk. Jeg kunne altså ikke forvente å ha noe, som jeg har hatt i 3år. Nedlasting på 110kb/s (som var min siste test) var absolutt innafor, ble jeg forklart. Ble anbefalt å pause netflix før jeg gikk og handlet, så ville det gå fint over lengre periode (buffering)..

 

Kan ikke si så mye annet enn at telenor, er noe dritt.

Derfor jeg ba det sende inn henvendelse skriftlig, som en reklamasjon. Så slipper du unna 1 linje support, som jevnt over er dårlig hos alle selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor er blitt dritt på kundebehandling, spesiellt når det kommer til utkantane.

 

Fram til man får ubegrensa data over 4G eller har mulighet for lokalt fiber er det bare att eit alternativ. Telia 4G bredbånd der 200GB per mnd gir mest for pengane. Om du ikkje vil bruke/har 4G der du bur, kan du stille inn routeren til 3G. Større nedlastninger lyt du ta hjå venner med fiber-tilgang.

Lenke til kommentar

Ser for meg 2 sannsynlige scenarier her:

 

1: I forbindelse med bruddet ble telefonkabelen inn til deg skadet. Det skulle i tilfelle han som var hjemme hos deg ha avdekket, men kan tenkes han fikset/sjekket 1 ting, mens det er flere skader der.

 

2: Telenor har en funksjon som automatisk skal finne den høyeste stabile hastigheten det er mulig å levere på linja di, og så gi deg denne. Denne funksjonen blir bla. annet satt på ifbm. feilsøking/feilretting av dårlig hastighet. Denne oppgaven tar ca. 5 dager (kan ta lenger), og det er derfor du får beskjed om å vente 5 dager. Hver natt skal hastighetsprofilen din endres noe, og så vil stabiliteten sjekkes. Imidlertid så sitter Telenor igjen med enkelte Dslamer produsert av Nokia, som ikke støtter denne automatiske prosessen. Det er svært få igjen av disse, så det er ikke mange som kjenner til problemet, og derfor ikke sikkert det oppdages av de du snakker med. Ikke sikkert de har mulighet til å sjekke det engang. Om du er koblet til en slik Dslam, vil linja di bli satt ned til laveste hastighetsprodukt innenfor ditt abonnement, men ikke bli justert opp igjen. For å rette på dette må du nok feilmelde linja di igjen. Da kan du gjerne si at du ønsker å sjekke om du er koblet til en Nokia Dslam, og om dette er årsaken til at du ikke får rett hastighet.

Lenke til kommentar

Telenor er blitt dritt på kundebehandling, spesiellt når det kommer til utkantane.

 

Fram til man får ubegrensa data over 4G eller har mulighet for lokalt fiber er det bare att eit alternativ. Telia 4G bredbånd der 200GB per mnd gir mest for pengane. Om du ikkje vil bruke/har 4G der du bur, kan du stille inn routeren til 3G. Større nedlastninger lyt du ta hjå venner med fiber-tilgang.

Og du tror virkelig at Telenor forskjellsbehandler folk ut i fra hvor de bor?  :rofl:

Lenke til kommentar

Etter mye om og men, ser det ut som at det løste seg. Men skaden er allerede ett faktum, og jeg kommer aldri mer til å ta i bruk noen av Telenor sine tjenester. Dårlig service, lang ventetid, elendig forklaring og folk uten kompetanse. Plaster på såret for all nede-tid og dårlig hastighet? En høyere regning pga tekniker som var her, telefon-regning og den samme gode månedeskprisen. Ringte inn for å klage, da dem hadde "garanti" og påstår at dem halverer regningen om nettet er nede.. det kunne jeg se langt etter, feilen skyldes altså meg, og alt er min feil, uten at jeg har gjort noe som helst galt.

 

Takk til alle som har svart meg, har nok fått enkelte på "support" til å klø seg i hodet av fremmedord (skulle tro dem visste såpass, tydeligvis ikke.)

Endret av LeoMathias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...