Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å koble 2 pcer sammen med twisted

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt litt hjelp til å få koblet sammen 2 pcer sammen ved hjelp av twisted cable.

Har nettopp fått ny laptop og skulle gjerne hatt en del filer fra min stasjonære pc.

Men jeg får ****** ikke koblet dem sammen.. ikke det at jeg vet helt åssen jeg gjør det da :)

Laptopen min har winxp home, og den andre win2k.

svar så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er lissom ikke verdensmester i dette..

jeg har jo sett koblet dem sammen, men de finner ikke hverandre lissom.

på nettverkskoblinger på xp maskinen står det 3 kobling greier.

1394 tilkobling - nettverksbro - 1394 nettverkskort

nettverksbro - nettverksbro - MAX Bridge Miniport

Lokal tilbkobling - nettverksbro - national semiconductor (...) PCI adapter

jeg prøver å finne ip'ene på begge pcene men ser ikke ut til å funke.

om noen kunne tatt dette step by step for meg ville jeg blitt kjempe glad

Lenke til kommentar

I Win XP Pro trenger du ikke IP-adresser, mulig det funker likedan i Home, i så fall bare kobler du maskinene sammen, starter begge og velger installere hjemmenetterk fra nettverkskoblinger i XP Home maskinen. Resten burde gå rimelig av seg selv. Jeg brukte delte mapper for å overføre filer fra en Home til en Pro maskin, men det finner du nok ut av.

Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig ikke at det står nettverksbro på alle koblingene dine på XP maskinen. Lokal tilkobling skal ikke være en nettverksbro, men nå er jeg ingen ekspert i nettverk. Jeg kjenner bare XP, og der går nesten alt slikt ved hjelp av veivisere som "Installere hjemmenettverk". Du får heller håpe på at noen med mer erfaring ser innlegget ditt... :shrug:

Lenke til kommentar
mekker det ****** ikke.. .:(

tror det er vanskelig å koble xp til 2k maskin.

det er det ikke!

koble pc´ene sammen med twisted cable........legg begge maskinene i samme arbeidsgruppe......del de ønskede diskene/filene på maskinen du vil kopiere fra....gå inn på mine nettverks steder......deretter vis maskiner i arbeidsgruppen.....voila...du har tilgang på filene i nettverk.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

så om det ikke er så vanskelig, kanke du fortelle meg det da. jeg får det iaffal ikke til.

det jeg har gjort som virket mest sannsynlig å gjøre, krevde at jeg brukte en nettverksdiskett som jeg ikke har, og ikke kan lage, da jeg ikke har diskettstasjon på laptopen. ELler jeg kunne bruke en XP cd for å gjøre det samme på den andre maskinen, men da sier den dritten at det kun funker på 98 98se mill., og xp.

Altså da IKKE 2000. wtf lissom

jeg får det ****** ikke til, og jeg drar i morgen tilbake til militæret. så jeg vil gjerne satt pris på noen gode og fornuftige svar

Lenke til kommentar

Hovedlinjene er dette:

-Konfigurere det fysiske nettverket.

-Konfigurere programvaren vi bruker for å overføre dataen.

Vi starter med det første. Og siden veiviserer er for pyser (pluss at i Win2k må man gjøre det manuelt annway) så gjør vi det på mannamåten.

Jeg kommer til å skrive at du skal kjøre ipconfig /all seinere. Det gjør du ved å trykke på startmenyen, så kjør så skrive cmd så enter. Så skriver du ipconfig /all.

Under konfigureringen av det fysiske nettverket er det noen ting vi må passe på.

-Ledningen er i begge maskinene. Om det da slår på seg et lite grønt lys på nettverkortet er det et godt tegn.

-Nevttverksmaskene skal være det samme på begge maskinene. Eks 255.255.255.0

-IP en skal være den samme, bortsett fra det siste sifferet. Eks 10.0.0.1 og 10.0.0.2.

Du kan sjekke både nettverskmaske (subnetmask) og IP adresse ved hjelp av ipconfig /all .

Det du må gjøre nå er å sette nettverksmasken til 255.255.255.0 på begge maskinen. I win2k gjøres dette ved å gå inn på "properties" til "Local Area connection" under "kontrollpanelet - nettverkstilkoblinger". Så går du ned til "Internett protocoll TCP/IP". Der kan du sette både subnet mask og IP adresse. Sett subnet mask til 255.255.255.0 og IP adresse til 10.0.0.1 .

Sjekk så at det er forandrett ved ipconfig /all .

Så drar du til XP maskinen. Der kan du først velge Lokal tilkobling, høyreklikke og velge reparer. Da KAN det hende at den finner ut tingene selv. Sjekk ved ipconfig /all om den har fått nettverskmaske 255.255.255.0 og Ip 10.0.0.x . Den MÅ IKKE ha samme ip som den andre maskinen. Om den ikke setter dette selv så må du gjøre det manuelt. Da Er det å høyreklikke på "Lokal tilkobling , properties , "Internett protokoll TCP/IP" og sette det manuelt. Husk IKKE samme IP, men samme nettverskmaske (255.255.255.0 som du sikkert kan utenatt snart). Så går du til "Lokal tilkobling , properties " og "avansert" tror jeg det het. Der kan du slå av/på branmuren (dette er bare i XP). Den skal AV. Så verifiserer vi at vi har kontakt. Dete gjør du ved å skrive ping 10.0.0.x der hvor du i sted skrev ipconfig. 10.0.0.x er IP en til den ANDRE maskinen på nettverket. Da skal du få svar tillbake. Prøv på begge maskinene.

-Så konfigurerer vi programdelen. Pass på at under "Lokal tilkobling , properties " så har du støtte for både "Client for Microsoft nettworks" og "File and printer sharing for Microsoft nettwork". Dette gjelder begge maskinene. Om den ikke har det så innstaler det. Så er det bare å gå til den mappen du vil ha delt. Høyreklikk, velg egenskaper og velg "sharing". Velg "share this folder". Så for å gå inn på den andre maskinen så går du til Starmenyen-kjør og skriver \\10.0.0.x\ hvor 10.0.0.x er adressen til den andre maskinen.

Et alternativ til programdelen er å sette opp en Dc hub og koble til med DC klienter. Dette er greit om du kjenner til dette fildelingsprogrammet. Da kan du bruke denne hubben og f.eks Dc++ som client.

Lykke til.

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...