Joedyr Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Hei! Jeg er en friluftsentusiast som er på jakt etter et kamera som tar kvalitetsbilder. Jeg har allerede kjøpt et nikon aw1 hybridkamera, men er ikke fornøyd med bildekvalitetten (når man zoomer inn på bildene er det stort sett veldig grøtete) - detaljene uteblir. Jeg kommer derfor til å angre dette kjøpet, for å jakte på et bedre alternativ. Det som er viktig for meg er høy bildekvalitet og at kameraet er værtett, at jeg også kan ta bilder i regn og dårlig vær. Hybridkamera er fristende pga av størrelsen... Prismessig tenker jeg å ligge på 6-7000 kr. Noen som kan utveksle tips og erfaring? Endret 12. mai 2016 av Joedyr Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Kan du legge ut et eksempel på bilde du ikke er fornøyd med? Lenke til kommentar
Joedyr Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Her er noen bilder. Jeg hadde håpt at bildene var skarpere og at detaljene var tydeligere. Virker ikke som detter så mye bedre enn et bra mobilkamera...Når det er sagt er jeg en relativt uerfaren fotograf, så vet ikke helt hva jeg kan forvente av et kamera i denne prisklassen. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Jeg synes nå det ser ganske bra ut. Hvis du hadde hatt en lyssterk prime hadde det nok blitt skarpere. Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Fuglebildet er fokusert en meter foran fuglen, så den er akkurat i ytterkant av fokus. Bakgrunnen er ute av fokus. Blender du ned ett eller to trinn blir det mer som er i fokus. Nattebildet er undereksponert, og med blender 10 er det allerede en del diffraksjon som stjeler skarphet. Åpne til blenderen 2-3 trinn og øk eksponeringen, lag det heller mørkere i etterarbeid om du vil ha et mørkt preg. Bildet med sola i motivet er da riktig så bra. Det er et vanskelig motiv som gjerne ødelegger kontrasten og lager diverse skygger og lysflekker flere steder i motivet, her er det nær perfekt. Synes ikke du skal forvente særlig mer skarphet enn dette. Det er tross alt en relativt liten sensor, som gjør at det er begrenset hvor gode bildene kan bli, men forskjellen opp til 4/3 er relativt beskjeden, så noe mindre enn DX vil jeg ikke anbefale om du skal bytte opp. Da er det vel ikke stort annet enn Pentax speilrefleks som har mer enn bare helt enkel vanntetting. Du kan evt supplere med fastobjektivet AW 10mm for bedre lysfølsomhet og bildekvalitet. Trenger du et vanntett kamera som skal være lett og lite er det ikke mye annet å velge i, som er vesentlig bedre enn 1 AW1. Lenke til kommentar
Joedyr Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Takk for tydelig og godt svar! Jeg har nok en del å lære når det gjelder fininnstillinger på kameraet. Det er spennende å prøve ut. Takk for tipsene. Du har overbevist meg nok til at jeg trolig beholder kameraet likevel :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Bilde 1: 11mm f/3,48 ISO 160 1/3200s. Jeg synes bildet ser ganske grumsete ut. I dette tilfellet skyldes det fotonstøy, som enkelt forklart skyldes liten sensor. Jeg synes også bildet ser noe blast ut og det skyldes noe annet, delvis at du har sola i bildet (som gir interne refleksjoner mellom glassene i objektivet) og at du ikke har brukt polariseringsfilter. Dersom du hadde fått sola utenfor bilderamma ville kontrasten økt litt. Det lyseblå feltet oppe til høyre for sola skyldes "lens flare", interne refleksjoner på grunn av at sola er i bildet. Hvis du hadde fått sola utenfor bilderamma og utstyrt kameraet med en solblender så ville den mest sannsynlig forsvunnet. At bildet ser noe uklart ut både i refleksjonene i vannet, i løvverket og bølgene ellers skyldes nok at objektivet ikke er spesielt skarpt på største blender. Normalt vil det hjelpe å redusere blenderen noe. For eksempel til f/5,6 i denne scenen. Jeg regner med at du bruker kitobjektivet Nikon1 11-27,5mm AW. Jeg har ikke sett tester av det på nett, men regner med det ikke er av det skarpeste og beste slaget, men ganske gjennomsnittlig for medfølgende billigobjektiv med litt basis-zoom. Bilde 2: 27,5mm f/5,66 ISO 180 1/500s. Som nevnt over bommer kameraets autofokus på stæren. Den tror vindskia litt foran fuglen er motivet. Det er ganske forståelig at kameraet ikke er like smart som et menneske når det gjelder å vite hva som er motiv og ikke. Dette kunne du hjulpet på ved å fokusere manuelt eller bruke spot fokus på fuglen. Ellers ser jeg mye mindre grums i dette bildet selv om ISOen er ørlite høyere. Det skyldes at de delene av taket som er i fokus har en lys farge (er høyere eksponert) enn de mørkere områdene i forrige bilde. Altså mer lys per piksel og dermed mindre fotonstøy. Dette bildet har ingen lens flare siden du har sola i ryggen. Der fokus treffer ser det ganske skarpt ut. At bakgrunnen er uskarp er ingen feil, bare en naturlig effekt av at kameraet fokuserer nærmere. Bilde 3: 11mm f/10 ISO 280 30s 11. mai. Lysene på andre siden av sjøen viser at autofokusen treffer riktig. Den 11. mai var månen er litt under halv og skulle derfor vært en fin skalk. Det er flere grunner til at den er deformert. Når objektivet blender ned til f/10 så blir lysåpningen i objektivet ikke rund men kantete. Det gir "stjernearmer". Videre er månen sterkt overeksponert (for lys) sånn at du ikke ser detaljer på den, men den blir bare en diger overeksponert dott. Dette er et bevist valg fra kameraets eksponeringsautomatikk. Hvis den hadde prioritert å få månen riktig ville landskapet blitt undereksponert (sort). Akkurat månen + landskap er vanskelig å få riktig eksponert, uansett kamera, fordi kontrasten er så høy at kameraet må velge mellom pest og kolera. Det går an å fikse ved å ta to bilder etter hverandre, med stativ, optimalisert for måne og landskap hver for seg og legge bildene oppå hverandre på PCen. Noen kamera har også en HDR funksjon som gjør det automatisk. Ellers så er det ganske mye støy i bildet som igjen skyldes liten sensor og "høy" ISO. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Hei! Jeg er en friluftsentusiast som er på jakt etter et kamera som tar kvalitetsbilder. Jeg har allerede kjøpt et nikon aw1 hybridkamera, men er ikke fornøyd med bildekvalitetten (når man zoomer inn på bildene er det stort sett veldig grøtete) - detaljene uteblir. Jeg kommer derfor til å angre dette kjøpet, for å jakte på et bedre alternativ. Det som er viktig for meg er høy bildekvalitet og at kameraet er værtett, at jeg også kan ta bilder i regn og dårlig vær. Hybridkamera er fristende pga av størrelsen... Prismessig tenker jeg å ligge på 6-7000 kr. Noen som kan utveksle tips og erfaring? Etter egne undersøkelser, så virker det for meg som at Nikon AW1 er ledende på akkurat dette.. Med mindre du ikke må ha et vanntett kamera. Jeg brukte Nikon D300s i alt mulig slags møkkavær i 5 år før det begynte å feile. Nikon D3s eller Nikon D300s kan du få brukt til en billig penge. Ellers har du Nikon D500 som er etterfølgeren. Pentax er også kjent for kameraer som skal tåle det meste. Anbefaler deg å ta en titt den veien også :-). Nå er det ikke hybrid jeg nevner her, men det er rett og slett fordi jeg ikke vet om noen bedre alternativer enn det jeg har nevnt. Synes du speilrefleks blir for stort, så prøv fastoptikk i stedet. Se i såfall etter optikk som er værforseglet også. Alternativt kan du bruke en brødpose til å dekke linsen. Selv løper jeg nå rundt i skog og mark med Nikon D7200. Det tåler nok ikke så mye juling, men det er med på litt av hvert allikevel :-). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Anbefaling: Sammenhengen mellom kamerastørrelse vs bildekvalitet er en gjenganger. Det er hovedårsaken til at folk ønsker seg større kamera og større objektiver. Siden du er misfornøyd med kvaliteten tyder det på at du har valgt for lite kamera/objektiv. Nå skal det sies at sammenhengen ikke er snorrett, men går litt i rykk og napp ettersom det egentlig er blenderåpning og sensorstørrelse som teller, ikke hvorvidt kameraet har andre plasskrevende egenskaper som grep, søker, stort batteri, speil, bevegelig skjerm, innebygget blits etc. Hovedutfordringen med å anbefale kamera til deg er at Nikon1 AW1 er det mest værtette kameraet på markedet med den bildekvaliteten eller bedre i "fornuftig" prisklasse. Skal du litt opp i kvalitet mister du noe av værtettheten. AW1 kan du praktisk talt ta med i bassenget eller på rafting, mens andre værtette systemkamera er mer beregnet på å tåle en regnskur, snøstorm eller sandstorm, men ikke så mye mer enn det. Det finnes riktignok en del kamera beregnet på bading og snorkling, men de ligger solid bak AW1 på bildekvalitet. Det finnes også en del proffutstyr som tåler juling, men de koster som regel mange titusener nytt og veier inn i tungvektklassen. Med andre ord må du nok ofre dykkemuligheten for å øke bildekvaliteten innen rimelig pris- og vekt-klasse. Det du bør se etter er: 1. Værtett kamera 2. Værtett objektiv 3. Større sensor (micro four thirds er étt trinn* større, APS-C er to trinn større og fullformat er tre trinn større) 4. Større blender (mindre tall. F.eks f/2,8 i stedet for f/4 eller f/2,0 stedet for f/2,8 osv) 4b. En bieffekt av større blender er at objektivene ikke designes for mye zoom. Du vil derfor få økt behov for flere objektiver. Objektiver uten zoom har som regel større blender og bedre optisk kvalitet enn de med zoom, særlig de med mye zoom. * Et trinn er i denne sammenhengen forskjellen på ett trinn større blender, ett trinn ISO-verdi eller dobbelt så lang lukkertid. For eksempel f/4 vs f/2,8, ISO 400 vs 200 eller 1/200s vs 1/100s. Konkret: Her er et søk på prisjakt etter systemkamera med værtetting og minimum micro four thirds sensorstørrelse og maks 10 000 kr. Vær obs på at det kun er Pentax som leverer værtett objektiv med kameraet (18-55mm WR "weather resistant"). Disse kameraene har to trinn større sensor enn Nikon1 AW1, men kitobjektivet har samme blendertall. Jeg skulle gi deg en link til et søk på objektiver med værtetting, men prisjakt er så full av faktafeil der at det er meningsløst. Objektiver med værtetting koster ofte en hel del så det kan lønne seg å bare bruke det værtette kitobjektivet når det regner etc og heller bruke objektivene med stor blenderåpning når det er godvær, som på alle de tre bildene dine. Personlig bruker jeg et eldre Pentax-kamera (K-5) med værtetting og et værtett objektiv som går fra 18-135mm når det er dårlig vær, og så bytter jeg til objektiver med stor blenderåpning når det er pent vær og jeg vil ha bedre bildekvalitet. Hvis du går for Pentax, for eksempel K-50 med to værtette objektiv (18-55mm og 50-200mm) til totalt 4500 kr så kan jeg anbefale Pentax 50mm f/1,8 til 1300 kr som et rimelig og svært godt objektiv med veldig stor blenderåpning. Merk at dette har mild tele a la det du tok fuglebildet med. Vil du ha litt mer normal vinkel, omtrent som midt i zoomområdet til ditt 11-27,5mm objektiv, så kan Pentax 35mm f/2,4 til 1600 kr være et godt alternativ. Ønsker du ennå videre som for eksempel tilsvarende 11mm, så er Pentax sitt 15mm f/4 svært bra, men dyrt. Hvis du synes det er greit å fokusere manuelt kan for eksempel Samyang sin 16mm f/2,0 være et litt rimeligere alternativ. Alle disse (kamera og objektiver) er større enn det du har i dag, men forholdsvis små og lette til å være denne kvalitetsklassen. Edit: Et litt dyrere og bedre alternativ til det kameraet jeg nevnte er Pentax K-S2 med 18-135mm. Endret 13. mai 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå