AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Hei, Jeg fikk en pengegave stor 65.000 fra min far for ca. to år siden. I ettertid har kontakten blitt brutt og han ønsker nå de pengene tilbake. Har han noen mulighet for å kreve det? Hva med jussen rundt dette? Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Var det knyttet noen betingelser til denne gaven? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Nei, trur ikke man kan ta tilbake gaver. Endret 12. mai 2016 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Pengene ble bare overført til min sparekonto. Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Trist å komme på kant med sin far, men å få tilbake pengene kan han bare glemme. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Hva slags omstendigheter snakker vi om? Hadde du gitt uttrykk for et behov for penger? For at man skal kunne kreve penger tilbakebetalt må man underbygge en tilbakebetalingsplikt. Det trenger ikke være skriftlig avtalt, men man må kunne underbygge en felles forutsetning om at det er et lån og ikke en gave. Hvis beløpet ble gitt for å avhjelpe en midlertidig situasjon der du vil selv få inn penger etterhvert kan dette for eksempel tale i favør av et lån. Beløpets størrelse kan isolert sett også tale for et lån hvis det ikke er tradisjon i familien for å gi så store pengegaver. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Det var en gave for at jeg stilte som kausjonist (Er ikke det lengre forresten) Jeg har ca. 1 mill på sparekonto, så trur ikke det kan sees på som lån da? Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Hvis det er en motytelse for noe snakker vi ikke om en gave (en gave er en verdi gitt uten motytelse, et selvpåført bevisst tap). Da snakker vi vanligvis om at det er en betaling for en ytelse. Situasjonen er mye enklere for deg hvis du kan vise til at det var en motytelse. Du har prestert ditt, og er derfor berettiget til betalingen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Takk for svar. Pengene ble overført i samme måned som jeg signerte kausjonspappirene. Da jeg så pengene på konto fikk jeg en muntlig beskjed om at det var en gave fordi jeg stilte som kausjonist. I ettertid påstår han at pengene ble overført dit for at jeg skulle dra nytte av rentene. Jeg skal bare stå på mitt, og si at det var en motytelse? Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Du trenger ikke spesifisere nå, alt du trenger å gjøre nå er å benekte at det finnes noen tilbakebetalingsplikt. Å komme med din forståelse av hva som er situasjonen kan du gjøre hvis han går til sak. Før han går til sak kan det være taktisk fornuftig å holde seg til å tilbakevise hans krav. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Kan det å ikke besvare krave ansees som at det ikke finnes noen tilbakebetalingsplikt? Han gjør dette kun for å oppnå en form for kontakt/reaksjon fra min sin side, og han er også truende til å ta det til retten for å oppnå dette. Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Jeg skrev "Kan det å ikke besvare krave ansees som at det ikke finnes noen tilbakebetalingsplikt?" Det jeg egentlig mente var: "Kan det å ikke besvare krave ansees som at jeg bestrider det"? Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Har han kommet med et skriftlig krav mot deg? Anonymous poster hash: 724a4...11e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Ja, men jeg har fortsatt ikke svart på kravet. Ikke fått noen purring enda. Foretar meg ingen ting før jeg hører fra hans advokat. Anonymous poster hash: 03363...771 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå