Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pengegave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags omstendigheter snakker vi om? Hadde du gitt uttrykk for et behov for penger?

For at man skal kunne kreve penger tilbakebetalt må man underbygge en tilbakebetalingsplikt. Det trenger ikke være skriftlig avtalt, men man må kunne underbygge en felles forutsetning om at det er et lån og ikke en gave.

Hvis beløpet ble gitt for å avhjelpe en midlertidig situasjon der du vil selv få inn penger etterhvert kan dette for eksempel tale i favør av et lån. Beløpets størrelse kan isolert sett også tale for et lån hvis det ikke er tradisjon i familien for å gi så store pengegaver.

Lenke til kommentar

Hvis det er en motytelse for noe snakker vi ikke om en gave (en gave er en verdi gitt uten motytelse, et selvpåført bevisst tap). Da snakker vi vanligvis om at det er en betaling for en ytelse.

Situasjonen er mye enklere for deg hvis du kan vise til at det var en motytelse. Du har prestert ditt, og er derfor berettiget til betalingen.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Pengene ble overført i samme måned som jeg signerte kausjonspappirene.

Da jeg så pengene på konto fikk jeg en muntlig beskjed om at det var en gave fordi jeg stilte som kausjonist.

I ettertid påstår han at pengene ble overført dit for at jeg skulle dra nytte av rentene.

Jeg skal bare stå på mitt, og si at det var en motytelse?

Anonymous poster hash: 03363...771

Lenke til kommentar

Du trenger ikke spesifisere nå, alt du trenger å gjøre nå er å benekte at det finnes noen tilbakebetalingsplikt.

Å komme med din forståelse av hva som er situasjonen kan du gjøre hvis han går til sak. Før han går til sak kan det være taktisk fornuftig å holde seg til å tilbakevise hans krav.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...