Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjør piggfritt hele året.


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt rettferdiggjøringen av vinterdekkbruk på sommeren her. Er dette så vanskelig?: Ikke bruk vinterdekk om sommeren! Vinterdekk har betydelig dårligere egenskaper så fort temperaturen nærmer seg to-sifret på gradestokken, og ideelt sett burde det kanskje vært forbudt. Men nå er det jo en gang slik at Norge har veldig varierende klima, og et påbud/forbud i Stavanger henger nødvendigvis ikke på greip i Alta. Men husk på dette: 

 

Vegtrafikklovens §3 sier følgende:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Det er etter mitt skjønn ikke verken hensynsfullt eller varsomt å kjøre med vinterdekk på sommerføre.

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå mener jo staten at det ikke er uforsvarlig og kjøre med vinterdekk sommerstid og de har regulert bruken av vinterdekk sommerstid så det duger for meg hva sikkerhetsaspektet anngår.

Nei, staten har ikke sagt at det er forsvarlig med vinterdekk på sommerføre. De har heller ikke regulert bruken av vinterdekk på sommerføre.Derimot har de sagt at folk må bruke hodet.Enkelte dekk egnet for sommerføre er faktisk merket med M+S, uten at dette gjør de til vinterdekk.
Jo det har de!

De har ved lovgivning vist at det ikke er uforsvarlig og kjøre med vinterdekk sommerstid.

Ting staten mener er uforsvarlig er det nedfelt forbud mot i lovverket og vinterdekk uten pigg er det som kjent ikke forbud mot å bruke sommerstid.

Videre er det forbud mot bruk av piggdekk om sommeren mens det for vinterdekk forlanges en minste mønsterdybde på 3mm mens det på sommerdekk er 1,6mm.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt rettferdiggjøringen av vinterdekkbruk på sommeren her. Er dette så vanskelig?: Ikke bruk vinterdekk om sommeren! Vinterdekk har betydelig dårligere egenskaper så fort temperaturen nærmer seg to-sifret på gradestokken, og ideelt sett burde det kanskje vært forbudt. Men nå er det jo en gang slik at Norge har veldig varierende klima, og et påbud/forbud i Stavanger henger nødvendigvis ikke på greip i Alta. Men husk på dette: 

 

Vegtrafikklovens §3 sier følgende:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Det er etter mitt skjønn ikke verken hensynsfullt eller varsomt å kjøre med vinterdekk på sommerføre.

Det avhenger vel veldig på hvordan du kjører.

Men i samme hastighet i saltlake er det forsvarlig tydeligvis for i saltlake har det samme dekket også betydelig dårligere egenskaper en på usalta asfalt.

 

Det handler ikke om å retferdiggjøre det for det trengs ikke om man nettop er aktpågivende og hensynsfull i trafikken.

Noen har dårligere råd en andre og ser sitt snitt på å spare ved å utsette dekkjøp en sesong.

Kanskje de heller skulle kjøpt nye sommerdekk og latt de utslitte vinterdekkene brukes opp neste vinter.

Har de over 3mm mønsterdybde er de lovlige, også om vinterend.

Valgets kvaler.

Da er det mye bedre å bruke de opp på godt føre mener jeg.

At det finnes noe bedre betyr ikke det at alle må benytte dette men gjøre det beste ut av det man har.

Lenke til kommentar

Har man ikke råd til forsvarlig dekkutrustning på bilen, har man ikke råd til å ha bil. Dette er ikke valgets kvaler. Dette handler ikke om at "det finnes noe bedre" - det er ikke snakk om å holde ut et år til med en gammel mobiltelefon. Dette handler om å ta ansvar for egen og andres sikkerhet i trafikken. Det gjør man ikke ved å kjøre på dekk som ikke er laget for årstidene!

Lenke til kommentar

 

 

Nå mener jo staten at det ikke er uforsvarlig og kjøre med vinterdekk sommerstid og de har regulert bruken av vinterdekk sommerstid så det duger for meg hva sikkerhetsaspektet anngår.

Nei, staten har ikke sagt at det er forsvarlig med vinterdekk på sommerføre. De har heller ikke regulert bruken av vinterdekk på sommerføre.Derimot har de sagt at folk må bruke hodet.Enkelte dekk egnet for sommerføre er faktisk merket med M+S, uten at dette gjør de til vinterdekk.

 

Jo det har de!

De har ved lovgivning vist at det ikke er uforsvarlig og kjøre med vinterdekk sommerstid.

Ting staten mener er uforsvarlig er det nedfelt forbud mot i lovverket og vinterdekk uten pigg er det som kjent ikke forbud mot å bruke sommerstid.

Videre er det forbud mot bruk av piggdekk om sommeren mens det for vinterdekk forlanges en minste mønsterdybde på 3mm mens det på sommerdekk er 1,6mm.

 

Du misforstår veldig her.

Piggdekk er forbudt om sommeren av miljøhensyn.

 

Det er lov å kjøre på sommerdekk om vinteren også, mener du det er greit også da?

 

Lovverket kan ikke gripe inn i alle eventualiteter.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et ikkeproblem.

Etter 22 år bak rattet i forskjellige biler har jeg kjørt rundt 7 somre på piggdekk uten pigg og piggfrie sommerdekk av forskjellige grunner.

Har også merket at det stor forskjell på godt brukte sommerdekk og nye sommerdekk, selv på tørr asfalt.

Men tilbake til vinterdekkene.

Vi snakker her om gummi mot asfalt som i utgangspunktet har høy friksjon.

At noen typer dekk har høyere friksjon en andre betyr ikke at andre dekk har dårlig frikksjon.

De har dårlig friksjon relativt til de med god men ikke dårlig.

Du kan ikke dra en bil på vinterdekk bortover asfalten som om den sto på is, du vil heller ikke sett deg fast i bratte oppoverbakker med asfalt på sommerdekk.

Spørsmålet er hva er godt nok.

I forige firmaet jeg jobba for mente sjefen at piggfrie vinterdekk var godt nok også på sommere for han ville ikke kjøpe nye dekk til bilen, og han om det.

Jeg måtte selvsagt kjøre deretter uten at jeg føler at det var noe problem.

Ikke alle trenger F1 egenskaper av dekkene sine og en fullasta traileren har vesentlig lengere bremselengde en en personbil.

Skal vi forby dem i samme slengen.

Om Snylter hadde hatt en trailer etter seg istedenfor en personbil og trailersjåføren hadde samme adferd i trafikken som bilisten  som traff han, hadde traileren truffet Snylter bakfra omtrent like fort, forskjellen er vekta som treffer.

Kjør etter forholdene og etter hvordan du er skodd så går det bra, i hvertfall på sommerføre.

All tungtransporten som ikke braser inn i biler bakfra runtom i landet er vel et greit bevis på at det går an å kjøre selv med lengere bremselengde en en sportsbil på lavprofildekk.

https://www.facebook.com/266298039272/videos/10150131504565549/

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Om Snylter hadde hatt en trailer etter seg istedenfor en personbil og trailersjåføren hadde samme adferd i trafikken som bilisten  som traff han, hadde traileren truffet Snylter bakfra omtrent like fort, forskjellen er vekta som treffer.

Nå synser du og du tar feil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

På nye piggfrie vinterdekk, f.eks Nokian som har latterlig myk gummi. Når du får disse ut i sommervarmen og møter våt vei så kan du få en skikkelig aha opplevselse. Det er som å kjøre på slim og det kjennes ut som alle dekka har løsnet, bilen kommer i krana fordi folk ikke tør å kjøre videre. Først da skjønner man greia og det blir sykt sykt glatt noe alle skjønner.

 

Tester blir utført på nye dekk og som alle andre tester(nybil) osv så blir det helt feil og det sier meg ikke en dritt. Det er ingen som kjører rundt på sprell nye vinterdekk om sommeren. De tilfellene jeg har opplevd er eldre folk som kommer hjem fra Spania om sommeren og glemmer at bilen står på nye vinterdekk. Disse testene stemmer ikke med de faktiske forholdene og det er worst case scenario.

 

På gamle piggfrie vinterdekk derimot har jeg en helt anne erfaring. Jeg har kjørt mange sommersesonger på vinterdekkene dere kaster. Det høres ut som en actionfilm i hver eneste sving og det er ekkelt å ligge i vannsporene på motorveien. Funker fortsatt helt fint for min del.

 

Hvis man går ut å ser litt på bakken i rundkjøringer akkurat nå så vil man se mye svarte spor. Dette kommer fra "synderene" som fortsatt kjører på piggfritt og man ødelegger dekkene sine i hver eneste sving. Sommeren kom fort.

 

Denne uken har jeg hatt 4 biler på service som står på piggfrie vinterdekk(2 av dem taxi`er og 2 varebiler). De får beskjed om at den står på feil dekk, men jeg gir nå egentlig faen og kommer ikke til å lekse opp eller skremme bort kunden. Det er ikke sånn man driver butikk.

 

Det som ofte blir et dilemma er at man ikke klarer å bevise det for kunden, man tar dem kanskje med på prøvetur. Det hogger til å sitter klistra fast. Man sitter bare der å driter seg ut og ødelegger dekkene dems.

 

Hva tror du mest på? Bibelen eller det du opplever selv? Man sliter med å overbevise kunden om at det er farlig og det er jo ikke ulovelig. Jeg kommer aldri til å henvise til tester som ikke henger på greip med det som skjer. Prøv å "snu" en gammal mann som har kjørt på vinterdekk i alle år, lykke til.

 

Har opplevd sommerdekk som sitter som støpt på vinterveier og jeg har opplevd vinterdekk som sitter som støpt på sommeren. Det er mye variabler og umulig å si. Det må prøves å vurderes for hvert enkelt hjulsett. Det er fortsatt mye glattere på vinterveier og folk klarer å håndtere det.

 

Rettferdiggjøringen med å kjøre på vinterdekk er at det er mange som gjør det. De vet at det går greit og uansett hva du sier så vil det ikke hjelpe. Få se noe seriøs ulykkestatistikk bortsett fra nakken til snylter. Hvor stort problem er det egentlig.

 

Som mekaniker har jeg kjørt biler med mye stygge feil med årene. Jeg er klar over det og jeg vet hva jeg kjører rundt i. Om hjula detter av eller br.pedal går i bakken er greit nok fordi jeg kjører rundt å venter på at det skal skje. Å kjøre på piggfritt er ingenting i den sammenhengen. Er du klar over åssen dekk du kjører på så går dette her helt greit.

 

Selv vil jeg alltid anbefale det som er riktig først å fremst, men hvis kunden ber om et ærlig svar så blir det desverre basert på egen erfaring og ganske stygt. Kjør etter forholdene og ikke glem at du har vinterdekk på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om Snylter hadde hatt en trailer etter seg istedenfor en personbil og trailersjåføren hadde samme adferd i trafikken som bilisten  som traff han, hadde traileren truffet Snylter bakfra omtrent like fort, forskjellen er vekta som treffer.

Nå synser du og du tar feil.

 

Nei!

Lenke til kommentar

På nye piggfrie vinterdekk, f.eks Nokian som har latterlig myk gummi. Når du får disse ut i sommervarmen og møter våt vei så kan du få en skikkelig aha opplevselse. Det er som å kjøre på slim og det kjennes ut som alle dekka har løsnet, bilen kommer i krana fordi folk ikke tør å kjøre videre. Først da skjønner man greia og det blir sykt sykt glatt noe alle skjønner.

Har faktisk nye Nokian piggfrie vinterdekk nå og de står pent stablet i garasjen for øyeblikket og jeg har ikke prøvd dem på varmt sommeføre, ikke at jeg kommer til å prøve det heller for de var dyre nok som det var om jeg ikke i tillegg skal ødelegge dem på asfalt, mens firmabilen jeg nevnte fikk sin første sommer etter sin første vinter på piggfridekk.

Det var sommeren 2004 og jeg husker ikke hvilket merke det var, men i all hovedsak har jeg kjørt gamle vinterdekk på sommeren som siste reis før de kastes.

Lenke til kommentar

 

 

Om Snylter hadde hatt en trailer etter seg istedenfor en personbil og trailersjåføren hadde samme adferd i trafikken som bilisten  som traff han, hadde traileren truffet Snylter bakfra omtrent like fort, forskjellen er vekta som treffer.

Nå synser du og du tar feil.

 

Nei!

 

Siden du er såpass påståelig, har du lest politirapporten?

 

Det kan tenkes at jeg kjenner saken noen hakk bedre enn du gjør.

Lenke til kommentar

 

Siden du er såpass påståelig, har du lest politirapporten?

 

Det kan tenkes at jeg kjenner saken noen hakk bedre enn du gjør.

 

Det kan godt tenkes at du har lest politirapporten og i den forbindelse hva er konklusjonen i sammenligning med om det hadde vært tungtransport som fulgte etter deg med samme hastighet og avstand?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt i mange år med piggfritt på sommeren.

Jeg har også kjørt med sommerdekk på vinteren som har vært bedre enn vinterdekkene jeg da hadde - merksnodig nok var vinterdekkene lovlige, sommerdekkene ikke.

 

Ja, piggfrie dekk er ikke like god som de beste sommerdekkene, men de er heller ikke så mye dårligere enn de dårligste sommerdekkene - kanskje bedre.

 

Har til gode å skape farlige situasjoner pga mitt dekkvalg og har hatt flere som har vært nære på å kjørt på meg i rumpa - det er ikke pga at mine dekk har vært for dårlige i disse situasjonene.

Men klart, jeg kjenner dekkene og bilen og kjører deretter. Jeg tror jeg kjører sikrere enn endel her som tror fartsgrensene kun gjelder for andre og ikke dem.

 

Edit: ps: ulempe er at dekkene slites raskere

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Dette er egentlig et ikkeproblem.

 

Feil. Det er et problem at folk ikke skifter til sommerdekk.

 

 

Vi snakker her om gummi mot asfalt som i utgangspunktet har høy friksjon.

 

Forskjellen mellom 0,65 og 0,8 i friksjonskoeffisient kan være ganske dramatisk.

 

 

Ikke alle trenger F1 egenskaper av dekkene sine og en fullasta traileren har vesentlig lengere bremselengde en en personbil.

Skal vi forby dem i samme slengen.

 

Nå roter du deg inn på en argumentasjon som er helt på viddene. Hva har lastebiler i sammenhengen å gjøre? En 2,5 tonn SUV har også lengre (teoretisk) bremselengde enn en 850 kilo tung hatchback. Skal vi forby SUV-er også? Lastebiler har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Hold deg til sak.

 

Dessuten er det ingen som etterspør "F1 egenskaper" i personbiler, men så trygge og forutsigbare forhold som mulig. Det får man ikke med vinterdekk om sommeren!

Lenke til kommentar

 

Dette er egentlig et ikkeproblem.

 

Feil. Det er et problem at folk ikke skifter til sommerdekk.

 

Hvor stort problem er det?

Finnes det noe statistikk som viser ulykker som skyldes bruk av vinterdekk på sommeren?

 

 

Vi snakker her om gummi mot asfalt som i utgangspunktet har høy friksjon.

 

Forskjellen mellom 0,65 og 0,8 i friksjonskoeffisient kan være ganske dramatisk.

 

Og enda mere dramatisk ned mot 0,1 vinterstid, men det er ikke noe problem.

 

 

Ikke alle trenger F1 egenskaper av dekkene sine og en fullasta traileren har vesentlig lengere bremselengde en en personbil.

Skal vi forby dem i samme slengen.

 

Nå roter du deg inn på en argumentasjon som er helt på viddene. Hva har lastebiler i sammenhengen å gjøre? En 2,5 tonn SUV har også lengre (teoretisk) bremselengde enn en 850 kilo tung hatchback. Skal vi forby SUV-er også? Lastebiler har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Hold deg til sak.

 

Dessuten er det ingen som etterspør "F1 egenskaper" i personbiler, men så trygge og forutsigbare forhold som mulig. Det får man ikke med vinterdekk om sommeren!

 

Poenget med lastebilsammenligningen er at dersom vinterdekk er et problem på sommerføre fordi det skaper lengere bremselengde så burde jo andre kjøretøyer som har lengere bremselengde en andre også forbyes i følge din logikk, ikke min.

Dessuten får du forutsigbare kjøreforhold med vinterdekk på sommerføre, bare noe lavere firksjon med lengere bremselengde, i hvertfall med dekk som er noen sesonger gamle.

 

Og igjen, det kjører masse tunge kjøretøy rundt i vårt land hver dag uten at de dunrer inn i kjøretøyene forran seg som viser at det går an å kjøre etter forholdene på tross av lengere bremselengde.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Trygge kan være så mangt - da må man ha perfekte dempere, rette bil osv også, samt testvinnere(?) - hvis de er like gode på din bil. Min erfaring er at ikke alle dekk (spesielt vinterdekk på vinter) er like gode på alle biler. Sommerdekk har jeg ikke teste på maks, men blir ikke forundret om samme gjelder der.

 

Som sagt, man får ikke optimalt med dekk laget for vinter, men man kan få like gode som de dårligste sommerdekkene, kanskje bedre.
Det er de færreste som tester hva som passer sin bil, skifter dempere, lufttrykk mm hele tiden og har optimal bil for maks bremseeffekt.

Man kjører sikkert utifra hvilket utstyr man har - altså tilpasser sin kjørestil utifra det. Det er like forutsigbart som andre dekk

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært med og kjørt dekktester på både tørt og vått føre, med sommerdekk, slitte sommerdekk og gode piggfrie vinterdekk. Jeg står på mitt: Nei, det får du ikke!

Du kjører tester mens jeg kjører i den virkelige trafikken.

Lenke til kommentar

 

Siden du er såpass påståelig, har du lest politirapporten?

 

Det kan tenkes at jeg kjenner saken noen hakk bedre enn du gjør.

Det kan godt tenkes at du har lest politirapporten og i den forbindelse hva er konklusjonen i sammenligning med om det hadde vært tungtransport som fulgte etter deg med samme hastighet og avstand?

 

Jeg har lest rapporten, jeg har lest alt relevant materiale.

Jeg har undersøkt og gjort alt jeg kan, konklusjonen er enkel.

 

Ditt scenario er ikke aktuelt, det er rett og slett ikke en relevant problemstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...