Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjør piggfritt hele året.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke annet en at du må være litt våken på forlenget bremselengde både på våt og tørr asfalt en med sommerdekk.

Vinterdekk har dårligere egenskaper for å lede bort vann en sommerdekk men dette er bare et problem om du kjører på en måte som gjør at du trenger maks egenskaper av sommerdekkene dine.

Har gjort dette selv noen ganger opp gjennom tiden og ser ikke det store problemet med det.

Lenke til kommentar

Samme om bilen din er 1 eller 20 år.

Å kjøre piggfritt KAN gå, men ytelsen på våte veier viser at piggfritt yter langt dårligere enn på vanlige sommerdekk.

Og paradoksalt nok prøver Statens Vegvesen å skape nettop dette føret på norske vinterveier hele vinteren samtidig som de oppfordrer til å kjøre piggfritt på grunn av sikkerheten, mens propagndaen sier at sorte våte veier om vinteren er sikkert mens sorte våte veier er farlige om sommeren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om bilen din er 1 eller 20 år.

Å kjøre piggfritt KAN gå, men ytelsen på våte veier viser at piggfritt yter langt dårligere enn på vanlige sommerdekk.

 

 

Ja, all saltingen gjør at når nye sjåfører møter skikkelige vinterveier så aner de ikke hvordan bilen oppfører seg fordi de er vandt med å kjøre på våte oppskrapede veier som ødelgger bilene og ikke minst gummien i dekkene.

 

Dette var da selvmotsigende....

 

 

Hvis sjåfører er vant til våte veier med piggfrie dekk på vinteren burde det da ikke være noe problem på sommeren.

 

Det eneste som bekjymrer meg, som testen heller ikke tar for seg, er hvordan piggfrie dekk oppførerer seg på vinterføre når de har blitt brukt på sommeren med varme temperaturer etc.

 

Piggfrie dekk er jo ganske myke, og erfaringsmessig blir de hardere i varme temperaturer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Det beste er nok å "bruke opp" siste rest av dekket om sommeren og kassere det når vinteren kommer igjen.

Å kjøpe nye piggfrie dekk får å la de stå på til de er oppbukte er nok ikke så god ide for piggfrie vinterdekk slites mye på sommeren med varm og tørr asfalt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Samme om bilen din er 1 eller 20 år.

Å kjøre piggfritt KAN gå, men ytelsen på våte veier viser at piggfritt yter langt dårligere enn på vanlige sommerdekk.

 

 

Ja, all saltingen gjør at når nye sjåfører møter skikkelige vinterveier så aner de ikke hvordan bilen oppfører seg fordi de er vandt med å kjøre på våte oppskrapede veier som ødelgger bilene og ikke minst gummien i dekkene.

 

Dette var da selvmotsigende....

 

 

Hvis sjåfører er vant til våte veier med piggfrie dekk på vinteren burde det da ikke være noe problem på sommeren.

 

Det eneste som bekjymrer meg, som testen heller ikke tar for seg, er hvordan piggfrie dekk oppførerer seg på vinterføre når de har blitt brukt på sommeren med varme temperaturer etc.

 

Piggfrie dekk er jo ganske myke, og erfaringsmessig blir de hardere i varme temperaturer.

 

Våte veier med harde uttørkede piggfrie vinterdekk er en serdeles dårlig kombinasjon.

Og som perpyro sier så vil varm asfalt ødelegge de ytterligere.

Hvor lenge de da vil vare er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Hei. Fant denne artikkelen i bladet Motor.

Tenkte faktisk å gjøre akkurat det, da mine sommerdekk er utslitt...

Synspunkter?

Jeg tror ikke NAF er spesielt stolte av den artikkelen i dag, men mye har også forandret seg også med oppbyggingen av dekk.

 

 

 

Ikke annet en at du må være litt våken på forlenget bremselengde både på våt og tørr asfalt en med sommerdekk.

Vinterdekk har dårligere egenskaper for å lede bort vann en sommerdekk men dette er bare et problem om du kjører på en måte som gjør at du trenger maks egenskaper av sommerdekkene dine.

Har gjort dette selv noen ganger opp gjennom tiden og ser ikke det store problemet med det.

NEINEINEI, det er absolutt ikke greit med vinterdekk på sommerføre.. Det er ikke nok å være "litt årvåken på forlenget bremselengde", bremselengden øker dramatisk og kjøreegenskapene blir dramatisk dårligere enn med sommerdekk.

 

Det er ikke bare når du kjører ut maks potensiale fra sommerdekkene dette er relevant, det er i nødsituasjoner det er kritisk med gode dekk og de oppstår pussig nok som regel uten at man er forberedt på det.. 

 

At du har gjort det noen ganger opp gjennom tiden viser bare at du gir fullstendig blanke faen i sikkerhet.

 

Bilen min er 20 år gammel...

Irrelevant, NAF dreit seg ut for 20 år siden.

Dessuten er dekkene i dag noe ganske annet enn for 20 år siden..

Vinteregenskapene til dagens piggfrie vinterdekk er enormt gode i forhold til det de var på den tiden, og dette medfører naturligvis at de ikke akkurat blir bedre på sommerføre.. 

 

Samme om bilen din er 1 eller 20 år.

Å kjøre piggfritt KAN gå, men ytelsen på våte veier viser at piggfritt yter langt dårligere enn på vanlige sommerdekk.

 

Under normale forhold dersom man kan garantere at det ikke oppstår farlige situasjoner kunne det i teorien vært ok.

Men farlige situasjoner oppstår, og det er da man har behov for best mulig grep og kjøreegenskaper.

 

Hvis sjåfører er vant til våte veier med piggfrie dekk på vinteren burde det da ikke være noe problem på sommeren.

Så hvis de er vant til å ha best mulig grep ut fra gjeldende forhold på vinteren er det ingen grunn til at de skal ha det også på sommeren?

 

 

Piggfrie dekk er jo ganske myke, og erfaringsmessig blir de hardere i varme temperaturer.

 

?

De blir svært myke i høy temperatur, men foreldelsen av naturgummi vil gå raskere så de sånn sett blir harde ja.

Dog blir de ikke harde av bruk i varmen, av det blir de ødelagt og sinnsykt myke.

 

 

Det beste er nok å "bruke opp" siste rest av dekket om sommeren og kassere det når vinteren kommer igjen.

Å kjøpe nye piggfrie dekk får å la de stå på til de er oppbukte er nok ikke så god ide for piggfrie vinterdekk slites mye på sommeren med varm og tørr asfalt.

Å bruke piggfrie vinterdekk på sommeren er forkastelig, enhver som gjør sånt er en komplett idiot og burde vært offentlig lynsjet.

 

Jeg har kroniske smerter på grunn av en sånn idiot.

Lenke til kommentar

Høres ut som vi må parkere alle mann om vinteren for dette er beste tenkelige scenariet vinterstid.

Eller skal vi alle sammen lysjes for å kjøre med piggfridekk på saltsleip asfalt halve året?

Og du Snylter har kroniske smerter fordi en idiot ikke holdt god nok avstand.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som vi må parkere alle mann om vinteren for dette er beste tenkelige scenariet vinterstid.

Eller skal vi alle sammen lysjes for å kjøre med piggfridekk på saltsleip asfalt halve året?

Og du Snylter har kroniske smerter fordi en idiot ikke holdt god nok avstand.

Det er noe med å ha så godt grep som er praktisk mulig under de rådende forhold.

En viss risiko må vi akseptere, og det er bakgrunnen for at det er greit å kjøre bil også på vinteren.

 

Om sommeren er saken en helt annen, da er det ganske greit å få svært godt grep ved å bruke gode sommerdekk.

 

Jeg har kroniske smerter fordi en idiot ikke klarte å stoppe. Avstanden mellom min bil og hans bil var i utgangspunktet god og hadde holdt i massevis dersom han hadde kjørt på sommerdekk.

 

Vi kan rett og slett ikke akseptere slike idioter på veien.

Lenke til kommentar

Så med gamle såvidt reglementerte sommerdekk hadde hanklart å stoppe mener du?

Du må ikke se deg blind på best tenkelige situasjon for det er skjelden virkeligheten.

 

Vi kjører rundt i et land med moderate fartsgrenser og dårlig veistandar.

Det er lov å bruke hue bak rattet og ikke bare når utstyr til bilen kjøpes inn.

Jeg husker diskusjonen fra i fjord og jeg mener fortsatt at han som kjørte på deg allerede hadde brutt veitrafikkloven får han planta bilen i bakenden på din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med gamle såvidt reglementerte sommerdekk hadde hanklart å stoppe mener du?

Du må ikke se deg blind på best tenkelige situasjon for det er skjelden virkeligheten.

Det var i overkant av 20 grader i lufta, noe varmere i asfalten.

Under slike forhold er ikke mønsterdybde spesielt viktig, det er derimot kvaliteten på gummien som har kontakt med veien.

Med sommerdekk ville han høyst sannsynlig klart å stoppe.

Saken ble etterforsket av politiet.

 

Vi kjører rundt i et land med moderate fartsgrenser og dårlig veistandar.

Det er lov å bruke hue bak rattet og ikke bare når utstyr til bilen kjøpes inn.

Jeg husker diskusjonen fra i fjord og jeg mener fortsatt at han som kjørte på deg allerede hadde brutt veitrafikkloven får han planta bilen i bakenden på din.

Det er påbudt å bruke hodet, akkurat som det er påbudt å ha bilen skodd etter forholdene.

 

Jeg husker jeg disktuerte dette en gang på fjorden, men tror ikke du var med da. Det var deilig vind den dagen og båten gjorde god fart.

Lenke til kommentar

Nå mener jo staten at det ikke er uforsvarlig og kjøre med vinterdekk sommerstid og de har regulert bruken av vinterdekk sommerstid så det duger for meg hva sikkerhetsaspektet anngår.

Nei, staten har ikke sagt at det er forsvarlig med vinterdekk på sommerføre. De har heller ikke regulert bruken av vinterdekk på sommerføre.

 

Derimot har de sagt at folk må bruke hodet.

Enkelte dekk egnet for sommerføre er faktisk merket med M+S, uten at dette gjør de til vinterdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...