Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av fast eiendom, hva må vi huske på?

Snylter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg representerer en forening som skal selge fast eiendom vi eier.

Eiendommen ble kjøpt tidlig på 90-tallet av en forening som ikke var registrert i enhetsregisteret.

For ca 10 år siden ble denne foreningen fusjonert med en annen forening som heller ikke var registrert i enhetsregisteret.

Pr. i dag er heller ikke den nye fusjonerte foreningen registrert i enhetsregisteret..

Den nye fusjonerte foreningen er på vei til å bli registrert nå.

Hvordan løser vi dette rent praktisk?

Vi har tenkt til å gjøre salget uten megler (hytta er allerede ute på markedet, og pågangen er foreløpig rett og slett enorm..)

Jeg har forstått at vi bør bruke en advokat til å foreta transaksjoner og ordne noe papirer..

Har noen en ide om hva dette kan koste og hva vi bør passe på at blir gjort?

Foreningen forsøker å bruke minst mulig penger, men vi er jo også opptatt av å gjøre ting riktig.

Jeg tar gjerne imot tips om advokater som gjør slikt på et rimelig/gratis vis for ideelle foreninger.

Området Oslo-Kongsvinger sånn ca er aktuelt.

Alle midler fra salget skal brukes til å skape aktivitet for barn og unge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har tatt et par slike oppdrag på timesbasis, og sist gang kostet det 4-5k for klient (det var riktignok et vennepar av meg). De fleste rene oppgjørsoppdrag ligger raskt på 15-20k basert på de rimelige advokater/meglere jeg kjenner til, men det er mulig å få det lavere hvis man fronter "ideell organisasjon"-biten. Problemet ligger litt i at selve situasjonen handler om at foreningen vil få inntekt, og da blir "forening med lite penger"-argumentet mye svakere.

Rent praktisk blir det et spørsmål om å kunne legitimere seg overfor kjøper og overfor Statens Kartverk. Sjekk hvem som har grunnbokshjemmel nå. Det er denne personen/enheten som må legitimere seg overfor kjøper, og som må utstede skjøte som skal tinglyses.

Lenke til kommentar

Det er den tidligere foreningen som nå ikke eksisterer som følge av at den er fusjonert med en annen forening som har grunnbokshjemmel.

Dette har jeg sjekket gjennom Kartverkets digitale tjenester (seeiendom.no)

Du har rett i at foreningen får inn penger, men det er også slik jeg ser det et poeng at foreningen skal bruke samtlige midler på å skape aktivitet for barn og unge.

Har du noe råd til konkrete advokater man kan henvende seg til? Eller er du en mulig advokat i denne sammenheng?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen advokater å anbefale, dessverre, men Advokaten Hjelper Deg (en tjeneste fra Advokatforeningen) har en liste bl.a. over advokater som tar på seg oppgjørsoppdrag. Avhengig av hvilke behov du har kan jeg påta meg oppdraget (for min del er det visse begrensninger i ansvarsforsikringen min som gjør at oppdraget må tilfredsstille visse parametere for at jeg skal ta det).

Når den gamle foreningen ikke eksisterer er det den nye foreningens styre som er signaturberettiget, jf. Rundskriv for tinglysingen pkt. 3.4.2. Det vil kreves dokumentasjon på fusjonen hvis dette ikke er tilgjengelig i Foretaksregisteret. Dokumentasjon vil typisk være protokoll fra årsmøtet/årsmøtene hvor fusjonen ble besluttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...