Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kombi maskin eller separat vask og tørk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter å tråler litt på nett å har litt lyst å kjøpe kombi vaskemaskin, men har hørt mye negativt om de. Er de så dårlige som folk skal ha det til? Bør jeg da heller kjøpe vaskemaskin og tørketrommel separat?

Noen her som har eller har hatt kombi maskin å vil dele erfaringer? Litt kjipt å kjøpe katta i sekken.

Takker for innspill

Er forresten denne jeg muligens tenker å kjøpe

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri kjøpt kombi. Det gjør at du ikke kan sette på ny vask mens tørketrommelen går.

Jeg bor alene, så vasker ikke så mye klær i uka. Hadde jeg hatt en stor familie, så hadde jeg nok gått for vask og tørk separat.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri kjøpt kombi. Det gjør at du ikke kan sette på ny vask mens tørketrommelen går.

Jeg bor alene, så vasker ikke så mye klær i uka. Hadde jeg hatt en stor familie, så hadde jeg nok gått for vask og tørk separat.

Du har vel planer om å ha den noen år? :) Ting forandrer seg!

Lenke til kommentar

Må da være behagelig at maskinen går automatisk over til tørk uten at man trenger å flytte tøyet over i en annen maskin.

Hvis det er tiden det kommer an på hadde jeg heller kjøpt to like kombimaskiner.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Må da være behagelig at maskinen går automatisk over til tørk uten at man trenger å flytte tøyet over i en annen maskin.

Hvis det er tiden det kommer an på hadde jeg heller kjøpt to like kombimaskiner.

Samme tenker jeg, men har hørt litt klager angående kombimaskiner. Om det er fordi de bruker for lang tid eller om det er noe annet vet jeg ikke, så derfor jeg rådfører meg litt her. Prisen blir jo omtrent det samme om jeg kjøper de separat eller om jeg går for en kombimaskin.

Lenke til kommentar

Separat løsning vil alltids være bedre. Kombi er mest ment for de som ikke har mulighet for søyle/separat.

Mer effektivt, mindre slitasje (to motorer/drivverk fremfor en), og det faktum at en tørketrommel trenger mye luft/volum, mens vaskemaskin trenger tyngre og mer stabil komstruksjon. To delvis motstridende elementer. Og derfor er det normalt forskjellig kapasitet på vask og tørk i en kombi.

Den største fordelen er dog at man kan legge inn skittent tøy og få ut tørt tøy uten å gjøre noe mer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vil i utgangspunktet anbefale separate maskiner. Til små husholdinger med lite vask og/eller lite behov for trommeltørking kan kanskje det være et alternativ.

Eneste fordeler med kombimaskin er:

- Plassbehov.

- Kan gjøre hele vaske- /tørkeprosessen i en operasjon.

Ulemper med kombimaskin i forhold til separat vask og tørk:

- Kapasitet. Kombimaskiner rommer ca halvparten som tørk. Oppgis ofte noe mer, men resultatet er ikke alltid så bra.

- Tid. Hvis man vasker full maskin i kombimaskin og skal trommeltørke alt så må det tørkes i to omganger. Total tid med en god energigjerrig vask og to ganger tørk nærmer seg en hel arbeidsdag.

- Tid. Har man dårlig tid og/eller mye vask kan man bruke begge samtidig hvis man har separate maskiner.

- Driftssikkerhet. Har ikke tall på det, men har en sterk mistanke (basert på erfaring) om at det er noe mer feil og sansynligvis kortere levetid på kombimaskiner.

Lenke til kommentar

... Er forresten denne jeg muligens tenker å kjøpe

Hvis man først kjøper en kombimaskin, så kjøp en med større trommel. De oppgir riktignok kapasiteten til 8/4 kg, men trommelen er bare på 52 liter og det er smått. Kan ikke fatte at det er mulig å stappe inn 8 kg tøy og få det vasket rent.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Samme tenker jeg, men har hørt litt klager angående kombimaskiner. Om det er fordi de bruker for lang tid eller om det er noe annet vet jeg ikke, så derfor jeg rådfører meg litt her. Prisen blir jo omtrent det samme om jeg kjøper de separat eller om jeg går for en kombimaskin.

Jeg bruker kombi-maskin. aldri vært mer fornøyd. :)

Jeg bruker denne:

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/AQD1071D69EU/hotpoint-aqualtis-vask-tork-aqd-1071d-69-eu

Jeg forhørte meg litt før kjøp, bla.avdelingsjefen for hvitevarer, som også mente at kombimaskiner hadde et dårlig rykte før, mens idag har de blitt såpass gode at det er et reelt alternativ.

Anbefaler at du undersøker godt, ikke hør på alle "bedreviterene" på forumet :)

Men for all del, skal du vaske tøy flere ganger om dagen, så er kanskje 2 maskiner bedre alternativ......

Lenke til kommentar

Så lenge man innser de åpenbare begrensningene, så vil man nok bli meget fornøyd. Det er ikke dårlige maskiner, og så fremt man tar høyde for det, så vasker de og tørker bra nok. 

Dog skal man ikke alltid kimse av "bedrevitere" på nettet også da. Noen har faktisk relevant erfaring, kunnskap og bakgrunn.  :wee:

Lenke til kommentar

Gikk for to separate maskiner etter anbefaling fra Elkjøp. Han anbefalte ikke kombimaskin visst man hadde dyr, da de ikke er så effektiv på hårfjerning som en separat tørketrommel er. Har en liten labbetuss som er mitt i røyting, så da ble valget ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Hei, hadde Hover kombimaskin, men tørkedelen av maskina fungerte ikkje som den skulle. Hover er ikkje kvalitet heller (mi meining), og bytta ut kombi med vanleg vaskemaskin frå Siemens. Vibrasjon og lyd gjekk kraftig ned for å sei det mildt. Har ingen behov for å bruke tørketrommel i dag - derfor har eg ingen tørketrommel og er god fornøgd med ny god vaskemaskin :-) Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...