Project ZAP Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Heisann! Nærmer seg eksamen og jeg gruer meg litt til det fordi jeg har ikke alle IT begrepene på plass. Spesielt når det kommer til ITIL Lurer på hva SPOC er og betyr. Nevn noen eksempler Hva er forskjell på servicedesk og helpdesk. Hva er et servicesenter og hva er et tilfelle innen IT? Håper noen kan gi svar på dette, er evig takknemlig. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Alle forkortelsene er beskrevet på Wikipedia (noen kun på den engelske). Du kan jo begynne med å lese det som står der, og så kan du jo stille (bedre, forhåpentligvis) spørsmål etterpå. Lenke til kommentar
PizzaToast Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) ITIL = Information Technology Infrastructure LibraryITIL beskriver og håndterer IT-spesifikke problemer i bedrifter,altså alt fra feilhåndtering til drift & support av et eller flere systemer.SPOC = Singel Point of ContactSPOC er en kontaktperson eller en gruppe som har ansvaret forulike oppgaver og mål i et gitt område. For eksempel SPOCfor printeren/kopimaskinen, reparerer og fyller på papir etc.Helpdesk og Service Desk/Senter er mange steder det samme,Helpdesk gir oftere mer råd og guider, mens Service Deskkan hjelpe brukerne med reparasjoner og liknende. Endret 11. mai 2016 av PizzaToast 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 SPOC betyr vel gjerne at man har en person/gruppe/telefonnummer å forholde seg til uavhengig av problem Kan jo nevne at vi på jobb er SPOC for enkelte lokasjoner, dvs at de ringer oss uansett hva problemet er, selv om systemer vi ikke har tilgang til. Det er da vår oppgave å ta kontakt med rette personer/grupper for å få det fikest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå