Gå til innhold

Elbilforeningens visjon: Ladestasjoner med 10-15 ladeuttak på 350 kW hver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg får vi biler med større batteripakker"

 

Akkurat som det er variasjon på bensinbiler, så kommer det til å være en varjasjon på elbiler. Med andre ord, så kommer elbilene til å ha forskjellige størrelse på bl.a. batteri.

 

En ting som hinder for utvidelse av effekten, nemlig at det er forbudt å ta betalt per kWt. Dersom det hadde vært lov, så hadde det vært enker å selge lading med ladere som støtter dynamisk effektfordeling på likestrøm-lading. Det er meg bekjent bare installert en slik lader i Norge (AR).

 

Vi kan jo ta et praktisk eksempel. På Danmarksplass i Bergen, så er det flere like hurtig-ladere. Isteden for å ha 2 50kW ladere rett vedsiden hverandre, så kunne på f.eks. en på 100kW, som kan lade 2 biler på 50kW, eller en på 100kW. På mindre trafikkerte steder, hvor man ikke kan forsvare kapital-bindingen av mange likerettere, så kan f.eks. 80kW deles på 4 punkter.

 

Men for at et slik system skal funke, så må det være lov å selge lading i kWt... Forbudet mot salg av strøm hindrer økt effekt... På tide å at vi, som i våre naboland, kan selge lading i kilowattimer.

 

Ang effekt-reduksjon grunnet stor pågang, så har jeg følgende motto: Bedre å stå i kø tilkoblet enn å trippende ved siden av laderen...

 

Effekt-deling av likestrøm fåes fra 20kW og oppover:

Lenke til kommentar

Hvordan grensesnitt blir det mot bilen hvis man ser for seg 350 kW ladeeffekt?

 

Sannsynligvis rundt 50% tykkere og dobbelt så stiv kabel enn dagens 130 kW Tesla lader. Bør ikke by på store utfordringer da det ikke er snakk om 100% duty cycle/døgn og kabeltemperatur kan overvåkes og begrenses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Større batteri og raskere lading er helt klart veien å gå. Dagens kortrekkeviddebiler lader stort sett med 2C og hvis vi skal følge det mønsteret så bør Bolt lade med 120kW og 'Zoev2' lade med 80-90kW. Vi trenger da sannsynligvis ladere som er raskere enn 50kW allerede til neste år. (egentlig allerede i år siden Kia soul kan lade med 80kW?)

 

Å utvikle standarden til 350kW allerede nå er fornuftig for da er jobben gjort når biler med schvæære batterier kommer. Hvis vi fortsatt holder oss til lading ved 2C så indikerer 350kW at du kan lade 50% av et 175kWh batteri på 15 minutter. Med 5% årlig økning i energitetthet så er så store batterier 'bare' 10-15 år unna. Med den batteristørrelsen og ladefarten bør både rekkeviddeangst og 'planleggingsaversjon' være en saga blott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...