ITtraktor Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) Jeg har fått et kjøreoppdrag gjennom barnevernet som går ut på henting og levering av et barn. I den sammenheng er det en liten uenighet om jeg skal regne km fra jeg kjører hjemmefra hos meg eller mellom leveringsstedet og barnets hjem. Jeg får riktig nok betalt for den veien jeg ikke har barnet i bilen også, dermed mener jeg det også blir rimelig at jeg får kjøregodtgjørelse for all kjøring som har med oppdraget å gjøre. Jeg kan jo ikke fly bilen bort til der det skal kjøres fra/til. Hva mener der om saken? Endret 11. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Jeg har fått et kjøreoppdrag gjennom barnevernet som går ut på henting og levering av et barn. I den sammenheng er det en liten uenighet om jeg skal regne km fra jeg kjører hjemmefra hos meg eller mellom barnets hjem og leveringsstedet. Jeg får riktig nok betalt for den veien jeg ikke har barnet i bilen også, dermed mener jeg det også blir rimelig at jeg får kjøregodtgjørelse for all kjøring som har med oppdraget å gjøre. Jeg kan jo ikke fly bilen bort til der det skal kjøres fra/til. Hva mener der om saken? Jeg skriver alltid kjøregodtgjørelse fra der hvor jeg starter arbeidet, altså om jeg tar noen timer på kontoret først skriver jeg fra kontoret og så hjem. Skal jeg på reise og skal ut tidlig skriver jeg fra hjemme til hjemme. Om dere ikke kommer til enighet kan du kreve å kjøre til arbeidsplass(hvor du er ansatt i kontrakt) for så å kjøre til hjemmet til barnet og samme på vei hjem, da må kanskje bedriften betle mer. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 Jeg vil i utgangspunktet ikke være vanskelig, men når de vil at jeg skal trekke fra forskjellen på 1,7 km om jeg henter i barnets hjem eller på SFO blir jeg fort vanskelig tilbake. Det er tross alt snakk om nesten 400 km i løpet av en helg totalt sett. Enkelte ganger har vi måtte snu fordi barnet har glemt noe, i utgangspunktet km jeg ikke hadde tenkt å føre opp, men når de er så vanskelige kommer jeg nok til å før opp det også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Fyrst og fremst må du sjekke om det står noke om dette i arbeidsavtalen din. Det kan være at det står noke nærmare beskrivelser der om kva som skal reknast som arbeidstid. Ellers så er det vell ganske vanlig at ein ikkje får dekt kjøyregodtgjersle eller betalt for pendlinga til og frå det oppmøtestedet som er avtalt i arbeidsavtalen (typisk kontoret og liknande). Men mange som har vaktordningar og liknande vil ofte ha betaling frå den tida dei setter seg til arbeidsgivers disposisjon, som då vanligvis er det tidspunktet der dei får beskjed om at arbeidsgiver har arbeid som skal utførast. For meg høyres det eigentleg ut som at du driver litt drosjeliknande aktivitet, der du kjøyrer heimaifrå men får kun kjøyregodtgjersle for kjøyreturen mellom hentested og avleveringssted. Dersom dette er tilfellet så er det også rimelig at du får betalt omtrent slik som drosjene, altså at det ikkje er kjøyregodtgjersler (som kun skal dekke dine faktiske bilutgifter) du skal ha, men ei høgare betaling for å heile transportoppdraget som skal være med å dekke både di lønn, bilutgifter og kjøyreturen som du har fram og tilbake. PS. Husk at det også kan være skattemessige utfordringar knytta til kva du kan/bør kreve kjøyregodtgjersle for. Du bør derfor sjekke opp kva som er mest lønnsomt å kreve også med tanke på fordelsbeskattning. Eg tenker derfor at det kan være mest fornuftig at du fyller ut kjøyregodtgjerslane slik som arbeidsgiver vil at du skal gjere det, men at du krever betaling for minst 2-3 timar berre for oppmøte/utrykning. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) Det foreligger ingen arbeidsavtale foreløpig, det er den vi prøver å bli enig om nå. Jeg hadde en sommerjobb i en annen kommune i fjor hvor jeg brukte egen bil. Da var det en selvfølge at jeg førte opp km fra jeg kjørte hjemme fra og kom hjem igjen. Hvordan kan jeg eller gjøre bilen disponibel for arbeidet som skal utføres? Hadde jeg ikke trengt å ta med bilen hadde jeg tatt bussen i stedet. Evt. måtte jeg da tatt bussen til jobb for å så få noen på jobben til å kjøre meg hjem igjen eller fått arbeidsgiver til å dekke bussbillett for så å kjøre bilen hjemme fra og til jobb. En løsning som ville medført like mange km godtgjørelse for arbeidsgiver for som at jeg fikk for hjemme fra i utganspunktet pluss at jeg kaster bort MANGE arbeidstimer. Evt. måtte arbeidsgiver å hentet og levert bilen hjemme hos meg på tauebil. Jeg føler kjøregodtgjørelse hjemme fra er et godt kompromiss for alle parter. Endret 11. mai 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå