Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrisk; 2x2.5mm2 istedet for 6mm2 på 25A kurs?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde elektriker inn for noen dager siden, da jeg skulle ha lagt opp en ny kurs til induksjonstopp, 25A var anbefalt.

Elektrikeren hadde ikke 6mm2 i bilen, og brukte derfor heller to sett med 2.5mm2, altså totalt 5 stk 2.5mm2 ledere. (En til jording).

Er dette etter normen? Jeg syns det virket veldig rart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det bare å ringe opp igjen og be om utbedring uten ekstra kostnad for din del. Usikker på om det i teorien er lovlig å legge dobbelt opp for å få høyere tverrsnitt, uansett er det ikke optimalt og ikke vanlig praksis. Og tverrsnitt på jordleder skal i dag være likt som nominelt tverrsnitt. Altså, jordleder skal ikke ha noe mindre tverrsnitt enn øvrige ledere.

Og ja, høres lite seriøst ut om han visste om hva jobben gjaldt og ikke hadde med materiell i forhold til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er ikke elektriker, men synes dette høres noe spesielt ut, selv om det neppe utgjør noen risiko. Trodde kravet til 25 A var 6 mm2, og han har lagt 5 mm2. Trodde også at tverrsnittet på jord skulle være det samme som tverrsnittet på ledere, og du har fått 2,5 mm2. Er dette trukket i 16 mm rør? Det kan være en utfordring å få 2x6 mm2 + jord trukket gjennom 16 mm, så det er mulig det her er valgt den minst verste løsningen, og at alternativet var å trekke en ny 2x6 mm2 + jord PR.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men synes dette høres noe spesielt ut, selv om det neppe utgjør noen risiko. Trodde kravet til 25 A var 6 mm2, og han har lagt 5 mm2. Trodde også at tverrsnittet på jord skulle være det samme som tverrsnittet på ledere, og du har fått 2,5 mm2. Er dette trukket i 16 mm rør? Det kan være en utfordring å få 2x6 mm2 + jord trukket gjennom 16 mm, så det er mulig det her er valgt den minst verste løsningen, og at alternativet var å trekke en ny 2x6 mm2 + jord PR.

Det var 4mm2 fra før, og ganske sikker på at det var 20mm rør i vegg. Gikk veldig lett å trekke. 

Hmm.. Da skal jeg vurdere å sjekke opp dette, syns det var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så du bytter fra 20A til 25A sikring for induksjonstoppen? Er det nødvendig, egentlig? Vi har 20A på induksjonstoppen, og her har aldri sikringen løst ut. Og vi (mest en av oss) lager mye mat!

Lenke til kommentar

Så du bytter fra 20A til 25A sikring for induksjonstoppen? Er det nødvendig, egentlig? Vi har 20A på induksjonstoppen, og her har aldri sikringen løst ut. Og vi (mest en av oss) lager mye mat!

Nettopp. De originale 2x4mm2 (+2.5mm2 jord) var fra 1964, så jeg syns kanskje det var på tide med noe nytt, også "krever" vår nye 5-soners topp 25A for maksimal effekt. 

Sannsynligheten for at den ryker på 20A er nok forsvinnende liten, men tenkte at det var verdt oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Med 30mA jordfeilbryter kan man vanligvis risikovurdere seg til at 1,5mm2 jord er ok. Parallellkobling for å oppnå større tverrsnitt er helt normalt, dog ikke i en boliginstallasjonssammenheng.

Ja, så sånn sett er det kanskje ikke noe trøbbel at det er 2.5mm2 nå. Men akkurat den parallellkoblingen syns jeg var litt merkelig. 

Lenke til kommentar

Ang. overstrømsbeskyttelse er det faktisk lov, både 52B-2 tabellen med RIM A1 sier at det er nok strømføringsevne i 5mm2, samt 533 i NEK spesifiserer kun sikringsstørrelser for 4mm2 og mindre. Så han kommer akkurat unna med det.

Vil fortsatt si det er noe uvanlig, og en del vanskeligere og terminere skikkelig i enden. Men sannsynligvis lovlig.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Ang. overstrømsbeskyttelse er det faktisk lov, både 52B-2 tabellen med RIM A1 sier at det er nok strømføringsevne i 5mm2, samt 533 i NEK spesifiserer kun sikringsstørrelser for 4mm2 og mindre. Så han kommer akkurat unna med det.

Vil fortsatt si det er noe uvanlig, og en del vanskeligere og terminere skikkelig i enden. Men sannsynligvis lovlig.

OK. Men da er det kanskje greit, som du sier, jeg syns det var litt uvanlig, og det var nettopp termineringen i stikk som jeg er mest bekymret for, evt. mulighet for at en leder blir belastet mer enn den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...