Gå til innhold

Nissan følger i Teslas fotspor: Lanserer batteri som kan forsyne huset ditt med strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor tenker de ikke mer i baner om å gjøre bilens batteri tilgjengelig for dette? Bruke den som buffer ved nattestid hadde vært helt topp! 

 

De gjør jo det, og har gjort det lenge. Det står til og med om det i artikkelen:

 

 

Vil bruke elbiler som energilager
Nissan ser imidlertid for seg at elbileiere kanskje heller, eller i tillegg, vil bruke det langt større batteriet i elbilene sine. Derfor lanserte de samtidig et britisk V2G-initiativ sammen med blant andre Eaton, Enel og den britiske kraftnetteieren National Grid.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor tenker de ikke mer i baner om å gjøre bilens batteri tilgjengelig for dette? Bruke den som buffer ved nattestid hadde vært helt topp! 

 

De gjør jo det, og har gjort det lenge. Det står til og med om det i artikkelen:

 

 

Vil bruke elbiler som energilager
Nissan ser imidlertid for seg at elbileiere kanskje heller, eller i tillegg, vil bruke det langt større batteriet i elbilene sine. Derfor lanserte de samtidig et britisk V2G-initiativ sammen med blant andre Eaton, Enel og den britiske kraftnetteieren National Grid.

 

 

Må innrømme at jeg bare skummet artikkelen og fikk det ikke med meg. Har heller ikke fått det med meg at det er på gang, håper Tesla jobber med det samme :) takk for opplysningen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med bilen som energilager er at den flytter på seg..

 

Hvis du har solceller på taket hjemme, så vil du i 5 av 7 dager, ha et energilager som *ikke* er der når solcellene har strøm til overs.

 

Er ikke denne pakka litt dyr? 4,2kWh, levetid 10 år, €4000. Med en daglig ladesyklus blir det rundt NOK2,50 per kWh? Ikke noe for norske strømpriser altså (men sikker fin som hytte- eller backupstrøm)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med bilen som energilager er at den flytter på seg..

 

Hvis du har solceller på taket hjemme, så vil du i 5 av 7 dager, ha et energilager som *ikke* er der når solcellene har strøm til overs.

 

Er ikke denne pakka litt dyr? 4,2kWh, levetid 10 år, €4000. Med en daglig ladesyklus blir det rundt NOK2,50 per kWh? Ikke noe for norske strømpriser altså (men sikker fin som hytte- eller backupstrøm)

 

Joda, men da kan en jo lade fra solcellene på jobb osv. I tillegg kan en jo kombinere osv. Bare praktisk å kunne utnytte bilen også. 

Lenke til kommentar

Hvis Nissan virkelig ønsker å sikre tilgangen på brukte batterier, så kan de jo bare lage de nye 30 kwt pakkene kombatible med de "gamle" bilene. Det hadde nok gjort at mange med dalende rekkevidde hadde byttet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror mange undervurderer markedet i Norge.

Vi har riktig nok et relativt godt utbygd strømnett til boliger, men disse kan brukes på hytter også, enten som rene batteribanker eller lastfordelere.

 

Og jeg tror det er mange IT-sjefer som kunne tenkt seg en slik eller tre sammen med eller som erstatning til UPSen. Eller, for den saks skyld, hjemmenerden.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange undervurderer markedet i Norge.

Vi har riktig nok et relativt godt utbygd strømnett til boliger, men disse kan brukes på hytter også, enten som rene batteribanker eller lastfordelere.

 

Og jeg tror det er mange IT-sjefer som kunne tenkt seg en slik eller tre sammen med eller som erstatning til UPSen. Eller, for den saks skyld, hjemmenerden.

 

Litt smått til moderne hytter tror jeg, men det kommer kanskje større utgaver? Jeg har selv batteri på hytta bygget av moduler fra Leaf-batterier (fra vrakede biler), men jeg har da bygget batteriet selv. Kapasitet 35kWh, utnyttbart 24kWh. Da begynner det å hjelpe ;)

 

En modul som kobles til et kompett Leaf-batteri hadde vært noe. Slike batterier går for ca. 20-25.000,- hos bilopphuggerne. Det som da trengs er en enhet som kobles til et slikt batteri og kan lade det med solcellestrøm eller fra strømnett samt levere 230V strøm ut på strømnettet enten grid-tie eller off-grid. BMS finnes alt i batteripakken. Med en slik enhet har man et flott system for en hytte til kanskje 40-50.000,- for 20kWh utnyttbart og med integrert solcellelader og inverter som kan levere minimum 4-5kW. Det eneste som trengs i tillegg er x antall solcellepaneler, f.eks ~250W paneler som man får i Norge for noe over 2000,- pr. stk.

Lenke til kommentar

Litt smått til moderne hytter tror jeg, men det kommer kanskje større utgaver? Jeg har selv batteri på hytta bygget av moduler fra Leaf-batterier (fra vrakede biler), men jeg har da bygget batteriet selv. Kapasitet 35kWh, utnyttbart 24kWh. Da begynner det å hjelpe ;)

 

Denne er nok litt liten om den skal klare å fulldrifte en "moderne" hytte, men Tesla PowerWall kan seriekobles så man får større kapasitet. Selv om jeg ikke har funnet om xStorage støtter det vil jeg anta Nissan har tatt høyde for det de også.

 

Uansett tror jeg det største potensialet til å begynne med er lastbalansering. Utvidelse av nettet i grisgrendte strøk er ikke øverst på prioriteringslisten til nettleverandørene, så med mindre hytta er en forholdsvis ny Trysil-hytte er det stor sjanse for at den, selv om den er koblet på nettet, har for dårlig effektkapasitet til å takle forbrukstoppene til en "moderne" tek-nerd.

 

Jeg har selv akkurat totalrenovert en hytte og selv om den teknisk sett hadde strøm var det knapt så nettet taklet en standard komfyr. Når jeg nå har lagt opp varmekabler og annen komfort var det ikke tvil om at det måtte mer strøm inn. Jeg var "heldig", min hytte ligger like ved trafoen, så for meg var det overkommelig å trekke en ny kabel. Men for de andre hyttene i området vill det trolig bli betydelig dyrere å gjøre det samme. En løsning som PowerWall eller xStorage kan da trolig være en god erstatning.

Lenke til kommentar

Jeg har selv akkurat totalrenovert en hytte og selv om den teknisk sett hadde strøm var det knapt så nettet taklet en standard komfyr. Når jeg nå har lagt opp varmekabler og annen komfort var det ikke tvil om at det måtte mer strøm inn. Jeg var "heldig", min hytte ligger like ved trafoen, så for meg var det overkommelig å trekke en ny kabel. Men for de andre hyttene i området vill det trolig bli betydelig dyrere å gjøre det samme. En løsning som PowerWall eller xStorage kan da trolig være en god erstatning.

 

Evt.så velger man noe annet enn elektrisk oppvarming. Jeg skal selv totalrenovere hytta nå, og da blir det vannbåren gulvarme i alle gulv. Denne skal forsynes med varme fra en vannmantlet peisinnsats + vakuumrør-baserte solfangere på taket. Varmtvann vil komme fra samme system. Med en akkumulatortank på grei størrelse vil hytta fint holde varmen over natta selv med -30 grader ute.

Lenke til kommentar

"Dermed kan du lade den når strømmen er billig, og selge overskuddet tilbake til strømleverandøren"

 

Så får vi altså et SAMfunn hvor   det å tjener hverandre blir avløst av tjene PÅ hverandre.

- Og tror vi skal få bedre velstand av dette!

Som om det er billigere (for samfunnet Norge) å selge strøm billig eller dyrt, med samme produksjnspris uansett sesong, - med mellomlagring på ekstra produserte batteri-omkostninger. ( og bortkastet arbeidskraft.)

 

Både batteri-elektriske  og Hydrogen-elektriske biler ønskes velkommen, slik får vi bedre livstopplevelse og mindre lokal forurensning i byerog langs ferdselsårer.

Men at huseiere må være med på dansen og kjøpe/produsere ekstra mik-mak, når  den fornybare el-produksjonen koster 15 øre pr. kWh, må da være fundert på dårlig planlegging, politikk og syk merkantilisme.

Lenke til kommentar

Hvis flere huseiere kjøper batteri for å bruke som buffer for varierende strømpriser i løpet av dagen vil det både redusere svingningene i pris (kraftpris) og redusere behovet for å bedre overføringskapasiteten (nettleie). Dermed hjelper de også naboene sine.

Lenke til kommentar

Hvis Nissan virkelig ønsker å sikre tilgangen på brukte batterier, så kan de jo bare lage de nye 30 kwt pakkene kombatible med de "gamle" bilene. Det hadde nok gjort at mange med dalende rekkevidde hadde byttet.

 

Man trenger ikke ha dalende rekkevidde for å ønske seg større batteri, man kan ha fått behov for større rekkevidde etter man kjøpte bilen. Det nye 30 kWh batteriet til Leaf er også merkbart raskere å hurtiglade enn 24 kWh batteriet for de som har behov for hurtiglading.

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv akkurat totalrenovert en hytte og selv om den teknisk sett hadde strøm var det knapt så nettet taklet en standard komfyr. Når jeg nå har lagt opp varmekabler og annen komfort var det ikke tvil om at det måtte mer strøm inn. Jeg var "heldig", min hytte ligger like ved trafoen, så for meg var det overkommelig å trekke en ny kabel. Men for de andre hyttene i området vill det trolig bli betydelig dyrere å gjøre det samme. En løsning som PowerWall eller xStorage kan da trolig være en god erstatning.

 

Evt.så velger man noe annet enn elektrisk oppvarming. Jeg skal selv totalrenovere hytta nå, og da blir det vannbåren gulvarme i alle gulv. Denne skal forsynes med varme fra en vannmantlet peisinnsats + vakuumrør-baserte solfangere på taket. Varmtvann vil komme fra samme system. Med en akkumulatortank på grei størrelse vil hytta fint holde varmen over natta selv med -30 grader ute.

Nå sporer du helt av her.

 

Om jeg hadde gjort som deg hadde situasjonen uansett vært nøyaktig den samme. Gulvvarmen var ikke tungen på vektskåla. Den var bare én av tingene jeg har lagt til i et allerede sprengt nett.

 

Hvis du hadde lest hele innlegget, ikke bare hengt deg opp i varmekablene, ville du dessuten kanskje fått med deg at det ikke hadde noe som helst med oppvarming å gjøre, men effektstyring. Hvordan man bruker opp kapasiteten i nettet er irrelevant, poenget var å se på alternative løsninger dersom det skjer. Når hele problemstillingen er "Jeg trenger mer strøm, hvordan får jeg til det?" så er ikke "Bruk mindre strøm" en konstruktiv løsning.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest hele innlegget, ikke bare hengt deg opp i varmekablene, ville du dessuten kanskje fått med deg at det ikke hadde noe som helst med oppvarming å gjøre, men effektstyring. Hvordan man bruker opp kapasiteten i nettet er irrelevant, poenget var å se på alternative løsninger dersom det skjer. Når hele problemstillingen er "Jeg trenger mer strøm, hvordan får jeg til det?" så er ikke "Bruk mindre strøm" en konstruktiv løsning.

 

Nå var det neppe "mer strøm" som i mer energi du trengte, men mer effekt. Mer effekt til å ta unna effekttoppene som oppstår når f.eks komfyr og vv-bereder går samtidig. I slike tilfeller kan en batteriløsning som "kutter toppene" være veldig kostnadseffektiv, om det ellers er dyrt å oppgradere strømforsyningen. Da setter man en maksgrense for forbruk fra nettet, om forbruket er høyere hentes det fra batteriet og om det er lavere lades batteriet opp. Normalt vil det ikke være behov for et veldig stort batteri heller, noen få kW slik som Nissan sin utgave vil ofte hjelpe svært mye.

Lenke til kommentar

Problemet med bilen som energilager er at den flytter på seg..

 

Hvis du har solceller på taket hjemme, så vil du i 5 av 7 dager, ha et energilager som *ikke* er der når solcellene har strøm til overs.

 

Er ikke denne pakka litt dyr? 4,2kWh, levetid 10 år, €4000. Med en daglig ladesyklus blir det rundt NOK2,50 per kWh? Ikke noe for norske strømpriser altså (men sikker fin som hytte- eller backupstrøm)

 

Jeg tenkte at artikkelforfatter hadde skrevet feil. Tviler på at denne holder boligen forsynt med strøm i 2-3 dager selv uten varme og kjølebehov.

1000kWh i mnd, tilsier 3,33kWh pr. dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...