Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil innbytte lønne seg, og i så fall av hvilken bil?


Anbefalte innlegg

Denne er en liten nøtt for meg. Vi har en sjuseters Touran 2005 som har gått ca. 230, og en Golf Plus 2006 som har gått rund 130 (også kalt Golf Pensjonist - ganske morsomt å kjøre forbi folk med den, for ingen regner med det!), begge med DSG og 1,9 TDI, og med litt smårust her og der som må tas i løpet av året for ikke å utvikle seg til mer. Siden den siste i kullet flytter ut for å studere til høsten, og siden jeg jobber fra hjemmekontor og vi da ikke trenger to biler lenger, skal vi istedenfor å fikse rust bytte de to ut og kjøpe noe nyere, i prisklassen rundt 250-300 000. V60 er en mulighet, Outlander er en annen. Men spørsmålet er hvordan det lønner seg å gjøre dette. Å komme med to innbyttebiler for å kjøpe én kan jeg ikke tenke meg at vil fungere. Touranen er nok den som er enklest å selge privat, jeg tror den kan anses som den mest kurante bilen så lenge prisen er riktig. Kanskje 60 000. Plusen er nok litt tyngre å selge, det er ikke akkurat den mest populære fra WV (ikke det at jeg eller noen andre jeg har snakket med som faktisk har eid bilen kan forstå det, bilen er kjempepraktisk, og ikke det minste styggere enn Touranen), og den bør samtidig ligge litt høyere i pris. Kanskje 75 høvdinger. Jeg håper altså å ende opp på et sted mellom 120 og 150 for begge to, og så slenge oppi 100-150 ekstra. Men ville det beste være å selge begge bilene privat (det må sies at jeg egentlig hater å drive privat handel med biler, det blir alltid bråk på en eller annen måte, og noen føler alltid at de gjør et dårligere kjøp/salg enn de burde), eller er det noe poeng i å prøve å bruke en av dem til innbytte? Og i så fall hvilken av dem? En annen sak er at ingen VW er aktuell å bytte ut mot. De ruster litt for mye, selv om DSG-kassen er den beste jeg har kjørt med. Så det blir uansett ikke VW mot VW, som sikkert ville vært det enkleste ved innbytte.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan be om innbyttepris for begge. Jeg har vært med på at forhandler gir meg en pris de står ved inntil dagen før jeg skal hente ny bil hos dem. Da får man en minstepris man kan akseptere i markedet, og en trygghet i tilfelle et finn-salg drar ut. Jeg kan ikke se at de går for et dobbelt-innbytte (de ønsker sannsynligvis ingen av dem), men du kan jo be om innbyttepris for begge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For så gamle biler vil de fleste forhandlere kontakte 2-3 oppkjøpere, og gi deg den beste prisen de får derfra, minus den provisjonen de mener de fortjener. Selg heller privat. Mulig du er litt optimistisk på prisene, for å få solgt raskt bør du passe på at din bil kommer på første side med resultater på finn.no når man sorterer på pris.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det. Og jeg må innrømme at jeg er villig til å ta noen tusen i tap for å slippe å forholde meg til en privat kjøper! Uansett hvor ærlig man har vært, vil det alltid være noe de oppdager senere som de mener jeg burde sagt, selv om jeg ikke har hatt peiling på at det var der!

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hva som kommer fram av rapporten det.

Det kan påvirke i negativ retning også på hva som er galt.

Da mest for din del såklart.

Tror uansett at det du ønsker for bilene totalt sett er noe høyt, men det ser du når du har lagt dem ut.

 

Men et godt råd

Kost på en lakkrens og en polering pluss en innvendig shine av bilene. Koster et par tusen men du har igjen for det.

Ser mer ryddig og innbydende ut med ren pen bil.

lettere å selge også.

Lenke til kommentar

Det er så at de kan oppdage feil jeg ikke vet om. Men det kan også hindre krangel etterpå. Og som sagt så liker jeg ikke det. Og fruen er god til å vaske, vokse og behandle, så hun tar nok en runde på dem først. Når det gjelder prisen, så håper jeg du tar feil. Men det kan godt være at de som står på Finn er overpriset, og at jeg ikke får så mye. I så fall betyr det ikke noe annet enn at fleksilånet må ta opp det, akkurat som det tar opp resten av forskjellen mellom prisen på de to gamle og den nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...