Gå til innhold

[Løst] Nvidia GTX 1080 støttet i linux f.eks kubuntu 16.04?

Anbefalte innlegg

Men. Vil du ha det enkelt vil jeg rett og slett anbefale en annen distro enn Kubuntu. Selv kan jeg anbefale Mageia. Mageia har helt suveren maskinvarestøtte og er en solid KDE distro. Steam leveres ikke til Mageia, så du må installere den manuelt, men det virker mye enklere enn det du nå gjennomgår med Kubuntu.

...

Et annet alternativ jeg kan anbefale (som jeg har hatt god erfaring med, men ikke brukt mye) er Linux Mint. Den har også solid maskinvarestøtte og er et mye enklere og bedre system enn Ubuntu.

Har du noe dokumentasjon på disse påstandene om maskinvarestøtte? Jeg synes at det hele høres litt merkelig ut.

Spesielt med Linux Mint, som er basert på Debain (og tidligere Ubuntu), så kan jeg ikke fatte at maskinvarestøtten skal være vesentlig bedre enn Ubuntu. Strengt tatt har er stort sett all maskinvare støttet direkte av mainline kernel, og denne brukes i stort sett alle distroer uten særlig mange modifikasjoner. Av denne grunn har Ubuntu vanligvis akkurat like god maskinvarestøtte som Debian. Faktisk har Ubuntu vanligvis bedre støtte enn Debian siden Ubuntu kernels oppdateres hyppigere hvis du følger alle releasene. Dette kan du også få til i Debian ved å bruke backport kernels.

Ubuntu har i tillegg valgt å gjøre det mye enklere å installere både ufrie og properitære tredjeparts-drivere. Ubuntu gir deg valget om å automatisk laste ned og installere tredjeparts drivere fra blant annet nVidia og AMD. Dette er en tjeneste du ikke finner i mange andre distroer.

Det handler stort sett om firmware og hvilke ikke åpne/ikke kjerne firmware filer som er inkludert. Mageia har arvet en spesielt dyktig maskinvaresøkende programvare fra det tidligere profesjonelt drevne Mandriva systemet og fantastisk automatisk maskinvarekonfigurasjon, enkel og rik firmware lading under installasjon.

Knoppix var den første distron som virkelig ble kjent for sin fremragende maskinvaresøk/konfigurasjon.

Dessuten har jeg erfaring med alle tre selv og finner Ubuntu direkte kronglete å sette opp i forhold til Mageia og Mint. Jeg har ikke brukt Mint på mange år, men maskinvaresøk/konfigurasjon i Mint var helt fanastisk enkelt, like enkelt som Mageia vil jeg si. Begge var milevis foran Ubuntu på samme maskinvare.

Jeg har ikke noe imot Ubuntu, Ubuntu er sunt for GNU/Linux til en viss grad. Men Ubuntu er i min erfaring kronglete og er ikke like skarp på maskinvare som Mageia og Mint. Hvorfor kan jeg ikke akkurat si.

Men ja, alle bruker samme Linux kjerne selvfølgelig, men i forskjellige versjoner.

Dog er jeg rimelig sikker på at det er firmware som inkluderes som utgjør hele forskjellen, muligens kombinert med at Mageia og/eller Mint bruker tilleggsprogramvare for å støtte maskinvaresøk for å øke kvaliteten på denne, uten at jeg spesifikt vet hva de forskjellige distroene bruker av slike funksjoner.

PS. Jeg har ikke spesielt god erfaring med Fedora, men jeg vet Mandriva/Mageia bruker mange Drak verktøy fra Fedora. Muligens det er med å hjelpe. "Harddrake" er en av disse.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.mageia.org/nb/doc/

Mandriva har vertfall bedre installasjonsystem der man kan velge flere pakker under installasjon.

Men problemet er jeg får mere intrykk pakkene er utdaterte.

Ellers er jeg enig med endrebjo at du mangler litt dokumentasjon på bedre driverstøtte.

Slik jeg har erfaringer med mandriva før er de kjent for å ha utdaterte pakker\software.

Eller litt leting fant jeg http://mirrors.mageia.org/ da treg nedlasting hater jeg men finner ikke norsk på den listen over servere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre. Hvorfor henger du deg sånn opp i om pakkene er oppdatert eller ikke. Så lenge det fungerer, så går det vel greit eller?

Også en annen ting: Hvorfor er du så opphengt i UEFI at det skal fungere? Kan fint bruke både Windows og Linux uten.

Er det ikke bedre at du får et system opp å gå som fungerer da?

Kan vel kanskje skjønne at du vil ha den nyeste programvaren, men jeg synes ikke det er det du skal beskymre deg om først kan man si. Jeg synes heller du skal konsentrere deg om å få et system opp å gå som du liker og som fungerer.

De fleste Linux distroene har litt utdaterte programmer. Hvis man skal over på litt nyere programvarer, så må man gjerne over på Developer versjoner eller Testing versjoner. Da kan man gjerne få litt mer oppdaterte programvarer, men jeg tror ikke det er det du skal satse på først.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre. Hvorfor henger du deg sånn opp i om pakkene er oppdatert eller ikke. Så lenge det fungerer, så går det vel greit eller?

Hvorfor ikke da kjøpe windows XP Professional, til 1000 kr når man får windows 7 Pro til samme pris?

Windows XP funger jo like bra, den mangler UEFI støtte, SSD trim etc.

Men alikevell funger den veldig bra, du ser jo svaret på det med en gang er en grunn for det kommer noe nytt?

Også en annen ting: Hvorfor er du så opphengt i UEFI at det skal fungere? Kan fint bruke både Windows og Linux uten.

Jeg har opplevet en del ganger bios ikke alltid funger i multiboot.

Enten må jeg f.eks installere på hver sin harddisk\SSD, ellers må jeg bare håpe det finnes mulig å gjenopprette grub\lilo etter installasjon. Vurder å oppgradere hovedkort så er litt med tanke på fremtidens oppgraderinger også.

Er det ikke bedre at du får et system opp å gå som fungerer da?

Jo men nyere programvare kan gi bedre ytelse\optimaliseringer.

Kan være mandriva\Mageia\Openmandriva\Fedora etc egentlig er beregnet for Core 2 duo\ Quad Q9550.

Ikke for skylake etc.

Vil heller si du hadde vært til mere hjelp hvis du kjenner til hva slags pakker som feiler, fix etc.

Om det finnes måter å ungå en del problemer.

Lenke til kommentar

Jo men nyere programvare kan gi bedre ytelse\optimaliseringer.

Kan være mandriva\Mageia\Openmandriva\Fedora etc egentlig er beregnet for Core 2 duo\ Quad Q9550.

Ikke for skylake etc.

Støtte for Skylake kom i Linux kernel 4.3 og ble forbedret i 4.4

Støtte for Broadwell-E som kommer nå snart er jeg litt usikker på. Støtte for Broadwell kom i Linux kernel 3.16. Det kan hende at Broadwell-E krever nyere kernel.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med Dualboot med BIOS. Vel. Da er det ikke maskina/OS`ene det er noe galt med for å si det sånn. Så det der er bare tull. Jeg vet ikke hvor mange år jeg har kjørt Dualboot, men det har blitt noen år. Har også kjørt Både Dualboot Windows og Flere Linux Distroer på samme maskina og det fungerte helt fint, så nei. Det er ikke noe problem.

Kjøpe Windows XP til 1000 kr som ikke selges mer? Tuller du eller? Men du skjønner vel hva jeg mener med å ikke ha den NYESTE programvaren?

Det at du har problemer med enkelte ting på Linux tror jeg nok har mere med brukerfeil enn Linux å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støtte for NVIDIA GeForce GTX 1080

May 23rd, Windows 368.22, Linux 367.18

Public GeForce Game Ready drivers
Bug fixes and performance improvements

NVIDIA har en Short Lived Branch og en Long Lived Branch som de ikke har oppdatert ennå med siste versjon av driveren.

Long Lived Branch: 361.42

Short Lived Branch: 364.19

Dessverre så har dem kun prekompilerte pakker for LLB. Det er LLB jeg bruker til OpenSUSE for å slippe å måtte installere driveren The Hard Way. Skal man bruke siste versjon av driveren eller en nyere Linux kernel er man nødt til å installere driveren manuelt selv kompilert opp mot installert kernel. Det er nok ikke alle som orker å gjøre det og foretrekker en enkel installasjon.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Money well spent.

Titan gen 1 begynner jo å trekke på åra da :p

Ikke for linux, tror det er perfekt match.

Få spill i linux som trenger bedre skjermkort.

Men litt usikker på om GTX 1080 hadde fungert noe særlig i spilling, regner med en del knotete å få å fungere.

Kanskje i verste tilfellet gir dårligere ytelse også. Noen som har testet?

F.eks også i steam os?

Lenke til kommentar

Tja. Tar det lang tid før LMH1 begynner å spørre om Sli i Linux nå da tro? :p

For jeg er sannelig ikke sikker på om han får det til. Han sliter med så mye annet i Linux så. Inkludert Steam.

Forøvrig kjøper man vel heller ikke Første Generation av Tita nå? Og iallefall ikke to?

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo:

NordicHardware had the opportunity to interview overclocker Mad Tse, who was showcasing the capabilities of custom designed GeForce GTX 1080 HOF at GALAX booth during Computex.

GALAX GTX 1080 HOF: 2.2 GHz on air, 2.5 GHz with LN2

Så hvis du klarer å overklokke GTX 1080 like langt med en 8 pins strømkabel?

Ellers får du nisse et annet sted eller lese opp fakta før du svarer.

Dette skjermkortet hadde sikkert vært noe for deg også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo:

NordicHardware had the opportunity to interview overclocker Mad Tse, who was showcasing the capabilities of custom designed GeForce GTX 1080 HOF at GALAX booth during Computex.

GALAX GTX 1080 HOF: 2.2 GHz on air, 2.5 GHz with LN2

Så hvis du klarer å overklokke GTX 1080 like langt med en 8 pins strømkabel?

Ellers får du nisse et annet sted eller lese opp fakta før du svarer.

Dette skjermkortet hadde sikkert vært noe for deg også.

Det mangler fortsatt ikkje en strømkontakt :)

Lenke til kommentar

Fant ut på den siden det er nvidia programvaren\ som muligens begrenser hvor mye volt man kan gi skjermkortet.

Så det kan være du har rett i praksis holder det med 1 stk 8 pins.

Men litt rart de har 2 stk 8 pins på det kortet om det er salgstriks for å få folk å tro den overklokker bedre.

Lenke til kommentar

Money well spent.

Titan gen 1 begynner jo å trekke på åra da :p

Ikke for linux, tror det er perfekt match.

Få spill i linux som trenger bedre skjermkort.

Men litt usikker på om GTX 1080 hadde fungert noe særlig i spilling, regner med en del knotete å få å fungere.

Kanskje i verste tilfellet gir dårligere ytelse også. Noen som har testet?

F.eks også i steam os?

Bra ytelse i Linux med GTX 1080

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=9800gtx-gtx-1080

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...