Crowly Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 cp skal ligge i /bin, sjekk med enten ls -la /bin/cp eller whereis cp Ligger den der så kan bare angi full path til cp: /bin/cp /usr/share/applications/steam.desktop ~/.local/share/applications/steam.desktop Mulige årsaker, PATH er køddet til, sjekk med echo $PATH eller noe annet som har fjernet cp, da må noe trolig reinstalleres uten har jeg vet hva. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Jeg tør knapt spekulere i hvordan du har klart å få systemet ditt i en state hvor ikke engang cp/coreutils fungerer normalt. Har bare en gammel Ubuntu (12.10) eller nyere Debian (testing/stretch) å teste med, men dette er typisk output man kan forvente med pakken `command-not-found` installert. Virker å komme med standard i Ubuntu 16.04 (manifest). $ PATH="/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/local/games:/usr/games" $ touch foobar $ cp foobar asdf Command 'cp' is available in '/bin/cp' The command could not be located because '/bin' is not included in the PATH environment variable. cp: command not found Men siden `cp` fungerte som sudo, høres feil `$PATH` mer sannsynlig ut enn at coreutils plutselig er borte. Endret 17. mai 2016 av Occi Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 Finner dere noe feil her? larsmartin@PC2:~$ ls -la /bin/cp -rwxr-xr-x 1 root root 151024 feb. 18 14:37 /bin/cp larsmartin@PC2:~$ /bin/cp /usr/share/applications/steam.desktop ~/.local/share/applications/steam.desktop /bin/cp: klarte ikke å opprette vanlig fil '/home/larsmartin/.local/share/applications/steam.desktop': Fila eller mappa finnes ikke larsmartin@PC2:~$ echo $PATH /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin larsmartin@PC2:~$ Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1723331&page=2&p=23251131&do=findComment&comment=23251131 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=175531 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Noen om vet om enten opendriver eller nvidia driver vil fungere i tilsvarende kubuntu 16.04? For vurder å oppgradere fra første GTX Titan til den. Så er det fordel å finne et skjermkort som man vet funger, har mine tvil på det vil fungere med x.org. Eller bør det fungere hvis man legger til: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia Før man bytter skjermkort? Eller må jeg over på 16.10? http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/ Skal du spille i Linux? Eller skal du spille i Windows og lurer på om kortet fungerer i Linux generelt sett? Alle kort fungerer vel med VESA driver uansett. Eller kanskje ikke Nvidia har VESA støtte? Endret 18. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Dessverre er Steam i motsetning til alt annet i GNU/Linux ikke 64 bits, noe som påtvinger deg å installere alle de nødvendige 32 bits bibliotek for å kunne bruke Steam. Libdri, libmesa er bare noen av eksemplene. Når jeg installerte Steam fra Scratch på en annen distro, så måtte jeg installere omtrent 60 i386 pakker for å få Steam til å fungere selv om en haug av biblioteker også er inkludert i selve Steam til Linux pakken. Jeg kan liste de jeg husker her og kanskje andre kan legge til: libdri *dri* libmesa *mesa* libgl ia32 (ja, faktisk) libdrm libdrm-nouveau libdrm-intel libdrm-radeon (ja, alle 3) libgbm libglapi libglib2 libmesagl libmesaegl libmesaglu libxcb1 libxcb-dri2 libxcb-dri3 libxcb-glx libxcb* (alle) og alle pakkene disse avhenger av. Og ja, jeg husket ikke alt dette nei. Jeg sjekket faktisk litt hva jeg har installert selv på distroen jeg bruker Steam på. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Hørtes fryktelig tungvint ut. På Debian holder det å legge til i386 for multi arch, så fikser apt og dpkg dependencies resten. https://wiki.debian.org/Steam#A64-bit_systems_.28amd64.29 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Jeg har 239 pakker installert av 32bit-variant. Jeg har også Wine installert så vanskelig å skille hvilke som kreves av Steam og hvilke av Wine. Når jeg installerte Steam ble noen av disse 32bit-variantene installert automatisk. Sikkert mange av disse som er unødvendig, men vil ikke leke russisk rulett med Steam og forsøke å slette dem. Valve kunne gjort det mye enklere for oss dersom de hadde laget en 64bit-versjon av Steam. Tror problemet er at mange spill er også 32bit. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Jeg har 45, så brorparten er nok Wine hos deg. https://packages.debian.org/stretch/steam http://packages.ubuntu.com/xenial/games/steam Endret 18. mai 2016 av Occi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Jeg har 39 og har vel bare steam som i386. Debian stable. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Noen om vet om enten opendriver eller nvidia driver vil fungere i tilsvarende kubuntu 16.04? For vurder å oppgradere fra første GTX Titan til den. Så er det fordel å finne et skjermkort som man vet funger, har mine tvil på det vil fungere med x.org. Eller bør det fungere hvis man legger til: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia Før man bytter skjermkort? Eller må jeg over på 16.10? http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/ Skal du spille i Linux? Eller skal du spille i Windows og lurer på om kortet fungerer i Linux generelt sett? Alle kort fungerer vel med VESA driver uansett. Eller kanskje ikke Nvidia har VESA støtte? Skal selvsagt spille i linux, hvorfor tror jeg oppretter tråd om det? Men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke veldig mye tid å få steam\nvidia å fungere. Er veldig fristene å heller bruke windows for film\spilling da alt funger mye raskere. Det jeg lurer på hvorfor steam ikke finnes i 64 bits? Da har man først kildekoden til steam, burde det være enkelt å kompilere den i 64 bits. Ser ut det finnes noe som heter: http://repo.steampowered.com/steam/archive/precise/steam64_1.0.0.29_amd64.deb Så må være pakkene for linux som ikke finnes i 64 bits? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Nei, det er ikke nødvendigvis trivielt. Hvorfor i all verden antar du det? Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Jeg tror nok det er best om du holder deg til Windows, for dette fikser du ikke. Når det er sagt, så er ikke Linux noe du må ha eller må drive med. Linux er fint og flott og drive med å forøvrig ikke så veldig vanskelig heller. Iallefall ikke de enklere variantene, men man må kjenne sine begrensninger. Linux er ikke Windows. Hvis man skal drive med Linux og ikke helt vet hva man driver med, så må man søke på nett etter informasjon, så må man følge oppskriftene som blir gitt om ditt problem/om det er et liggnende problem. Hvis man ikke finner AKKURAT det man leter etter, så må man bare prøve seg fram og se hva som skjer. Mange Linux Distroer har gjerne enten en Wikipedia side eller iallefall en side der de viser hvordan ting skal/kan gjøres. Man kan også gjerne søke etter ting der også som man lurer på. F. eks hvordan man setter opp Steam i den aktuelle Linux Distroen. De fleste som driver med PC og forøvrig Linux har prøvd og feilet litt og man lærer av det, men man må lære seg å søke etter informasjon, også er det jo ikke noen ulempe og kanskje om ikke kunne Engelsk, så må man iallefall kunne lese litt imellom linjene. Men det som er da, er at det er ingen som tvinger deg til å bruke Linux. Det går helt fint om du ikke klarer å bruke Linux og heller holder deg til Windows. Du må nesten velge selv, men nå tror jeg det kan være best for deg (Og kanskje best for alle på forumet) om du holder deg til Windows en stund og heller leser deg litt oppå Linux og eventuelt prøver deg på Egenhånd. Man lærer veldig mye av det også. Endret 19. mai 2016 av wil 1 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Jeg tror nok det er best om du holder deg til Windows, for dette fikser du ikke. Når det er sagt, så er ikke Linux noe du må ha eller må drive med. Linux er fint og flott og drive med å forøvrig ikke så veldig vanskelig heller. Iallefall ikke de enklere variantene, men man må kjenne sine begrensninger. Linux er ikke Windows. Hvis man skal drive med Linux og ikke helt vet hva man driver med, så må man søke på nett etter informasjon, så må man følge oppskriftene som blir gitt om ditt problem/om det er et liggnende problem. Hvis man ikke finner AKKURAT det man leter etter, så må man bare prøve seg fram og se hva som skjer. Mange Linux Distroer har gjerne enten en Wikipedia side eller iallefall en side der de viser hvordan ting skal/kan gjøres. Man kan også gjerne søke etter ting der også som man lurer på. F. eks hvordan man setter opp Steam i den aktuelle Linux Distroen. De fleste som driver med PC og forøvrig Linux har prøvd og feilet litt og man lærer av det, men man må lære seg å søke etter informasjon, også er det jo ikke noen ulempe og kanskje om ikke kunne Engelsk, så må man iallefall kunne lese litt imellom linjene. Men det som er da, er at det er ingen som tvinger deg til å bruke Linux. Det går helt fint om du ikke klarer å bruke Linux og heller holder deg til Windows. Du må nesten velge selv, men nå tror jeg det kan være best for deg (Og kanskje best for alle på forumet) om du holder deg til Windows en stund og heller leser deg litt oppå Linux og eventuelt prøver deg på Egenhånd. Man lærer veldig mye av det også. Det inntrykket jeg får av å lese dette føler jeg for å protestere litt på, for som mangeårig windowsbruker og problemløser så kan jeg med hånden på hjertet fortelle at Windows ikke nødvendigvis er noe enklere enn Linux eller fører med seg noe mindre hodebry. Med noen enkle tastetrykk vil en raskt finne ut at internett svømmer over av supporthenvendelser fra frustrerte windowsbrukere. Bare en rask titt på windowsdelen her inne på Diskusjon og vi ser hvor aktiv den delen er (ta en titt!). Forumdelen "Maskinen fungerer ikke" er likedan med i stor grad rådløse windowsbrukere. Hvordan det i det hele tatt da er mulig at all den informasjonen er så lett tilgjengelig, og vi likevel ser ut til å leve i troen om at Windows nærmest er en dans på røde roser kontra alt annet, er noe som ikke er veldig lett å forstå. Å bare gi opp eller henvise til Windows er derfor ikke noe godt svar for Windows har jommen sine egne endeløse frustrasjoner. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Er enig med immunis. Men ja har selv noen problemet med windows f.eks på en maskin har jeg klart å tukle til HDMI oppsettet der hvis jeg slår på forsterkeren (Antakelig brukt (Windows Key + P) http://www.online-tech-tips.com/ms-office-tips/connect-projector-to-windows-pc/ ) eller noe slik som har klart å gjøre det umulig å få lyd på forsterken og samtidig bruke skjerm gir svart bilde hvis jeg prøver.) Men håper selvfølgelig å slippe å reinstallere windows. Hjelper lite å fjerne AMD crimson driver, eller å tilbakestille instillingene i driverne. Endre skjermoppløsning gir samme problem prøvd helt ned på 1024x786 men muligens blir tilbakestilt hvis hdmi forsterken blir slått på, løsningen er å bruke displaylink skjerm (Basert på usb) det er eneste vei utenom. Men sier seg selv det ikke kan brukes 24\07. Har DVI (Men kunne sette 2560x1600 oppløsning på 100 hz på en full HD skjerm, aner ikke hvordan jeg klarte dette må vel være en feil i driverne i så fall som gjør dette mulig) det burde ikke være teoretisk mulig men jeg har likevel klart det. Det var når jeg forsøkte å sette HDMI for å gi kun lyd. Så bytte til windows 10 er ikke sikkert løsning i alle tilfeller, kan gi nye problemer. Da håper jeg noen i så fall kan gi råd, isteden for å ignorere meg helt. Forumdelen "Maskinen fungerer ikke" Den delen kan være maskinvare som feiler, så man kan ikke utelukke programvare\driver heller. Men er enig når man kommer på litt høyere nivå gjerne windows register\ feilsøking er det vanskelig å få hjelp på diskusjon.no der må man i så fall prøve og feile eller søke på google. Så slike små feil er bare eksempel hvordan man kan gjøre ting wil: Vet ikke om det er din måte å si du er lei å innleggene mine. Selv prøver jeg å være så nøytral som mulig, derfor lyst å prøve noe nytt. Men måten du aviser meg på, håper jeg virkerlig ikke det finnes flere slike brukere i dette forumet. Vet både Lycantrophe\Rusher kan være også til dels slik. Kan du ikke bedre selv, hva med å heller la noen andre gi råd? "Dette klarer du ikke selv?" For det er ikke god måte et forum blir bedre. Det går kun over diskusjon rykte og ditt rykte. Sjekk heller Crowly sine svar de er til hjelp hvertfall. Endret 19. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Har du prøvd noen andre distribusjoner foruten Ubuntu/Kubuntu? For eksempel OpenSUSE, Fedora, Mandriva eller Mint. Det kan godt hende en av disse andre distribusjonene passer deg bedre. Hva slags distribusjon man foretrekker er veldig subjektiv fra person til person. Jeg selv foretrekker RPM-basert distribusjon som OpenSUSE og Fedora/RedHat med KDE. Endret 19. mai 2016 av DJViking Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 (endret) Noen om vet om enten opendriver eller nvidia driver vil fungere i tilsvarende kubuntu 16.04? For vurder å oppgradere fra første GTX Titan til den. Så er det fordel å finne et skjermkort som man vet funger, har mine tvil på det vil fungere med x.org. Eller bør det fungere hvis man legger til: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia Før man bytter skjermkort? Eller må jeg over på 16.10? http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/ Skal du spille i Linux? Eller skal du spille i Windows og lurer på om kortet fungerer i Linux generelt sett? Alle kort fungerer vel med VESA driver uansett. Eller kanskje ikke Nvidia har VESA støtte? Skal selvsagt spille i linux, hvorfor tror jeg oppretter tråd om det? Men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke veldig mye tid å få steam\nvidia å fungere. Er veldig fristene å heller bruke windows for film\spilling da alt funger mye raskere. Det jeg lurer på hvorfor steam ikke finnes i 64 bits? Da har man først kildekoden til steam, burde det være enkelt å kompilere den i 64 bits. Ser ut det finnes noe som heter: http://repo.steampowered.com/steam/archive/precise/steam64_1.0.0.29_amd64.deb Så må være pakkene for linux som ikke finnes i 64 bits? Kan jeg komme med en helt annen anbefaling? Jeg synes ikke Ubuntu osv er så veldig bra. Jeg vet folk skryter av maskinvarestøtte osv i Ubuntu. Jeg ser at du bruker Kubuntu. Fordi du liker KDE bedre? Jeg liker KDE bedre. Men. Vil du ha det enkelt vil jeg rett og slett anbefale en annen distro enn Kubuntu. Selv kan jeg anbefale Mageia. Mageia har helt suveren maskinvarestøtte og er en solid KDE distro. Steam leveres ikke til Mageia, så du må installere den manuelt, men det virker mye enklere enn det du nå gjennomgår med Kubuntu. Jeg lurte egentlig kun på det med spilling i Linux, fordi du da selvsagt må bruke den proprietære driveren og ikke den åpne driveren. Og jeg lurte også fordi jeg trodde du kanskje brukte dual boot. Et annet alternativ jeg kan anbefale (som jeg har hatt god erfaring med, men ikke brukt mye) er Linux Mint. Den har også solid maskinvarestøtte og er et mye enklere og bedre system enn Ubuntu. Dog vil jeg tippe det tar noen måneder med driver for gtx1080.. http://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/101818/en-us Endret 19. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Har du prøvd noen andre distribusjoner foruten Ubuntu/Kubuntu? For eksempel OpenSUSE, Fedora, Mandriva eller Mint. Det kan godt hende en av disse andre distribusjonene passer deg bedre. Hva slags distribusjon man foretrekker er veldig subjektiv fra person til person. Jeg selv foretrekker RPM-basert distribusjon som OpenSUSE og Fedora/RedHat med KDE. Selvfølgelig men liker å prøver litt forskjellig. Før hadde jeg mandriva powerpack 2012 men siden det tok slutt så har jeg bare så vidt prøvd: Openmandriva\ Mageia det positive er det er ganske lik som tidligere mandriva, det negativet er siden mandriva gikk konkurs har de ikke fått på plass UEFI boot ennå. Dermed er de på samme nivå vertfall min mening som mandriva powerpack 2012. Ville ikke betalt ekstra for 4 år gammelt system. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Men. Vil du ha det enkelt vil jeg rett og slett anbefale en annen distro enn Kubuntu. Selv kan jeg anbefale Mageia. Mageia har helt suveren maskinvarestøtte og er en solid KDE distro. Steam leveres ikke til Mageia, så du må installere den manuelt, men det virker mye enklere enn det du nå gjennomgår med Kubuntu. ... Et annet alternativ jeg kan anbefale (som jeg har hatt god erfaring med, men ikke brukt mye) er Linux Mint. Den har også solid maskinvarestøtte og er et mye enklere og bedre system enn Ubuntu. Har du noe dokumentasjon på disse påstandene om maskinvarestøtte? Jeg synes at det hele høres litt merkelig ut. Spesielt med Linux Mint, som er basert på Debain (og tidligere Ubuntu), så kan jeg ikke fatte at maskinvarestøtten skal være vesentlig bedre enn Ubuntu. Strengt tatt har er stort sett all maskinvare støttet direkte av mainline kernel, og denne brukes i stort sett alle distroer uten særlig mange modifikasjoner. Av denne grunn har Ubuntu vanligvis akkurat like god maskinvarestøtte som Debian. Faktisk har Ubuntu vanligvis bedre støtte enn Debian siden Ubuntu kernels oppdateres hyppigere hvis du følger alle releasene. Dette kan du også få til i Debian ved å bruke backport kernels. Ubuntu har i tillegg valgt å gjøre det mye enklere å installere både ufrie og properitære tredjeparts-drivere. Ubuntu gir deg valget om å automatisk laste ned og installere tredjeparts drivere fra blant annet nVidia og AMD. Dette er en tjeneste du ikke finner i mange andre distroer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå