Gå til innhold

[Løst] Nvidia GTX 1080 støttet i linux f.eks kubuntu 16.04?

Anbefalte innlegg

Noen om vet om enten opendriver eller  nvidia driver vil fungere i tilsvarende kubuntu 16.04?

For vurder å oppgradere fra første GTX Titan til den.

Så er det fordel å finne et skjermkort som man vet funger, har mine tvil på det vil fungere med x.org.

Eller bør det fungere hvis man legger til:

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Før man bytter skjermkort?

Eller må jeg over på 16.10? http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mente om jeg bør vente til høsten\sommeren? Eller kun bruke det med windows?

Det sies GTX 1080 kommer med kun en 8 pins strømkontakt. Noe som kan bety skjermkortet (Muligens er begrenset med tanke på overklokking).

For må jeg vente til ubuntu\kubuntu 16.10 før jeg kan bruke distribusjonen så bør jeg heller vurdere noe annet.

Prismessig sies å være veldig bra rundt 5000 kr + moms i verstefall.

Så titan X er mye dyrere og dårligere, bortsett fra mindre ram i 1080.

Men vet ikke om ram har særlig betydning med mindre man skal ha 3 stk 4k skjermer i surrund.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen om vet om enten opendriver eller  nvidia driver vil fungere i tilsvarende kubuntu 16.04?

Når en driver kommer som støtter GTX 1080 under Kubuntu, så kan du få den fra :

- sudo apt-add-repository ppa:graphics-drivers/ppa

Så installerer du den fra "Additional Drivers" i Kubuntu. Jeg bruker den ppa'n selv nå med mitt 980Ti kort under Ubuntu MATE 16.04.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så bruker jeg den så skal alle skjermkort fra nvidia fungere uten å måtte sette opp x.org?

- sudo apt-add-repository ppa:graphics-drivers/ppa til (http://ftp.uio.no/pub/)

For merker hvis jeg setter opp en del slike ppa går det dårlig etterhvert, og maskinen begynner å gi feilmelding f.eks " can not download from repo xx error 1\2"

Det finnes ganske mye fra: https://launchpad.net/ubuntu/+ppas?name_filter=nvidia

Sikkert en del som kan ødlegge ubuntu\kubuntu hvis man installer for mye derfra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du linka til den FTP'n menne. Ja du skal kunne bruke alle nVidia kort. Additional Drivers appen i Kubuntu skal ordne resten. (kjør sudo apt-get update etter du har lagt inn ppa'n da)

Her finner du mer info om ppa'n :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det jeg mente om jeg bør vente til høsten\sommeren? Eller kun bruke det med windows?

Det sies GTX 1080 kommer med kun en 8 pins strømkontakt. Noe som kan bety skjermkortet (Muligens er begrenset med tanke på overklokking).

For må jeg vente til ubuntu\kubuntu 16.10 før jeg kan bruke distribusjonen så bør jeg heller vurdere noe annet.

Prismessig sies å være veldig bra rundt 5000 kr + moms i verstefall.

Så titan X er mye dyrere og dårligere, bortsett fra mindre ram i 1080.

Men vet ikke om ram har særlig betydning med mindre man skal ha 3 stk 4k skjermer i surrund.

kan berolige deg med at det ikke finnes spill på linux der du får brukt for et 1080 skjermkort enda uansett, og vil nok ta et år eller 2 før det dukker opp, så i værstefall regner jeg med at linux finner en alternativ driver for det. det gamle ati radeon 5870 kortet mitt finnes det ikke propertiere drivere for på ubuntu 16.04, men det kommer en ny og mye bedre driver i løpet av sommeren for det som også støtter nye vulkan som kan ta spilling under linux inn i en ny dimensjon, så fram til da får jeg bare leve med den midlertidige løsningen på det jeg har nå. linux fungerer greit med plan b (åpen driver), men det er mange spill i steam det ikke fikser og det er noen små bugs i forbindelse med det, men ikke værre enn at det er å leve med.

jeg hadde helt klart kjøpt et 1080 skjermkort selv skulle jeg oppgradert pc'en nå. men jeg gidder ikke, da jeg stort sett gamer på playstation 4 likevel. ting kan vente og linux er mer for surfing og arbeid uansett, spill er ikke det du kjører linux for (enda).

Endret av marius77
Lenke til kommentar

kan berolige deg med at det ikke finnes spill på linux der du får brukt for et 1080 skjermkort enda uansett, og vil nok ta et år eller 2 før det dukker opp, 

Det stemmer ikke helt. Rise of the Tomb Raider har blitt lansert for Linux, og det spillet krever en rask GPU...

Lenke til kommentar

Hei. Det vil vel kanskje fungere sånn helt greit med 1080 kortet, men da bruker den nok nouvau driver, nv  eller kanskje vesa. Vet ikke hva Ubuntu/Mint installer for å få Grafisk Grensesnitt opp å gå.

Uannsett, så tror jeg trådstarter (I dette tilfellet LMH1), skal få en installasjon av en eller annen Linux Distribusjon opp på beina før han beskymrer seg for om nye skjermkort fungerer.

Det er en gang slik at det kan bli en liten smule styr og tull når han setter i gang med Linux. Men, men.

Lenke til kommentar

kan berolige deg med at det ikke finnes spill på linux der du får brukt for et 1080 skjermkort enda uansett, og vil nok ta et år eller 2 før det dukker opp, 

Det stemmer ikke helt. Rise of the Tomb Raider har blitt lansert for Linux, og det spillet krever en rask GPU...

Du mener vel Tomb Raider (2013)...

Lenke til kommentar

Hei. Det vil vel kanskje fungere sånn helt greit med 1080 kortet, men da bruker den nok nouvau driver, nv  eller kanskje vesa. Vet ikke hva Ubuntu/Mint installer for å få Grafisk Grensesnitt opp å gå.

Uannsett, så tror jeg trådstarter (I dette tilfellet LMH1), skal få en installasjon av en eller annen Linux Distribusjon opp på beina før han beskymrer seg for om nye skjermkort fungerer.

Det er en gang slik at det kan bli en liten smule styr og tull når han setter i gang med Linux. Men, men.

dette her er riktig. men fungerer det greit å boote inn via USB-pinne og teste det ut uten å installere, så burde det og være OK å installere. test at printer og scanner fungerer, lyd osv først.

Lenke til kommentar

Du mener vel Tomb Raider (2013)...

Ooops ja selvfølgelig :D

Lenke til kommentar

Når en driver kommer som støtter GTX 1080 under Kubuntu, så kan du få den fra :

- sudo apt-add-repository ppa:graphics-drivers/ppa

Så installerer du den fra "Additional Drivers" i Kubuntu. Jeg bruker den ppa'n selv nå med mitt 980Ti kort under Ubuntu MATE 16.04.

Det heter vist Driver manager:

driver_manager.png

Ser også steam funger dårlig:

https://userbase.kde.org/Kubuntu/Software/Games/Steam

Noen som vet hvordan man fikser det? Da Opensuse funger?

Prøvde:mkdir steam && cd steam && wget http://media.steampowered.com/client/installer/steam.deb

then: sudo dpkg -i steam.deb

2016-05-14 15:00:34 (35,3 MB/s) - «steam.deb» lagret [2732074/2732074]

larsmartin@PC2:~/steam$ sudo dpkg -i steam.deb

[sudo] passord for larsmartin:

Velger den tidligere bortvalgte pakka «steam-launcher».

(Leser database ... 232187 filer og kataloger er for øyeblikket installerte.)

Preparing to unpack steam.deb ...

Unpacking steam-launcher (1.0.0.52) ...

Replacing files in old package steam:i386 (1:1.0.0.48-1ubuntu3) ...

dpkg: dependency problems prevent configuration of steam-launcher:

steam-launcher krever curl. Men:

Pakken curl er ikke installert.

steam-launcher krever python-apt. Men:

Pakken python-apt er ikke installert.

dpkg: error processing package steam-launcher (--install):

kravproblem - setter ikke opp pakken

Processing triggers for desktop-file-utils (0.22-1ubuntu5) ...

Processing triggers for mime-support (3.59ubuntu1) ...

Processing triggers for hicolor-icon-theme (0.15-0ubuntu1) ...

Processing triggers for man-db (2.7.5-1) ...

Det oppsto feil ved behandling av:

steam-launcher

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...