Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk sparkesykkel vs sykkel

Anbefalte innlegg

Jeg forstår bare ikke logikken her. Det er lov å sykle i en fart på 40km i timen, men elektrisk sparkesykkel skal være maks 20km. Hvor er logikken her?? Noen som vet hvorfor? Vet jo at hvis det er over 20km så blir det å ansett som en motorkjøretøy..men dette henger bare ikke på grep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår bare ikke logikken her. Det er lov å sykle i en fart på 40km i timen, men elektrisk sparkesykkel skal være maks 20km. Hvor er logikken her?? Noen som vet hvorfor? Vet jo at hvis det er over 20km så blir det å ansett som en motorkjøretøy..men dette henger bare ikke på grep.

Jeg trur det har litt med sikkerhet å gjøre. Hvor mye kontroll du har på en sparkesykkel vs sykkel.

Lenke til kommentar

Elektriske sparkesykler er i utgangspunktet ikke tillatt, det er kun som leketøy disse er lovlige og da i en hastighet på maksimalt ca 6km/t (gangfart).

Lenke til kommentar

Du har ikke i nærheten av samme kontroll over en sparkesykkel. 40 km/t er galskap, og 20 er fort nok i massevis. Men mye av grunnen til forskjellene i begrensningene er nok at elektriske sparkesykler er nytt, og sykler er gammelt. Kanskje den vanlige sykkelen hadde blitt gjenstand for lignende innskrenkninger hvis den kom på markedet først i dag.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...