Khrathrox Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. For en par uker siden, begynte han å merke at PCen skrudde seg av og på gjentatte ganger på helt tilfeldige tidspunkt. Dette skjedde bare helt random, med en stund mellom hver gang. Nå i det siste, har dette bare hendt oftere og oftere, og nå de siste 2-3 dagene, har det hendt med ca. 5-10 minutters mellomrom, og visse ganger med mindre enn 1 minutt mellom hver gang. Vi mistenker at dette kan skyldes PSU, men er ikke sikre. Alle delene var / er helt nye fra produsent da maskinen ble bygget. Specliste kan vi komme til bake til, da han ikke har denne tilgjengelig akkurat nå.Vi håper på raskt svar, da dette er en maskin han bruker til mesteparten av sitt arbeid, og ikke har andre maskiner tilgjengelige. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg ville ha sjekket om minnebrikkene (RAM-brikkene) sitter skikkerlig på plass. Alternativt forsøkt med bare en og en RAM-brikke (i tilfelle det er feil med den ene). Sjekk også om vifta er full av støv. Får den ikke puste så dør den. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Er vell ikke så mye støv på en helt ny maskin vil jeg tro, men ram brikkene ville jeg også sjekket Ville også sjekket temperatur på CPU. Om denne blir for varm så skrur PCen seg av Lenke til kommentar
dopus Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 skrur den seg av eller bsoder den. Hvis den skrus seg av, kan det skyldes varme. Morderne pcer er satt opp slik at hvis cpu blir for varm så thottler den hastighet på cpu eller skrur seg av. Har dere sjekket at cpu vifte står tilkoblet hovedkort med ledning?? Står kjøleren helt ned på cpu?? er 12v til hovedkort tilkoblet?? er belastningen høy når den skrur seg av?? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. For en par uker siden, begynte han å merke at PCen skrudde seg av og på gjentatte ganger på helt tilfeldige tidspunkt. Dette skjedde bare helt random, med en stund mellom hver gang. Nå i det siste, har dette bare hendt oftere og oftere, og nå de siste 2-3 dagene, har det hendt med ca. 5-10 minutters mellomrom, og visse ganger med mindre enn 1 minutt mellom hver gang. Vi mistenker at dette kan skyldes PSU, men er ikke sikre. Alle delene var / er helt nye fra produsent da maskinen ble bygget. Specliste kan vi komme til bake til, da han ikke har denne tilgjengelig akkurat nå.Vi håper på raskt svar, da dette er en maskin han bruker til mesteparten av sitt arbeid, og ikke har andre maskiner tilgjengelige. Takk på forhånd Fint om du kan komme med en detaljert liste over hvilke komponenter som er brukt. Ikke glem strømforsyning. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Kan han ha glemt å bruke kjølepast mellom CPU og kjøler? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Noe slikt som å ha glemt kjølepasta eller ikke tatt av plast på kjøler kan skylde dette. Lykke til Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Han oppgraderte maskinen til Windows 10, og da var problemet borte, men måtte etter kort tid nedgradere til Windows 7 igjen, da han hadde massive problemer med datatap, og nettverk i Windows 10. Da var problemet tilbake igjen. Jeg har tatt en råkjangs på at det er et OS relatert problem. Har ikke sjekket dette, men er 99% sikker. Skal prøve å finne dette ut nå til helgen. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. For en par uker siden, begynte han å merke at PCen skrudde seg av og på gjentatte ganger på helt tilfeldige tidspunkt. Dette skjedde bare helt random, med en stund mellom hver gang. Nå i det siste, har dette bare hendt oftere og oftere, og nå de siste 2-3 dagene, har det hendt med ca. 5-10 minutters mellomrom, og visse ganger med mindre enn 1 minutt mellom hver gang. Vi mistenker at dette kan skyldes PSU, men er ikke sikre. Alle delene var / er helt nye fra produsent da maskinen ble bygget. Specliste kan vi komme til bake til, da han ikke har denne tilgjengelig akkurat nå.Vi håper på raskt svar, da dette er en maskin han bruker til mesteparten av sitt arbeid, og ikke har andre maskiner tilgjengelige. Takk på forhånd Fint om du kan komme med en detaljert liste over hvilke komponenter som er brukt. Ikke glem strømforsyning. Vi har dessverre ikke denne listen tilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med saken Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Noe slikt som å ha glemt kjølepasta eller ikke tatt av plast på kjøler kan skylde dette. Lykke til Har selv testet/glemt å ta av plast på en CM 212 på en i7 950. Den var litt varm 40-50 ish med middels last. Ingen kræsj Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. For en par uker siden, begynte han å merke at PCen skrudde seg av og på gjentatte ganger på helt tilfeldige tidspunkt. Dette skjedde bare helt random, med en stund mellom hver gang. Nå i det siste, har dette bare hendt oftere og oftere, og nå de siste 2-3 dagene, har det hendt med ca. 5-10 minutters mellomrom, og visse ganger med mindre enn 1 minutt mellom hver gang. Vi mistenker at dette kan skyldes PSU, men er ikke sikre. Alle delene var / er helt nye fra produsent da maskinen ble bygget. Specliste kan vi komme til bake til, da han ikke har denne tilgjengelig akkurat nå.Vi håper på raskt svar, da dette er en maskin han bruker til mesteparten av sitt arbeid, og ikke har andre maskiner tilgjengelige. Takk på forhånd Som malvado sier, trenger vi mere info. Men det kan være alt fra psu/ram og dårlige drivere. Jeg liker dette programmet: http://www.resplendence.com/whocrashed Er en fine måte syns jeg for å se om du har problemer, men ja er ikke 100% riktig. Men er en start. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. Da ville jeg ha tatt saken opp med "produsenten" og bedt ham utbedre feilen. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. Da ville jeg ha tatt saken opp med "produsenten" og bedt ham utbedre feilen. Vi holder på nå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg har en kompis som nettopp fikk en egen PC, custom bygget av en bekjent av faren hans. Da ville jeg ha tatt saken opp med "produsenten" og bedt ham utbedre feilen. Vi holder på nå. Har han/hun gjort noe feil? Funket maskinen da du/Dere fikk den? Svare er ja som jeg kan se Men ja han/hun kan hjelpe med problemet. Men ingen log enda, vi/jeg bør ha log så vi/jeg kan prøve å hjelpe Dere. Prøvd programmet Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Feilsøking er som regel vanskeligere for den som ikke er vant til å bygge PC'er selv, enn for den som sysler med sånt. Og selv om det er mye god hjelp å få her i forumet, så er det et ubestridelig faktum at vi sitter med meget begrensede kunnskaper om denne PC'en som ikke virker ordentlig. Og da får tråden litt preg av "selskapslek" der man stiller spørsmål og får ja/nei-svar ... Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2016 Feilsøking er som regel vanskeligere for den som ikke er vant til å bygge PC'er selv, enn for den som sysler med sånt. Og selv om det er mye god hjelp å få her i forumet, så er det et ubestridelig faktum at vi sitter med meget begrensede kunnskaper om denne PC'en som ikke virker ordentlig. Og da får tråden litt preg av "selskapslek" der man stiller spørsmål og får ja/nei-svar ... Jeg forstår dette, da dette er noe jeg har vert borti før.. Dessverre, så har jeg ikke fått spec-listen enda. Det eneste jeg vet, er at maskinen har en Antec 650 Watt PSU og at den har et Intel DH87MC hovedkort.. Vi fikk snakket med den som bygget PCen, og han anbefalte at vi sjekket pcen for virus på antivirus.com, og oppdaterte BIOS. Han er nå i gang med dette, og er nesten ferdig med denne prosessen. Jeg skal komme tilbake med mer informasjon når han er ferdig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Feilsøking er som regel vanskeligere for den som ikke er vant til å bygge PC'er selv, enn for den som sysler med sånt. Og selv om det er mye god hjelp å få her i forumet, så er det et ubestridelig faktum at vi sitter med meget begrensede kunnskaper om denne PC'en som ikke virker ordentlig. Og da får tråden litt preg av "selskapslek" der man stiller spørsmål og får ja/nei-svar ... I 98 da jeg monterte min første maskin hadde vi manualen, i dag har vi google med flere. Hehehe. Håper du skjønner Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg skjønner at med Google er feilinformasjonen enda mer massiv enn da man kun hadde manualen ... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Ok , da har vi i det minste litt specs : PSU : Antec. Det du kan gjøre nå er å laste ned Cpu-Z og bruke det til å gi oss litt mer informasjon. Med det kan vi se litt mer hvilken maskinvare du har og på den måten se om vi kan hjelpe til litt mer. Kan du gå inn på administrative verktøy og ta en titt på hendelseliste og se om det er noe som du kan fortelle oss der? http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-use-event-viewer-in-windows-10.html Lenke til kommentar
Danr Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Her er noen tips:Lurt å aldri bruke Windows-drivere. Dem er ofte buggy/utdaterte.Bedre å laste ned de nyeste driverne direkte fra produsentensin offisielle side, og sjekk nøye at du velger riktig driver.Sjekk at du har en sikkerhetssuite/antivirus installert,som AVG, Avast, Avira eller Malwarebytes. Alle er helt gratis.Får du opp feilmeldinger? Hva sier disse feilmeldingene?Fjern dritt og bloatware fra PC-en, altså unødvendig programvaredu aldri bruker, og skru av alle unødvendige prosesser som kjører. Endret 20. mai 2016 av Danr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå