Redaksjonen. Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Rehabilitere eller bygge nytt? En filosofisk utredning.«Vi er gode til å drille tunneler i Norge, men vi har vist liten respekt for husene til store kunstnere» Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Hyggelig at folk er engasjert, men personlig synes jeg ikke hvem som har bodd i det tidligere har så mye å si for om man bør ta vare på et bygg eller ikke. AtW 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Drille? Endret 10. mai 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Drille? Jeg så med en gang for meg batteridrillen i verktøyboden. Skjønt det kunne jo vært drill i betydningen øvelse også. Det heter selvsagt ikke drille tuneller, men bore tuneller. Joda, tunell er like korrekt som tunnel selv om SVV prøver å undertrykke førstnevnte. Poenget som holder på å drukne er i hvert fall at drille er en veldig dårlig oversettelse fra engelsk. Enig med AtW, men hvis det bevares og brukes som et slags museum for personen, med inventar m.m. slik som Edvard Griegs hjem, så synes jeg hvem som har bodd der er viktig. Wittgensteins hus er derimot såpass utilgjengelig at det ikke ville fått særlig museumsbesøk og jeg stiller meg spørrende til om hvor mye av huset og inventaret som ville hatt særlig nytteverdi som historiebærer og om ikke disse tingene kunne gjort mer nytte for seg om det ble flyttet til et museum. Det finnes ikke ubegrensede midler til museumer og vern av bygninger, så det gjelder å prioritere godt. Kanskje ikke smøre midlene like tynt utover som i dag, men satse sterkere på et færre antall bygg. Edit: Finansieringen bør ikke skyves over på eierne. Det er å be om forfall. Har myndighetene interesse av å verne om noe bør det også følge med midler for å gjøre det. Eiers økte nytte eller reduserte nytte bør også tas med i beregningen av hvor mye det offentlige skal bidra. Endret 10. mai 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Poenget som holder på å drukne er i hvert fall at drille er en veldig dårlig oversettelse fra engelsk. Nettopp - det var derfor jeg drillet dem litt. (Dansk (og lovlig norsk) for ertet, for de som ikke vet det.) Endret 10. mai 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå