~~Undertaker~~ Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Om vanlige desktop CPU-er har mye bedre ytelse i f.eks spill enn Pentium M (altså de i Centrino pakken) For eksempel hvem kan kjøre spill bedre en Pentium 4 3.06 Ghz med Hyper Threading eller en Pentium M 1.7 Ghz 2. Også vil jeg også spøre når man snakker om en bærbar som støyer VELDIG MYE... betyr det at den støyer like mye som en tilsvarende stasjonær eller gjelder det bare i bibliotek sammenheng (altså den er ikke stille nok for en bibliotek) ? ------------------------- Altså jeg går med planer om å kjøpe en Desktop-killer... Sden det blir en bærbar så tenkte jeg å kjøpe en med Pentium M på grunn av mindre støy, varme etc... Men jeg er ikke sikker på om det er bedre da jeg først og fremst trenger best mulig ytelse! ------------------------------- Dette ble en litt rotete post, men jeg håper at dere forstår hva jeg spør om og kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
duda Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 jeg vil nok tro at centrino maskinen ville gitt bedre ytelse. men den er jeg ikke sikker på da. siden jeg ikke har testet dette. men jeg vil nok tro det. når en bærbar maskin med celeron eller pentium 4 støyer. så er det som en propell eller støvsuger. det sier vel litt vil jeg nok tro. har en som har en 2,5 ghz pentium 4 maskin. og da han satt å så på film på den oppe i andre etasje og jeg var nede og var på vei opp så hørte jeg den på lang vei. lurte veldig på hva det var selvfølgelig og skjønte ikke da jeg kom inn i stua. så meg litt rundt. trodde kanskje at det var air conditionen som bråka, men den bråker ikke, tenkte at det var en vanlig vifte ovn, men det var det heller ikke. skjønte etterhvert at det var vifta på maskinen hans som bråka. så vil nok ikke anbefale deg en sånn prossessor. har selv en centrino maskin. selvfølgelig bråker den bittelitt, men det er ikke sånn som de andre maskinene. alle må jo bråke litt. er jo ikke til å unngå. sitter med maskinen nesten hele dagen og bruker så å si bare strøm. veldig behagelig temperatur på den. aldri varm nesten. gå helst for en centrino maskin Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Har ikke sammenlignet selv, men jeg blir veldig overrasket om en PM 1,7 yter bedre enn en P4 3,06HT!! PM har vel 400mhz bus, mens P4 HT har 800mhz. I tillegg er HT ganske kjekt, gjør du mye på en gang er jeg ganske sikker på at HT vil gjøre P4'en overlegen. En P4 3,06ghz basert maskin vil nok støye litt. Det er forskjell fra produsent til produsent fordi det jo er vifta og ikke cpu som støyer Det heter seg at stasjonære maskiner støyer mer enn bærbare, men du finner nok eksempler på det motsatte også. Personlig setter jeg pris på Pentium Mobile cpu'en, som sitter i centrinosystemer. 1,7ghz er utvilsomt kraftig! K Endret 22. november 2003 av enemigo Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 P4'en er kjappest gitt at maskinvaren øvrig er lik. P-M 1.6GHz blir det sagt tilsvarer ca P4 2.4~2.5GHz, gjør matten selv. Vel og merke kom HT inn på "alle" P4'er etter at P-M ble lansering. Lenke til kommentar
v0id Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 P4M har vel 400mhz bus, mens P4 HT har 800mhz. I tillegg er HT ganske kjekt, gjør du mye på en gang er jeg ganske sikker på at HT vil gjøre P4'en overlegen. HT spiller lite inn, fordi det er så få programmer som er optimalisert for det. Mulit-tasking er derimot noe man merker det på. P4 3.06 har forresten 533Mhz bus, ikke 800MHz. Ville nok valgt Centrino-saken jeg også, en bærbrar basert på P4 blir vel ikke akkurat "bærbar" i den forstand, da den er stor og tung. Dessuten utvikler den mye varme, som igjen fører til mer bråk. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Alle HT prosessorer har 800mhz bus vel!? Gjør mye på en gang = multitasking og det funker ganske bra K Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Alle HT prosessorer har 800mhz bus vel!? Gjør mye på en gang = multitasking og det funker ganske bra K Ikke Intel pentium 4 3.06GHz den har fortsatt bare 533MHz Bus Lenke til kommentar
divemaster Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 P4 3.06 får du i både 533 og 800 Mhz front side bus Så det så !!!!! Sitter med en her hos meg, å den maskinen er jeg meget fornøyd med. Har akuratt bestilt meg Toshiba Portege R100, med centrino 1000 Mhz cpu, det blir spennende å se hvordan den yter, i forhold til størrelsen. Har i dag en Zepto 2002, med P4m 1.8 Ghz cpu, er meget meget fornøyd med den også. Den veier ikke mere enn ca 2.5 kilo, så det går ann å lage lette P4 bærbare også. ( kan selvssagt ikke konkurere med vekten til Toshiba Portege R100, den veier 1.09 kilo ) Divemaster Lenke til kommentar
It's me Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har i dag en Zepto 2002, med P4m 1.8 Ghz cpu, er meget meget fornøyd med den også. Den veier ikke mere enn ca 2.5 kilo, så det går ann å lage lette P4 bærbare også. P4m sier du, altså Pentium 4 mobile. Det vi snakket om har var P4, pentium 4, og det er en helt annen cpu. Det er ingen tvil om at P4 yter bedre enn Pentium-M, men P4 er absolutt ikke egnet for bærbare. Enorm vareutvikling, ergo deltavifter og nesten avhengige av strøm. Maks ytelse er stasjonære. Bærbare er ikke laget for maksimal ytelse, men for portabilitet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 P4 3.06 får du i både 533 og 800 Mhz front side bus Så det så !!!!! humm? jeg forstod det slik at 3.06Ghz = 533Mhz bus og 3.00ghz = 800Mhz bus..? Lenke til kommentar
ponke Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) P4 3.06 får du i både 533 og 800 Mhz front side bus Så det så !!!!! humm? jeg forstod det slik at 3.06Ghz = 533Mhz bus og 3.00ghz = 800Mhz bus..? Du har forstått det riktig. Noen linker: Sammenlign Intel prosessorer Test av Intel P4 3.06GHz gjort av Tomshardware Test av Intel P4 3GHz gjort av Anandtech Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Endret 1. desember 2003 av kjello2 Lenke til kommentar
lerun Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Huff da! Dette er jo et ganske relevant tema spør du meg så det gjør lite å repetere litt på det. Hvis vi nå ser på P4 og P-M (altså prosessoren under felles betegnelsen Centrino) Ved å ha en prosessor med høy klokkefrekvens vil man også få større varmeutvikling (mer under hard belastning). Det viktige blir da hvordan varmetransporten (kjølesystemet) i maskinen er bygget opp. Med bra kjøling og støysvake vifter kan man overleve med en desktop CPU i den bærbare. Viftene vil gå noe oftere og man kan kanskje ikke bruke disse maskinene på plasser der støy ikke er like akseptert, men man vinner i ytelse pluss en lavere pris på systemet. Så dette blir en avveining. En annen mulighet kan være hvis produsenten har åpnet for muligheten å klokke ned prosessoren (P4) ved hjelp av software kan man redusere varmeutviklingen noe (krever som kan kreve omstart). Det som gjør P-M (Centrino) en mer egnet CPU for bærbare er nettopp fordi denne ble utviklet spesielt for å gå på strømsvake system. CPU'en har muligheten å slå av deler den ikke bruker for å spare strøm og minske varme utviklingen. Men ved full belastning vil man også her få utviklet en del varme (men denne vil være mye mindre enn på en P4 på 3.x Ghz). Så det er viktig at varme transport systemet for både CPU og grafikk kort er bra implementert (liten avstand til vifter, god gjennomstrømningsmuligheter for luft pluss en form for varmetransport gjennom væske; kobber rør med vann eller olje i) Hvis man har masse penger vil et centrino system være det beste (spesielt hvis batterilevetid og kompakthet er et spørsmål), for de med litt mindre penger å bruke vil et P4 system være bra nok (lavere batterilevetid og noe tyngre) Vet ikke om det hjalp deg noe Undertaker? Til dere andre (be happy) Lerun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå