Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring, kasko/delkasko

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd ang. bilforsikring. Har hørt at dersom bilen koster under 50 000kr så lønner det seg ikke med kasko. Bilen jeg nettopp har kjøpt er en Toyota Corolla som kostet 66 000kr.

Jeg tenker at i utgangspunktet hadde det holdt med delkasko, men jeg bor midt i byen og mange fulle folk osv går forbi her så det har hendt at biler rundt i området har blitt gjort hærverk på og delkasko dekker ikke hærverk.. Men så er det jo dette med egenandel og bonustap hvis man bruker forsikringen for å dekke slike ting, så jeg syntes det er vanskelig å avgjøre hva som blir mest lønnsomt. 

Burde jeg betale dobbelt så mye for forsikring som dekker hærverk tilfelle det skulle skje? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger litt råd ang. bilforsikring. Har hørt at dersom bilen koster under 50 000kr så lønner det seg ikke med kasko. Bilen jeg nettopp har kjøpt er en Toyota Corolla som kostet 66 000kr.

Jeg tenker at i utgangspunktet hadde det holdt med delkasko, men jeg bor midt i byen og mange fulle folk osv går forbi her så det har hendt at biler rundt i området har blitt gjort hærverk på og delkasko dekker ikke hærverk.. Men så er det jo dette med egenandel og bonustap hvis man bruker forsikringen for å dekke slike ting, så jeg syntes det er vanskelig å avgjøre hva som blir mest lønnsomt. 

Burde jeg betale dobbelt så mye for forsikring som dekker hærverk tilfelle det skulle skje? 

https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/kasko-eller-delkasko.html

Lenke til kommentar

Ja, har lest en del om det.. Men syntes det er vanskelig å ta en avgjørelse, så tenkte å høre om noen her har noe mer erfaring med sånt. Om noen har opplevd å få ødelagt bilen så mye at det lønner seg med kasko.

Har du råd til å kjøpe ny bil om du er så uheldig og krasje den og ha skyld i det? Om ikke, velg kasko. 

Lenke til kommentar

Du kan jo regne litt selv på risiko og fortjeneste på full kasko. Personlig så ville jeg droppet kasko på alle biler verdt under 100k, men det er helt avhengig av hva du synes er verdt det.

Det kan fort bli slik at 5 år med kasko koster mer enn det man hadde spart om man trengte kaskoforsikringen én gang i løpet av de 5 årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, ja sant.. Heller litt mot delkasko for har 50% bonus nå og sjekket nå om jeg hadde hatt 20% så måtte jeg betalt 200kr mer i mnd for samme forsikring. Så det blir jo en del over noen år det egentlig.. Pluss egenandelen, og bilen taper seg jo i verdi etter noen år også

Lenke til kommentar

Hm, ja sant.. Heller litt mot delkasko for har 50% bonus nå og sjekket nå om jeg hadde hatt 20% så måtte jeg betalt 200kr mer i mnd for samme forsikring. Så det blir jo en del over noen år det egentlig.. Pluss egenandelen, og bilen taper seg jo i verdi etter noen år også

Si du krasjer i morgen og det er din feil

delkasko:

Egenandel: 6000,-

tap av bil: 66 000,-

tap: 72 000,-

kasko:

egenandel: 6000? 

forhøyet forsikringspremie de neste 4 årene: 200*12*4 = 9600

tap: 15600

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Din måte å regne ut forhøyet forsikringspremie er så ute på tur at det er bare å se vekk fra.

Foruten egenandel er bonustap ofte beregnet til å være rundt 30-40k når man ser på hele levetiden fram til max bonus. Tatt i betraktning at forsikringsselskapet kommer til å mene at bilen var verdt midre enn det du betalte for den så er kasko neppe verdt bryet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din måte å regne ut forhøyet forsikringspremie er så ute på tur at det er bare å se vekk fra.

Foruten egenandel er bonustap ofte beregnet til å være rundt 30-40k når man ser på hele levetiden fram til max bonus. Tatt i betraktning at forsikringsselskapet kommer til å mene at bilen var verdt midre enn det du betalte for den så er kasko neppe verdt bryet.

Hm, okei :) men ja.. man kan jo aldri være sikker på hva som kan skje og ikke skje, så må vel bare ta en sjanse og velge noe. Jeg har hatt bil i 7år uten noe skade, så det tar jo ganske lang tid å spare opp den bonusen igjen hvertfall 

Lenke til kommentar

Javel, kan ikke du vise hvordan da? Tok bare opplysningene fra Ts:

sjekket nå om jeg hadde hatt 20% så måtte jeg betalt 200kr mer i mnd for samme forsikring
Lenke til kommentar

Hvis 30% bonustap gir 200 i måneden er årlig pris på ca 8000 før bonus. Hvis det er full kasko er jo det såpass billig at det begynner å bli interessant, men en kjapp prissjekk tyder på at det er delkaskopris. Full ligger rundt 12000-14000 før bonus for en halvgammel Corolla hos de fleste, delkasko rundt 7000-8000.

30% pluss egenandel ved skade, og høyere grunnpremie i utgangspunktet, blir fort oppunder 40000 i totalkostnad over de 6 årene det tar å komme seg til toppen fra 20% etter fall fra 50%.

Er forøvrig aldri egenandel på ansvarsforsikringen.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Tapet med delkasko dersom det er hærverk eller ansvar:Bilen koster 66000,- altså er det i utgangspunktet tapet.Så får man solgt den for noen få tusenlapper, kanskje 5?Da sitter man med 61k i tap.

Så sånn eegentlig burde jeg ha kasko? Det er jo ikke sikkert noen gjør hærverk som ødelegger hele bilen, men det blir jo en sjanse å ta..

Lenke til kommentar

Tapet med delkasko dersom det er hærverk eller ansvar:Bilen koster 66000,- altså er det i utgangspunktet tapet.Så får man solgt den for noen få tusenlapper, kanskje 5?Da sitter man med 61k i tap.

Så sånn eegentlig burde jeg ha kasko? Det er jo ikke sikkert noen gjør hærverk som ødelegger hele bilen, men det blir jo en sjanse å ta..

Poenget er mer, hva er du villig til å tape. Ett par hundrelapper i måneden eller hele bilens verdi? Sannsynligvis klarer du deg lenge med ansvarsforsikring, helt til noe går galt. Det er den situasjonen du må tenke på. Ikke når alt går bra. 

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg det grenser mot idioti å velge kasko i dette tilfellet, selv om tillegget for kasko er ganske lite.

Det er sjelden en bil blir totalvrak av hærverk, det er mer sannsynlig at du selv ødelegger den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...