Corp Por Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Du trenger jo ikke vie deg i kirka. Etter hva jeg har forstått så er det en intern greie i kirka at det må søkes om. Borgerlig er det vel bare å få en underskrift. Er jo folk som har gifta seg på dagen i utlandet vet jeg. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Jeg ønsker ingen sympati, bare hjelp til å bedre situasjonen. Anonymous poster hash: 4f1fd...626 så han har ikke arbeidsvisum? isåfall jobber han illegalt. Få igang søknadsprosessen UMIDDELBART Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 Søknadsprosessen til hva?? Forlovelsesvisum? Arbeidsvisum? Oppholdstillatelse? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Det er ikke en farbar vei å gifte seg. Før man kan gifte seg skal folkeregisteret utforme prøvingsattest, dvs. at alle vilkårene for å gifte seg er oppfylt. Jeg har fått til dette på tre dager, men stort mye kortere får man det ikke til. Deretter skal man få en vigsler i orden (det finnes tingretter, f.eks. Jæren tingrett har gitt "time på dagen"). Men uansett om man får det til vil ikke utlendingsmyndighetene akseptere ekteskapet. Det er åpenbart i denne saken at ekteskapet er inngått for å skaffe ham oppholds-/arbeidstillatelse. Din venn har grovt uaktsomt brutt utlendingsloven. Han har oppholdt seg i Norge på visumfritt opphold, og dette gir ikke adgang til å arbeide i Norge med mindre man har særskilt tillatelse fra utlendingsmyndighetene. Det er så grunnleggende utlendingsrett at man ikke slipper unna med "jeg visste ikke" - han skulle visst. Han har også oppholdt seg her lengre enn man kan gjøre visumfritt (90 dager i løpet av en 180-dagersperiode). Muligheten hans til å reise visumfritt til Norge vil nå antagelig bli inndratt. Ikke bare det, sjefen hans har (antagelig) brutt utlendingsloven § 118 (3) (a) ved å gjøre bruk av en utlendings arbeidskraft når utlendingen ikke har arbeidstillatelse. Hva gjør han nå? Han reiser ut av landet før han blir utvist eller pågrepet. Og så tar dere ting derfra. Han fyller ikke vilkårene i utlendingsforskriften § 10-1 for å få lov til å levere en søknad fra Norge, han må søke fra hjemlandet. 9 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Igjen: det å gifte seg hadde ikke vært for oppholdstillatelse så jeg vil ha meg frabedt å bli anklaget for det. Vi har masse bevis på ett langvarig og kjærlig forhold, og har lyst til å bli gift så vi kan være sammen for alltid. Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 For myndighetene vil det fremstå slik. Et kortvarig kjæresteforhold (har dere hatt noe forhold før han kom til Norge?), muligens et samboerskap (merk at dersom du lar ham bo hos deg uten oppholdstillatelse har du også potensielt brutt utlendingsloven), og så plutselig oppdager dere at han må ut av landet, så da gifter dere dere. Det er et klassisk proformaekteskap. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2016 Ja, vi har hatt ett "fullverdig" forhold som sagt over lengre tid (møtet hverandre, møtt hverandres familie, hatt sex, osv). Vel, jeg har gjerne lyst til at min fremtidige ektemann bor her ja, men det er null sjangs for at det er kun for oppholdstillatelse. Det vil ikke være noen følger for meg (det var noe av det første han spurte politiet om). Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Beste løsningen for at han skal komme tilbake til Norge er å søke arbeidsvisum.Siden han allerede har jobb burde det gå ganske kjapt. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Statsborgere fra land utenfor Norden må legge frem dokumentasjon som viser at vedkommende har lovlig opphold i Norge. Dokumentasjonen må være i orginal eller kopi bekreftet av norsk offentlig myndighet. Dokumentasjon fra land utenfor Norden må være legalisert eller påført et apostillestempelav myndighetene i det landet den er utstedt. MAO, dere kan ikke pr idag gifte dere. Lenke til kommentar
eks Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg kan anbefale å kontakte UDIs veiledningstjeneste på 23 35 16 00 hverdager mellom kl 09-14:30 dersom du har noen spørsmål. NB! Enkelte saksområder har lang telefonkø. Nettsiden deres er også ganske enkel og informativ på hva som kreves for å søke om ulike tillatelser. Når det er sagt så kan det se ut som din amerikanske venn står i fare for å bli utvist. Ulovlig opphold er en overtredelse av utlendingsloven § 55 andre ledd og utgjør grunnlag for utvisning av en utlending uten oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 66 første ledd bokstav a. Når det foreligger ulovlig opphold over 1 måned for en visumfri borger gir UDIs rundskriv RS 2010-024 pkt. 5.3.1.2 anvisning på utvisning med et innreiseforbud på 2 år. For ulovlig opphold på inntil 1 måned gis det anvisning på bortvisning, hvilket medfører en plikt til å forlate Norge, men man ilegges ikke et innreiseforbud. Ved siden av dette ser jeg at det er påpekt at han har jobbet ulovlig her, det er en overtredelse av utlendingsloven § 55 første ledd hvilket også utgjør grunnlag for utvisning etter utlendingsloven § 66 første ledd bokstav a. Varigheten av det ulovlige arbeidet er noe uklart, men så lenge han hadde lovlig opphold så gir ulovlig arbeid i mer enn en måndet og inntil et år anvisning på utvisning med et innreiseforbud på 2 år, jf. RS 2010-024 pkt. 5.3.2.2. Det samme gjelder ulovlig arbeid og ulovlig opphold på inntil 3 måneder, er det lenger enn dette gir rundskrivet anvisning på et innreiseforbud på 5 år. Uansett, før noe av dette vurderes så må han forhåndsvarsles etter forvaltningsloven § 16, i den forbindelse har han rett på fri rettshjelp jf. utlendingsloven § 92 første ledd. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Hvordan kan han få fri rettshjelp? Tar han kontakt med politiet angående det eller? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
eks Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hvordan kan han få fri rettshjelp? Tar han kontakt med politiet angående det eller? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Han tar kontakt med en advokat dersom han forhåndsvarsles om utvisning. Advokaten ordner resten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Hvilken som helst advokat? Må det være en fra norge? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Hvilken som helst advokat? Må det være en fra norge? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Meiner du at du i det heile tatt vurderer å heller ha en utenlandsk advokat som ikkje kjenner godt til dei aktuelle norske lovene? Endret 21. mai 2016 av The Avatar 3 Lenke til kommentar
eks Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hvilken som helst advokat? Må det være en fra norge? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 I prinsippet ja, men ikke alle advokater tar saker med fri rettshjelp. Jeg vil anbefale at han i så tilfelle går til en norsk advokat som har utlendingsrett som fagfelt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Han er i usa så jeg var ikke klar over at han kunne få fri rettshjelp i norge. Hvordan finner man ut av hvilke advokater som tar slike saker da? Noen liste ett eller annet sted? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Lenke til kommentar
eks Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Han er i usa så jeg var ikke klar over at han kunne få fri rettshjelp i norge. Hvordan finner man ut av hvilke advokater som tar slike saker da? Noen liste ett eller annet sted? Anonymous poster hash: 4f1fd...626 Vet ikke om noen konkret liste, men google er til god hjelp... Uansett ikke nødvendig å kontakte advokat før han eventuelt får et forhåndsvarsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå