Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vært i landet ulovlig uten å være klar over det

Anbefalte innlegg

Så jeg har en forlovede som er fra usa, han har vært her i landet i 5 mnd og har funnet seg jobb og jobbet i ca en måned nå, og har fått seg venner. Han har basically begynt på ett nytt liv og vi har planer om å gifte oss til høsten. Det har vært mye stress med skatttekontoret og å finne ut av hva som må gjøres. Selv jeg som er norsk statsborger har trodd at alt var greit, sjefen hans har trodd alt var greit, alle har trodd at alt har gått som det skal. Han møtte opp på skattekontoret i dag og fikk beskjed om at han oppholder seg ulovlig i norge og har jobbet ulovlig. De henviser til utenlendingsloven 66 første ledd a. Saken er at han har prøvd å gjøre alt riktig og har ikke hatt noen intensjoner om å oppholde seg ulovlig eller jobbe her ulovlig. Nå har han fått beskjed om å ha billett klar til fredag ellers ksn han risikere fengselstraff.

Så, hva er det vi kan gjøre for å sørge for at han får bli?? Og hva kan vi gjøre for å sørge for at han ikke blir utvist??

Anonymous poster hash: 4f1fd...626

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å slippe billett/sørge for at han får bli: Øyeblikkelig vielse (innen fredag).

Blir trolig ikke fritatt for ansvar for å allerede ha jobbet og oppholdt seg ulovlig, men vil kunne slippe å måtte dra.

Eventuelt: finne en vennlig dommer og be om "temporary injunction", men sånt skjer stort sett kun i amerikanske filmer.

Lenke til kommentar

Du henviser til utledningsloven, paragraf § 66. Utvisning av utlendinger uten oppholdstillatelse. Din forlovede har brøt følgende lov:

a) når utlendingen grovt eller gjentatte ganger har overtrådt en eller flere bestemmelser i loven her, forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt vesentlig uriktige eller åpenbart villedende opplysninger i en sak etter loven, eller unndrar seg gjennomføringen av et vedtak som innebærer at vedkommende skal forlate riket.

Jeg er ingen jurist så jeg skal ikke fortelle deg noe om hva skal gjøre, men kan tenke meg at han bør reise tilbake innen fredag. Hvis vil det være vanskelig for en "kriminell" å få visium til Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får man blitt øyeblikket gift? Utifra det jeg har skjønt så er det å gifte seg en lang prossess hvor han må først få bevis fra USA om at han ikke er gift fra før, og så må vi SØKE om å gifte oss. Noen måte å komme seg rundt det på??

Dere rekker tydeligvis ikke å gifte dere lovligvis innen fredag. Eventuelt kan dere gifte dere i kirken, moskeén, hindutemplet, buddhisttemplet, etc..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du henviser til utledningsloven, paragraf § 66. Utvisning av utlendinger uten oppholdstillatelse. Din forlovede har brøt følgende lov:

a) når utlendingen grovt eller gjentatte ganger har overtrådt en eller flere bestemmelser i loven her, forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt vesentlig uriktige eller åpenbart villedende opplysninger i en sak etter loven, eller unndrar seg gjennomføringen av et vedtak som innebærer at vedkommende skal forlate riket.

Jeg er ingen jurist så jeg skal ikke fortelle deg noe om hva skal gjøre, men kan tenke meg at han bør reise tilbake innen fredag. Hvis vil det være vanskelig for en "kriminell" å få visium til Norge.

Han har ikke brutt den loven da han hverken har grovt eller gjentatte ganger overtrådt en eller flere bestemmelser i loven. Han har gjort det uten å være klar over det pga som sagt tidligere masse stress og mange ga forskjellige beskjeder om hva som måtte gjøres.

Lenke til kommentar

Hvordan får man blitt øyeblikket gift? Utifra det jeg har skjønt så er det å gifte seg en lang prossess hvor han må først få bevis fra USA om at han ikke er gift fra før, og så må vi SØKE om å gifte oss. Noen måte å komme seg rundt det på??

Dere rekker tydeligvis ikke å gifte dere lovligvis innen fredag. Eventuelt kan dere gifte dere i kirken, moskeén, hindutemplet, buddhisttemplet, etc..

Går det fortere? Kan jeg bare ringe en kirke og si at jeg vil gifte meg i morgen?

Lenke til kommentar

Det er også potensielle konsekvenser av å ha fått en bortvisning/utvisning registrert på seg. Det kan føre til komplikasjoner både ved fremtidige søknader om visum i Norge, og ved besøk i andre land. Etter hva jeg hører så blir visstnok en slik merknad hengende med en person resten av livet. Sånn sett, i forhold til kryssing av grenser og sånt, så kan dette være et vesentlig problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går det fortere? Kan jeg bare ringe en kirke og si at jeg vil gifte meg i morgen?

Hvis du kan tromme sammen vitner og en person til å vie dere (fullmektig ved rådhus, prest e.l.), og gjennomføre vielsen innen fredag, så er dere gift til det evt. fremkommer noen grunn til at vielsen kan være ugyldig.

Her er det også greit å være obs på at giftemål inngått i den hensikt å oppnå oppholdstillatelse kan i noen tilfeller bli underkjent som kvalifiserende til oppholdstillatelse, dersom det vurderes som et slikt giftemål.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Hvis du kan tromme sammen vitner og en person til å vie dere (fullmektig ved rådhus, prest e.l.), og gjennomføre vielsen innen fredag, så er dere gift til det evt. fremkommer noen grunn til at vielsen kan være ugyldig.

Her er det også greit å være obs på at giftemål inngått i den hensikt å oppnå oppholdstillatelse kan i noen tilfeller bli underkjent, dersom det vurderes som et slikt giftemål.

Hvordan får jeg til alt det? Hvem kontakter jeg??

Formålet er egentlig ikke at han skal ha oppholdstillatelse, formålet med giftemålet blir fordi vi har lyst til å være sammen resten av livet og elsker hverandre, det er klart og vi har mange vitner til det.

Lenke til kommentar

Her er det også greit å være obs på at giftemål inngått i den hensikt å oppnå oppholdstillatelse kan i noen tilfeller bli underkjent, dersom det vurderes som et slikt giftemål.

Hvordan får jeg til alt det? Hvem kontakter jeg??

Formålet er egentlig ikke at han skal ha oppholdstillatelse, formålet med giftemålet blir fordi vi har lyst til å være sammen resten av livet og elsker hverandre, det er klart og vi har mange vitner til det.

Rent praktisk (dette er ikke juridisk rådgivning, jeg er ikke jurist!): Få tak i myndige personer i din og/eller hans familie, evt. noen voksne venner eller kolleger som er villig til å bevitne vielsen. Ta kontakt med prest, menighetsforstander, eller annen person som er kvalifisert til å utføre vielse, eller rådhuset og be om informasjon om hvordan dette kan skje ved tidligste mulige anledning.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Han har ikke visst det, selv ikke jeg har visst det og jeg er norsk statsborger. Ingen har sagt noe om det heller, han har vært på skattekontoret flere ganger og fortalt situasjonen sin.

Hva er det han trenger for å kunne få arbeidstillatelse da? Ringte den amerikanske ambassade og de sa at han kan ikke få arbeidstillatelse før han har vært her i 6mnd, men hvordan i allverden skal han få være her så lenge når turistvisum er på kun 90 dager???

• Liker 1
Lenke til kommentar

Evt. kan han ha ankommet under Visa Waiver-programmet, som er et gjensidig program mellom USA og en rekke land som tillater visumfritak for besøk inntil 90 dager. Besøk under Visa Waiver er underlagt et regelsett som normalt ikke gir anledning til verken forlengelser eller endring av visumtype i løpet av besøket, og ingen arbeidstillatelse. Turistvisum (til USA) varer typisk i 6 måneder, og er hva man velger om Visa Waiver ikke er tilgjengelig, eller hvis man trenger mer enn 3 måneder, eller hvis man forventer å endre status i løpet av oppholdet.

Hvis han hadde lovlig opphold i kun 3 måneder dreier det seg mest trolig om Visa Waiver.

Lenke til kommentar

Han har ikke visst det, selv ikke jeg har visst det og jeg er norsk statsborger. Ingen har sagt noe om det heller, han har vært på skattekontoret flere ganger og fortalt situasjonen sin.

Han er selv ansvarlig for å sette seg inn i visumreglene for landet han besøker/bor i. 

Du har ett godt poeng. Hva kan kjæresten til TS gjøre for å bli værende i Norge? Får han i det hele tatt komme tilbake til Norge, når han blir tvangsreturnert?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først må han erverve seg arbeidsvisum til norge, har han dette? hvis ikke får du ingen sympati fra meg, du har ikke googlet en eneste gang hvis du ikke vet at han har arbeidsvisum.... det er det eneste han trenger. 

For å få arbeidsvisum må han søke om det, det kreves ofte at han sitter på høyere kompetanse og at et firma er villig til å si at dem trenger hans kunnskap.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg har en forlovede som er fra usa, han har vært her i landet i 5 mnd

<klipp>

fikk beskjed om at han oppholder seg ulovlig i norge og har jobbet ulovlig. 

<klipp>

Så, hva er det vi kan gjøre for å sørge for at han får bli?? Og hva kan vi gjøre for å sørge for at han ikke blir utvist??

Hei

Reglene for oppholds- og arbeidstillatelse er meget omfattende og kompliserte. Det er risikabelt å lytte til råd fra arbeidsgivere og andre som egentlig ikke vet hva de snakker om.

Jeg foreslår at dere begynner å innhente informasjon på nettsidene til UDI:

https://www.udi.no/skal-soke/?c=usa

Endret av Han Henning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...