Gå til innhold

Google og Facebook tvinger fram bedre brukeropplevelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh. Ikke all fornying er forbedring.

<rant>

Jeg vil for eksempel trekke fram at jeg foretrekker Finn.no's utgamle originaldesign klart  foran den responsive "designen" de har nå. På mobil. Med det nye designet sitter jeg i flere uker og scroller gjennom filtrene før jeg kommer ned til resultatene.

Da det første responsive designet til Chess kom, så jeg meg nødt til å gi opp og bruke PC i stedet. For den funksjonaliteten som jeg tidligere hadde brukt fra nettsida, var naturligvis tatt bort fra det responsive designet.

Amazon har gått over til et design der "advanced"-søket kun er mulig dersom jeg snur enheten over i landskapsmodus. Og der inn må man jo for å si i fra at man ønsker å finne varer som er tilgjengelig i det landet som man har satt opp som sitt land og man også surfer fra. Så mitt vanligste søk på Amazon krever litt snurring på mobilen eller nettbrettet.

Når jeg trenger bankappen til DNB til å gjøre det eneste jeg trenger bankappen til DNB til, å overføre penger til brukskontoen når jeg står i kassa på Rema 1000, vil den ha meg til å bruke mobilbanken i stedet. Jeg ender opp med å måtte logge på de vanlige sidene i stedet. Kanskje jeg skulle finne på en måte å VIPSe meg selv på?

Jeg velsigner de tjenestene som gir meg et valg i bunnen om å bruke standard-designet. Google og Facebook som er nevnt her, er gjerne så vennlige.

Men så har jeg jo opplevd da, at med dynamisk påfyll av innhold går det faktisk ikke an å scrolle ned til de valgene de har gjemt nederst på sida, slik som muligheten til å bruke klassisk design, i alle fall ikke før du har scrollet gjennom alle søkeresultatene. Jaja...

Grunntanken bak responsivt design er sunn og bra, men den subjektive opplevelsen så langt er at ingen har laget et godt sådan så langt. Som på WAP-tiden så legges det alt for lite ressurser i designet, og man ender opp med å tvinges over på design som ikke har den funksjonaliteten man ønsker, og presenteres i stygge grensesnitt med alt for stor skrift. Hvor de har blokkert pinch to zoom. Samtidig som alt av direktevalg er skjult bak et trestreks ikon.

Alle har nå fått smarttelefoner med full browser og zoom, så nå har man begynt å gjøre om alle websider til et design for feature-telefoner. Og de passer på at de blir styggere i samme slengen.

Ja, jeg har et anstrengt forhold til "responsive design", og tro meg, dere som lager dem, det er deres feil, ikke min. Bankapper som ikke kan brukes til den banktjenesten man trenger mest når man er mobil, søketjenester som ikke viser annet enn søkekriterier, søketjenester som skjuler knappen til søkekriteriene, mulighet til å skifte design som ikke er mulig på grunn av designet, usorterte menyer som erstatter direktevalg men krever full gjennomlesning, ingen av disse tingene er fordi jeg er motvillig til forandring. Det er fordi jeg er motvillig til å erstatte noe som funker med noe som ikke funker bare fordi "responsive design" er på toppen av hype-kurven og ingen kan bli sett uten det blå trestreks-ikonet.

Selv ikke Finn.no, som ikke har forbedret designet sitt noen ganger siden de konkurrerte med qxl. Selv de måtte ha responsiv design. Men heller ikke nå har de forbedret designet sitt noen ganger siden tjenesten kom på markedet. 

Nå som det er så mange som sitter og jobber med å flytte funksjonalitet over i responsive løsninger, håper jeg at noen OVER dem i systemet stopper opp et øyeblikk og ser på "vil den nye løsninga dekke vår nåværende kjernefunksjonalitet"? For svaret er som regel nei. Folk er ikke interessert i at det eneste som er igjen på det nye designet er "om oss" og "nyheter". Men det kan du være helt sikker på at disse utgjør to sjuendedeler av det nye designet. Da er det viktig at de andre fem sjuendedelene faktisk er det folk bruker.

Spør driftsavdelinga etter måledata, og sjekk at de mest brukte funksjonene er med videre. Dette handler om å tilfredsstille kundens behov for å utføre operasjon A og B.  Ikke bare om å "kunne skalere til små og store skjermer" og forenkle, forenkle, forenkle.
</rant>

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Instant Articles greia til Facebook var irriterende, joda, det laster kjapt. Men jeg får ikke valgfrihet! Det var irriterende når Facebook gjorde det standard at alle artikler ble åpnet inne i Facebook, heldigvis gikk det ann å endre på, men med Instant Articles så er du låst til Facebook....

Ett veldig godt eksempel på nettsteder som endrer fra dårlig til verre er iTavisen... Det har blitt en ekstremt tung nettside å bruke, temperaturen på mobilen min holder jevn temperatur på mellom 50 og 55 grader! Men på (nesten) alle andre sider så ligger den rundt 38-45. Ytelsen på nettsiden er fryktelig. De har gjort det slik at ingenting lastes inn før annonsen, så visst du er på Edge/dårlig forbindelse så tar det en evighet å laste inn siden.

Og ett lite stikk til TU.no: Jeg skulle gjerne sett at dere ikke låste zoomen... Ja, det går an å zoome ved å klype på skjermen, men det er så ekstremt mye kjappere og enklere å dobbelttrykke på skjermen og dra opp eller ned, spesielt når man bare har en hånd tilgjengelig. Når dere har samme publiseringsplattform som Tek.no, så kan det ikke være så vanskelig å implementere. Er det en spesiell grunn til at dere har låst zoomen til bare klyping? Jeg zoomer en del med dobbelttrykk og nettsider uten dette føles alt så låst...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og ett lite stikk til TU.no: Jeg skulle gjerne sett at dere ikke låste zoomen... Ja, det går an å zoome ved å klype på skjermen, men det er så ekstremt mye kjappere og enklere å dobbelttrykke på skjermen og dra opp eller ned, spesielt når man bare har en hånd tilgjengelig. Når dere har samme publiseringsplattform som Tek.no, så kan det ikke være så vanskelig å implementere. Er det en spesiell grunn til at dere har låst zoomen til bare klyping? Jeg zoomer en del med dobbelttrykk og nettsider uten dette føles alt så låst...

Hei

Dette skulle vi gjerne støttet, men det er faktisk Chrome og andre nettlesere som har fjernet støtten for dette på mobiloptimaliserte sider.

Det er et ledd i å fjerne forsinkelser ved berøringer på skjermen.

Tek bruker fremdeles en gammeldags, låst viewport, mens TU.no er over på en mer dynamisk løsning.

Du kan lese mer om det her: https://developers.google.com/web/updates/2013/12/300ms-tap-delay-gone-away

Lenke til kommentar

Hei

Dette skulle vi gjerne støttet, men det er faktisk Chrome og andre nettlesere som har fjernet støtten for dette på mobiloptimaliserte sider.

Det er et ledd i å fjerne forsinkelser ved berøringer på skjermen.

Tek bruker fremdeles en gammeldags, låst viewport, mens TU.no er over på en mer dynamisk løsning.

Du kan lese mer om det her: https://developers.google.com/web/updates/2013/12/300ms-tap-delay-gone-away

Takk for info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...