Gå til innhold

Lyktestolper skal lade Londons el-taxier. Nå er norsk ladeteknologi en av få kandidater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er viktig med destinasjon-lading er først og fremst antall punkter, effekt er mindre viktig, ettersom det er meningen at enn skal stå parkert.

 

La oss ta et praktisk eksempel:

 

Øvre Dreggsallmenningen i Bergen har 6 type-2 kontakter, på 3.6kW hver. Det er maks 3 timer parkering på dagtid, men enn kan stå natta over. Natt til mandag var det 2 biler der.. Disse burde å kunne ladet på høyere effekt.

 

Det hadd vært en mye bedre løsning dersom de to bilene der kunne ha fått brukt den ledige effekten til nabo-laderene. Men det er ikke teknologien som begrenser denne muligheten, men NORSK LOV legger hindringer for en enkel prismodell.. Det er nemlig ikke tillatt å ta betalt per kWt.

 

Dersom det hadde vært lov å ta betalt per kWt, så hadde det vært mye enklere å drive lastballansering. En 22kW tilkobling kan gi strøm opp til 15 biler samtidig. Hvor mange man har er avhengig av hvor lenge det er antatt at man skal stå parkert.

 

kWt-prising på destinasjons-lading vil gi en enkel prismodell for bilister som har dårlig lade-muligheter eller de som er på tur, som igjen bidrar til redusert behov for hurtig-lading.

 

Men man trenger ikke å vente på kWt prising skal bli lovlig, man kan ha to punkter som deler på 7,2kW, hvor 7.2kW har dobbel minuttpris av 3.6kW sin pris.

 

@BKK/Bergen kommune: Start pris er en uting, det gir insentiver til unødig lange ladinger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "Hvem skal prioriteres i gaten, når det lades for fullt?"

 

Enkleste er at effekten fordeles likt på de som betaler per kWt (dersom det blir lovlig i Norge), så kan du ha 22kW lengre nede med minuttprising og garantert effekt. Destinasjons-laderene kan da vike for effektbehovet til hurtigladerene..

Lenke til kommentar

Artikkelen er uklar om ladingen gjelder AC eller DC lading, AC lading er jo egentlig bare et relé og veldig enkel lavspenning handshake, ikkje akkuratt kraftelektronikk som Zaptec spesialiserer seg på; det er heller ikkje mulig å identifisere biltype ved AC lading.

 

Ref Bergen Kommunes nye Type 2 ladere så funger dei nå som planlagt, og dersom det bare er en bil pr stolpe er det 7.2.kW (230V/32A en-fase) tilgjengelig. Men det har vært frem og tilbake om det virker tidligere.

Lenke til kommentar

Artikkelen er uklar om ladingen gjelder AC eller DC lading,

 

Her er det snakk om AC. At de kalles for ladere er feil. Dette er en kombinasjon av et standard ladepunkt (mode3) og en transformator som ved hjelp av elektronikk er mindre enn vanlig. Det samme for ZOE "laderen" som heller ikke er en lader (laderen sitter i bilen). ZOE"lader" er en skilletransformator bygd sammen med en standard ladekabelkadd, men altså mindre enn vanlige skilletransformatorer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det snakk om AC. At de kalles for ladere er feil. Dette er en kombinasjon av et standard ladepunkt (mode3) og en transformator som ved hjelp av elektronikk er mindre enn vanlig.

Transformator? For å løse 'Zoe problemet' eller er det ulike spenninger i lyktestolpene?

 

Ser fortsatt ikkje hvordan dette kan bestemme at Teslaen evt skal få mindre effekt enn Leaf'en - med mindre det er informasjon som er knyttet opp mot evt rfid/app som starter ladingen. Men det er jo enkelt å omgås, noen ganger kanskje utilsiktet om en må hjelpe noen starte lading som f.ex. ikkje har dekning eller strøm på mobil til å bruke app? Eg har en kvittering som sier en Leaf har ladet ca 45kW fra Chademo, men det stemmer jo ikkje :p

Lenke til kommentar

Betyr "Lades for fullt" at det ikke er flere lade parkeringsplasser? Hva med å legge en heis plattform i bakken som kan heise bilen opp så er det plass til en annen bil rett under den og kan lade fra samme lysstolpe?

 

"Lades for fullt" betyr vel at all tilgjengelig effekt er i bruk; og at effekt pr uttak * antall > tilgjengelig effekt. Så da må man begynne å redusere effekt pr uttak i bruk; men gitt at det er usansynlig at alle brukes samtidig og i stor grad akseptabelt at effekten fordeles i så tilfelle, er det bedre å ha flere plasser enn tilgjengelig effekt tilsier, spesielt om biler som er ferdig ladet ikkje blir flyttet raskt - da blokkerer de bare plassen, ikkje effekten.

Lenke til kommentar

Det høres ut som enda en oppkjøpskandidat.

Hvis dette blir en økonomisk suksess, vil jeg vedde penger på at selskapet selges ut av landet.

 

Det ville jo vere kjempebra! Då sit gründerane att med ein stor gevinst basert på mogelege framtidige inntekter frå selskapet, og desse pengane kan dei investere med ein gong i å starte med noko nytt og kanskje like lønsamt eller innovativt. Litt Elon Musk-ånd over det. Start PayPal, selg når det framleis er eit lovande selskap, invester pengane i eit privat romprogram og revolusjon av bil- og energiindustrien.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...