Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] AC virker ikke; Snapdrive vil utføre AC-service

Anbefalte innlegg

Nå som varmen har kommet, oppdaget jeg plutselig at AC i min Toyota Yaris 2008/100.000 km (kjøpt brukt i vinter) ikke fungerer. Når jeg slår på AC, er det ingen merkbar endring i temperaturen på luften som blåser ut. Jeg kan heller ikke huske å ha hørt lyder fra AC-kompressoren når jeg slår den på, slik jeg har hørt på tidligere biler jeg har hatt.

Ringte Snapdrive, og de ønsker å gjennomføre en AC-service til 1900 kr. De skulle se etter gasslekkasjer, og så fylle på ny gass (så vidt jeg forstod). Jeg har veldig lite greie på bil, har aldri skiftet dekk engang. Men er det sannsynlig at en AC-service vil fikse problemet? Eller er det 1900 bortkastede kroner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo eksperimentere litt selv. Hvis du ikke merker at tomgang-turtallet går ned når du skrur på AC så kan det hende at problemet er elektrisk eller med AC-kløtsjen.

Hvis du ikke har peiling på bil så må du nesten sende den til mekaniker uansett, så om det er Snapdrive eller din lokale polakk er helt opp til deg.

Lenke til kommentar

Service må gjennommfører regelmessig uansett. Hvis det glemmes blir det dyrere å reparere senere. Den må ikke få lov til å gå tom for gass.

Er ikke AC-service en del av den vanlige servicen jeg tar årlig? Hvor ofte skal man i så fall gjennomføre en AC-service for å holde ting ved like?

Lenke til kommentar

Service må gjennommfører regelmessig uansett. Hvis det glemmes blir det dyrere å reparere senere. Den må ikke få lov til å gå tom for gass.

Er ikke AC-service en del av den vanlige servicen jeg tar årlig? Hvor ofte skal man i så fall gjennomføre en AC-service for å holde ting ved like?

Nei, AC er ikke en del av den vanlige servicen du utfører årlig. Jeg er usikker på hvor ofte man burde ha service, men hjemmesiden til svendsen eksos sier annethvert år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kan være så enkelt at du er tom for gass fordi det siver ut litt, og da er en AC-service tingen. Dette bør gjøres hvert 2.-5. år uansett.

Hvis du har en lekkasje, vil gassen lekke ut fort, og AC vil slutte å funke etter en dag eller litt lenger. Det kan være lekkasje i slange eller kondensator, eller i kompressoren. Det kan være andre ting også, som defekt kompressor, feil på sikring, feil på clutch på kompressor. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1900 høres helt greit ut for AC-service. Mener mitt lokale MB-merkeverksted tok ca 3500, og det var ca 5 år siden.

Lenke til kommentar

Før du leverer bilen fra deg bør du sjekke alle sikringer på bilen som har med AC å gjøre. Jeg opplevde det samme, viften startet men ikke noen kald luft. Jeg byttet sikringen som var gåen og det kostet meg under 10 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...